De eerste drie maanden van dit jaar werden er 20% minder CD’s verkocht dan vorig jaar. Muziekwinkels gaan over de kop. iTunes Music Store zet geen zoden aan de dijk qua muziekverkoop. Wat overigens Apple waarschijnlijk een worst zal zijn zolang men maar een iPod koopt. Maar dit terzijde.
Het was te verwachten. De muziekindustrie heeft zitten slapen. In plaats van Napster te omarmen ging men de strijd aan tegen deze ‘duivelse’ peer-2-peer netwerken. Dom! Wat wil de consument: iets wat simpel is in het gebruik en hola, Napster was dat. Een zoek-boxje waar je je favoriete bandje of favoriete nummer kon intypen en de download werd gestart. Pas tig jaar later bedacht de muziekindustrie dat dit toch wel handig is, maar dan moet er wel DRM (Digital Rights Management) in die files. Opnieuw: dom! De consument heeft geen baat bij DRM en wordt zelfs bloedlink wanneer blijkt dat alle vers aangeschafte nummers via de iTunes-winkel niet eens op Windows Media Player af te spelen zijn!
Wat is het gevolg? Dat onafhankelijke muziek steeds vaker gedraaid en verkocht wordt. Dat peer-2-peer netwerken nog steeds veel handiger in het gebruik zijn dan alle iTunes en andere DRM-systemen bij elkaar.
Wie gelooft er nog in een groot label? Ik niet. En wat denk je dat grote label voor je kan gaan doen als je een handtekening hebt gezet onder dat megadikke contract? Een MySpace-account openen, een website laten bouwen en een YouTube video publiceren? Alsof je dat zelf niet zou kunnen! En bovendien: dat kost je dan niets, terwijl een platenmaatschappij deze kosten wel heel vet afrekent met ‘haar’ bands.
Bovendien, en dat is zeer cruciaal tegenwoordig, zul je wanneer je tekent bij een platenmaatschappij al je rechten moeten afstaan, voor nu en voor in de toekomst, maar zelfs ook voor je oude werk. Daar ben je lekker mee! Je doet er beter aan je rechten zelf te behouden door bijvoorbeeld gebruik te maken van Creative Commons licenties.
Last week I talked to a musician whose band is signed to a major label. They are so far in ‘debt’ to their label that they never see a cent from CD sales.
(..)
The only successful marketing the band has had in the past year has been done entirely by the band members.
Exclusiviteit geldt niet op internet en heeft daar ook nooit gegolden. Exclusiviteit is iets voor oude media en voor niet-deelbare producten, een Rembrandt bijvoorbeeld. Toch zijn er nog hele volksstammen die geloven in exclusiviteit, zelfs op internet. Tja, ga dan maar alvast een begraafplaats voor je eigen product uitzoeken…
Geef een reactie