Adam Curry praat geen poep
“Kost het geld?”
Michiel Veenstra, DJ bij 3FM, deed onlangs voor zijn persoonlijke podcast een interview met Adam Curry. Je bent er wel even zoet mee, anderhalf uur op precies te zijn. Het is die tijd zonder meer waard.
Episode 05: Adam Curry, Podfather – Michiel Veenstra – Opinion
Adam brengt diverse belangrijke zaken ter sprake in dit interview. De man is een expert op het gebied van podcasting en maakt scherpe analyses. Van zijn No Agenda podcast kunnen de twee makers, Curry en Dvorak, hun gezinnen onderhouden. En wat ik super slim vind is de manier hoe hij de luisteraars bij de podcast betrekt. Adam stelt dat de luisteraars de producenten van de podcast zijn. Zij financieren zijn podcast middels donaties en zijn betrokken bij de onderwerpen. Een beetje dus zoals een producent voor een film te werk gaat. Een eye opener!
En voor wie denkt: in Nederland houden wij toch niet van donaties (ons ben zûnig!)? Nederland staat op nummer 3 als land met de meeste donaties voor de No Agenda podcast.
The Show – No Agenda – With Adam Curry and John C. Dvorak
Adam werpt op dat het woord abonneren/subscribe dat je bij podcasts altijd tegenkomt, een slechte keuze is omdat het de vraag “kost het geld?” opwerpt bij veel potentiële luisteraars. Met name in iTunes is men dan bang dat er gelijk geld afgeschreven wordt via het Apple ID. Adam pleit voor de term volgen. Inderdaad, veel beter. Helaas wordt het niet toegepast in iTunes, Pocasts en Overcast.
Adam verklaart de Amerikaanse radio (bijna) failliet. Er zit geen geld meer in die business volgens Adam. Is de situatie in Amerika te vergelijken met Nederland? Niet helemaal vermoed ik. De podcast is hier veel minder populair en we hebben hier het Nederlandse publieke omroepbestel. Echter, een commercieel station als Radio 538 wint het in luistercijfers terwijl het aandeel van 3FM dalende is.
Ook het podcast-platform dat ik in mijn vorige nieuwsbrief noemde, Dag en Nacht media, komt ter sprake. Adam gelooft niet in een platform aangezien elke podcaster gewoon zijn eigen ding kan doen. Wat is dan de toegevoegde waarde van zo’n platform?
Dat Michiel Veenstra geheel onafhankelijk aan het podcasten is, is misschien een teken aan de wand. Wellicht dat hij na Giel Beelen de volgende is die de radio gaat verlaten en zich zal gaan richten op online media, in het bijzonder op podcasting. Iedereen zal het met mij eens zijn dat dat helemaal geen rare gedachte is. Groot en log staan innovatie nu eenmaal in de weg. Het bestaansrecht van radio wordt wat mij betreft naast de noodzakelijke budgetten bepaald door de vraag: zal radio zichzelf weten te vernieuwen? Zo niet dan zal de vernieuwing met name van podcasters gaan komen, denk ik. Juist ook in Nederland.
De mazzel!
Geef een reactie