De toekomst van radio

“It’s not true I had nothing on, I had the radio on.” – Marilyn Monroe


De toekomst van radio

Dat de podcast de toekomst van radio betekent, het moge duidelijk zijn. Het is wel nog de vraag of de podcast de radio helemaal gaat verdringen of dat die 2 technologieën samen zullen vloeien. Eenzelfde soort vraagstuk zie je in de televisiewereld waar men worstelt met Netflix en YouTube.

Wie het nieuwe als bedreiging of als concurrentie ziet gaat meestal ten onder. Dus wat moet de radio doen? Podcasting als de toekomst van de radio zien. Zie het als aanvulling van gelijke kracht. Neem de podcast net zo serieus als de ether en de kabeltjes naar de gezinnetjes…

De podcast kun je prima on-demand radio noemen. Wie boeit het nou of die luisteraar altijd live wil luisteren of dat liever op zijn of haar moment doet? Je kunt de luisteraar die verschillende varianten bieden, doe dat dan ook!

De AH heeft winkels voor mensen die graag zelf naar de winkel willen komen en hun bestelling in een mandje willen kieperen. Maar de AH levert ook aan huis af. En-en, omdat niet alle klanten hetzelfde zijn.

Kijk, als je bij radio het element live weghaalt dan valt er iets weg voor de luisteraars. Ik ken zelfs fervente radioluisteraars die de podcast vervloeken omdat ze bang zijn dat het live aspect daardoor verloren gaat. Zij zien de podcast als het gekke broertje dat hun radiofeestje komt verstoren. Sure, de meeste podcasters hebben dat ook niet nodig. Voor hun is het al live genoeg om op Facebook of Twitter live, hier, nu, op dit moment, te kunnen zeggen: onze nieuwe uitzending staat online!

Maar voor radiomensen zou ik zeggen: doe en-en. Live en on-demand/podcast.

Why I left NPR

Steeds vaker hoor en lees ik over radiomakers die een radiozender verlaten om zich vervolgens te richten op radio nieuwe stijl. Veel zenders nemen simpelweg nog altijd teveel een afwachtende houding aan. Zoals Stephen Henn bijvoorbeeld die voor NPR als reporter werkte:

Why I Left NPR – Stephen Henn – Medium

Creatieve radio is dood. Leve de podcast!

De NVJ verklaart de creatieve radio dood en organiseert daarom op donderdag 30 november 2017 van 19.30 tot 22.30 in Dauphine (Prins Bernhardplein 175, 1097 BL Amsterdam) een evenement voor de reddende engel: de podcast. 

Is de podcast het beste medium voor bevlogen audiomakers? Een avond over de mogelijkheden van podcasting, met makers en ondernemende journalisten.

Een avondje met ondermeer Chris Bajema (Man met de microfoon), Botte Jellema (radiojournalist en podcastmaker), Anne Janssens (Dag en Nacht Media) en Ludo de Boo (maker en crossmediaal strateeg).

Chris en Botte volg ik al jaren. Beiden zijn het makers die ooit met 2 benen in de radio stonden. Chris is er met beide benen weer uitgestapt en Botte staat er nog met een halfbeen in. Ik zal bij het evenement aanwezig zijn en ben benieuwd wat ze te vertellen hebben. De podcast biedt natuurlijk alle vrijheid om compleet anarchistisch te bepalen wat jij er inhoudelijk in wil stoppen, maar door “vijand” De Poen kun je je behoorlijk laten beperken. En dat geld is er bij de radio op dit moment nog steeds wel. 

Creatieve radio is dood. Leve de podcast! | nvj.nl – Lokatie: Dauphine / Prins Bernhardplein 175 / 1097 BL  Amsterdam

Grenzeloos Geluid met Starlee Kine

Het terugkerend evenement Grenzeloos Geluid heeft dit keer de Amerikaanse radio-/podcastmaker Starlee Kine weten te strikken voor een avond in De Balie, volgende week dinsdag 24 oktober van 20:00 tot 21:30 in De Balie.

