Wat doet een sounddesigner?

Een sounddesigner creëert en manipuleert audio op zo’n manier dat het beter klinkt, een nieuwe functie krijgt of een specifiek klankgevoel teweegbrengt.

Dat klinkt complex, maar met deze voorbeelden wordt het denk ik een stuk eenvoudiger:

Neem bijvoorbeeld een scene die opgenomen is op straat. Ik wil als editor in de opname knippen net wanneer er een fietser voorbijrijdt. Door de knip hoor ik het geluid van de fietser plotseling wegvallen. Dit kan ik oplossen door bijvoorbeeld een losse opname van een fietser toe te voegen op het moment van de knip, of de overgang te verbloemen door iets meer verkeer op de achtergrond te laten horen waardoor het wegvallen van die ene fietser niet opvalt. Zonder dat de luisteraar dit doorheeft.

Soms is het nodig om met een voice-over een aanvulling te geven op een interview/reportage. Neem bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd waarbij we de verslagever horen praten met luid gejoel op de achtergrond. Als sounddesigner kan ik het geluid van applaus de scene verlengen waardoor de voice-over ruimte krijgt om te spreken terwijl de luisteraar het gevoel heeft dat we in het stadion blijven.

En stel dat we tijdens het gesprek van de verslagever in het stadion naar de kleedkamer van het voetbalteam moeten ‘schakelen’, een sounddesigner kan die overgang heel vloeiend maken.

Een sounddesigner zal ook de muziek zo manipuleren dat deze optimaal samenvalt met de andere audiolagen en mee gaat in de dynamiek van het verhaal. Ook is de sounddesigner in staat om met behulp van geluidseffecten een specifieke sfeer of geluidseffect op te bouwen.

Ik noem mijn vak als sounddesigner soms gekscherend kleien met audio, want zo voelt dat ook echt.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.