Als de dag van gisteren herinner ik mij de komst van Google. En die van Ilse, de Nederlandse tegenhanger die door het ontbreken van visie bij onze overheid (“het internet zal wel overwaaien”) niet op steun kon rekenen en een vroege dood stierf.
De macht van Google Search kan dus niet ontkend worden. Vrijwel iedereen gebruikt het en in mindere mate die van de vriendelijke concurrent DuckDuckGo of onze Europese trots: Qwant. Het principe is bekend, je stelt een vraag en je krijgt antwoord.
Search zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik bezoek op Podpraat krijg. En inmiddels worden ook podcasts door Google geïndexeerd. De meeste podcasters zijn zich hier echter nauwelijks bewust van.
Jaime Chaux van Commercial Radio Australia (CRA) gelooft dat Search het discovery probleem van de podcast zal gaan oplossen:
Discovery: The breakthrough point in consumption will come when the current multiple impediments making it hard for consumers to find podcast content are solved. In five years most new podcast listening will come from users searching a particular topic or asking a particular question via voice or regular search. Connecting a question successfully with a podcast episode that answers that question right now is difficult and impractical. Making tech readily available at scale such as accurate automatic transcription of podcasts and easy integration of that transcription into everyday search via typing and voice will fix many problems currently facing podcast discovery. It will also change how podcasts are made.
bron
En ook denkt hij dat short-form podcasts de oplossing zijn:
Short-form podcasts: Consumption of this will explode by then. Most podcast consumption will be of episodes of three minutes or less once search is part of the discovery process.
Revenue: The revenue story will still be an evolving one at that point in time. Podcasters and publishers will be very much actively juggling multiple business models by then: ad-funded, multiple subscription methods, short-form vs long-form content, micro-payments per episode, live events, windowing by release date or by app and more. Bigger networks will make this monetisation much easier.
bron
Ik denk het ook. Met mijn eigen podcast VERVORMER publiceer ik juist korte afleveringen. Er is niets mis met een lange documentaire-achtige podcast, of lange interviews, maar er is ook niets mis met korte podcasts. Een podcast als een soort blog dus. Met een antwoord op een vraag. Winning!
Geef een reactie