Ze werkte voor This American Life en maakte de podcast Mystery Show waarmee ze de titel ‘iTunes Podcast van het Jaar 2015’ in de wacht sleepte. Toch werd ze door het podcastbedrijf Gimlet Media (soort Amerikaanse tegenhanger van Dag en Nacht Media) ontslagen. Maartje Duin (Grenzeloos Geluid) en Anne Janssens (Dag en Nacht Media) gaan met Starlee in gesprek.

Starlee Kine from The Mystery Show, De Balie – Over storytelling technieken, het belang van artistieke onafhankelijkheid en het snel veranderende Amerikaanse podcastlandschap.

De Luisterdoc van Peter de Ruiter

Peter de Ruiter van PixelPerfect Publications ontmoette ik onlangs op het Festival van de Journalistiek. Van de week stuurde hij mij een mailtje dat zijn 1e podcast inmiddels online staat. Ik had hem namelijk met mijn enthousiasmerende gesprekken over de podcast aangestoken, zo vertelde hij mij.

De 1e aflevering over Kunstmatige Intelligentie is inhoudelijk interessant en klinkt goed. Peter heeft alles opgenomen met een eenvoudige Zoom-recorder en deed de editing met een demoversie van Hindenburg software die specifiek bedoeld is voor verhalende audio. Het geheel kostte hem toch 3 volle dagen om te maken. Tja, goeie dingen maken kost een boel tijd. Ik ben tenslotte al bijna 2 fokking jaar bezig aan mijn documentairereeks die nog altijd niet af is…

Via dit Luisterdoc wil Peter zich richten op technologische onderwerpen. Zoals spraaksynthese, 360-graden geluid en dergelijke in een maandelijkse frequentie.

Luisterdoc by Peter de Ruiter on Apple Podcasts

S-Town kreeg een staartje

Een van de hoofdpersonen van de geniale podcastserie S-Town, Tyler Goodson, hangt een proces boven het hoofd. Hij betreurt het nu dat hij zo loslippig is geweest in S-Town…

S-Town subject faces trial: ‘Sometimes I regret speaking into that microphone’ | Culture | The Guardian

De Kleedkamercast

Ik ben van de muziek en stuitte op een nieuwe Nederlandse podcast: De Kleedkamerkast. De vorm is doodeenvoudig: een gesprek in de kleedkamer van een band voor het optreden. En zo te horen wordt een iPhone oid voor de opnames gebruikt. Dat is niet optimaal maar ook echt niet slecht. Ik beluisterde de opnames via de speaker van mijn iPhone en zelfs daarop zijn de gesprekken prima te verstaan. Het legt de drempel om te gaan podcasten in elk geval een stuk lager. 

De Kleedkamercast – TRAILER – — De Kleedkamercast — Overcast

Zoek je luisteraars? Stuur een kaartje!

Het TV-programma Ersin in Wonderland zag ik gisteren voor het eerst op tv. Ik vond het erg goed. Niet alleen is Ersin een lollig figuur, hij kan ook mooi invoelend interviewen. De editing en de verrassende muziekkeuze waren ook goed gedaan. Geen saai tv-formatje dus.

Op de website ervan stuitte ik op een slim ideetje. Je kunt je eigen ‘Ersin in wonderland-ansichtkaart’ downloaden, printen en versturen naar vrienden en kennissen. Een leuk idee waarbij ik meteen bedacht: maar dat kunnen podcasters natuurlijk ook doen! Een goeie reden om de luisteraar naar je website te laten surfen en jouw podcast te pluggen bij een kennis die er misschien helemaal wild van gaat worden. 

Tunesië – Ersin in wonderland – aflevering 3: Sousse, Tunesië – Ersin in wonderland – VPRO

Tot zover. De mazzel!


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.