In het kader van mijn lezing Blog or Die! een serie artikelen over het fenomeen blogs.
Een van de kenmerken van een blog is dat de bezoekers meestal niet via de homepage binnenkomen maar via een zogenaamde single page, een blogbericht. Alsof je midden in een film valt, een boek vanaf pagina 23 begint te lezen, dat idee. Zal de lezer begrijpen waar je blog over gaat?
Grote kans dat iemand binnenkomt op een pagina die misschien niet je beste is. Of misschien is het wel een pagina die buiten het onderwerp valt dat je normaliter behandelt. Lastig?
Nee, het is niet lastig. Ten eerste zal niet iedereen die via Google naar je blog doorklikt binnen de doelgroep vallen. Die zoeken eigenlijk iets anders en zijn na een paar seconden weer weg. Maar personen die je blogpost met plezier lezen zullen zich vast gaan afvragen waar ze precies zijn, van wie het blog is et cetera. Kortom: iemand met echte interesse kijkt wel verder dan zijn neus lang is. Jouw doelgroep is niet achterlijk.
Een andere methode is wat meer van technische aard. Je kunt namelijk nagaan of iemand een vaste bezoeker is of niet. En is iemand een nieuwe bezoeker dan vermeld je bovenaan het bericht een extra stuk tekst dat specifiek bedoeld is voor deze nieuwe bezoeker, een soort welkomstbericht. Zorg er vervolgens wel voor dat dat welkomstbericht verdwijnt nadat de bezoeker een paar pagina’s bekeken heeft, kortom: wanneer de bezoeker een vaste bezoeker wordt.
Maar het heeft ook iets mysterieus. Je komt op een blog terecht en op de een of andere manier pakt het je. En je blijft het lezen, elke dag weer. Je gaat mee in het leven van de ander. Dat is een blog. Een levensverhaal.
Geef een reactie