Muziek voor MKB’ers: deel 1 – licenties

Regelmatig ontvang ik emails van personen die veel liever open muziek in hun restaurant of winkel (MKB: midden- klein bedrijf) willen draaien dan dat ze veel geld aan de BUMA/SENA moet afdragen. Bovendien klagen ze over de vaagheid waarmee de BUMA/SENA hun werk doen. Het geld komt in 1 grote pot zonder dat iemand zich afvraagt wat die winkel nu specifiek voor muziek draait. Kortom: de natte-vinger-methode. Het zakenmodel van de BUMA/SENA. Het is niet meer van deze tijd, vind ik.

Kortom: ik wil daar een goeie oplossing voor zien te vinden. Natuurlijk ga ik dat niet allemaal zelf verzinnen, ik zal juist in samenwerking met juridische experts en MKB’ers deze oplossingen in kaart brengen. Oplossingen die voor componisten/musici EN voor MKB’ers werken. De komende tijd hoop ik een flink aantal van mijn contacten te kunnen aanspreken op deze nieuwe mogelijkheden. Ook mijn weblog, berichten en reacties daarop, zal een belangrijke bron van informatie worden over dit onderwerp.

Het is niet zo dat deze MKB’ers niets voor muziek willen uitgeven. Ze willen een transparant systeem: een systeem waarbij het geld rechtstreeks naar de juiste partijen gaat in plaats van dat het op een grote stapel bij de BUMA/SENA belandt.

Creative Commons en het Publieke Domein

De meest geschikte oplossing voor muziek in de horeca en winkels is muziek die niet onder een BUMA-contract valt. Dan kun je denken aan muziek die onder het Publieke Domein valt (geheel rechtenvrij) en muziek die wordt uitgebracht onder Creative Commons licenties.

Welke licentie?

Er zijn een aantal Creative Commons licenties die voor MKB’ers geschikt zijn:

  • Muziek die onder een BY-licentie uitgegeven wordt
  • Muziek die onder een BY-SA licentie uitgegeven wordt
  • Muziek die onder een BY-ND licentie uitgegeven wordt

Dit komt er dus op neer dat alleen muziek die commercieel gebruikt mag worden hiervoor geschikt is. Dus alle Creative Commons licenties met het kenmerk NC (NC: Niet Commercieel) vallen af!

Je kunt erover discussiëren: ‘wat is commercieel gebruik en wat niet?’. Syb Groeneveld – die ik afgelopen vrijdag op zijn afscheidsfeest bij Kennisland/CC Nederland nog sprak – antwoordde resoluut: ‘muziek in restaurants IS commercieel gebruik’.

Wanneer de MKB branche gaat overstappen op Creative Commons muziek dan moeten we op safe spelen. De brache wil natuurlijk geen gelazer achteraf met de BUMA/SENA.

Nooit meer betalen aan de BUMA/SENA?

De insteek is inderdaad dat MKB’ers geen geld meer hoeven te betalen aan de BUMA/SENA. Het belachelijk is wel dat als je als MKB’er heel af en toe BUMA-muziek draait je gelijk het forse standaard tarief aan de BUMA/SENA mag betalen. Krankzinnig natuurlijk, want men zou moeten betalen voor wat men afneemt/draait. Normale economische wetten gelden bij de BUMA/SENA niet, dus dit maakt het extra lastig. Lees bijvoorbeeld het verhaal van een Spaanse kroeg die hierdoor in de problemen kwam.

De oplossing is dus: alleen maar Creative Commons en muziek uit het Publieke Domein draaien!

In de volgende delen wil ik uitleggen op welke manier de beloning voor musici zou kunnen gaan gelden. Ook wil ik ingaan op de vraag ‘hoe vind ik deze muziek?’ en andere aanvullende zakelijke aspecten. Met een beetje mazzel kunnen we wellicht ook een aantal praktijk cases gaan opzetten nav van de email-contacten die ik hierover heb lopen.


Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

7 reacties op “Muziek voor MKB’ers: deel 1 – licenties”

  1. Goed idee, Marco!

    Ik ben van huis uit techneut, dus geneigd om te denken dat techniek een oplossing kan bieden.

    Heel simpel gezegd: stop een kleine plugin in je MP3-afspeelsoftware die bijhoudt welk nummer gespeeld wordt (uit de ID3 informatie). Elke avond wordt dat opgestuurd naar een centrale site, en via een naam/wachtwoord weet de site precies welke winkel welke muziek speelt.

    Rekening volgt aan het einde van de maand, het bedrag wordt volgens de rapportage verdeeld over de aangesloten artiesten en iedereen is gelukkig.

    De enige vraag is hoe je mensen overhaalt hier aan mee te doen. Want als ik die muziek ook gratis kan krijgen, waarom zou ik dan aan het betaalsysteem meedoen? Het leven is al duur genoeg voor de MKB’er, nietwaar?

    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar DRM zou hier zowaar nuttig kunnen zijn ;)

    Arnoud

  2. DRM is niet ok. Geld vragen is logisch wanneer je een service aanbiedt: bijvoorbeeld het eenvoudig vindbaar maken van muziek, het aanbieden van downloads, playlists etc. Dit in combinatie met een slimme promotie voor de artiesten is een goed model. Maar goeds, da’s voor deel 2 :)

  3. Stonehead avatar
    Stonehead

    Ja, en het automatisch herkennen welke muziek je draait en daar de afhandeling van doen, dat is nou juist een service waar het MKB best geld voor over heeft. Philips heeft een dergelijke herkentechniek.

    Ik hoop overigens niet dat je je serie voortzet op basis van CC-muziek. Voor restaurants kan dat werken, omdat ze toch puur muzak draaien, maar in café’s moet nu eenmaal reeds bekende muziek gedraaid worden. Maar ik zou het toejuichen als er een alternatief, beter systeem zou komen waar de Sena ook mee kan leven.

  4. Probleem met non-CC muziek: dan moet je de volle mep aan BUMA/SENA afdragen. Of heb je een alternatief idee in gedachten?

    CC muziek kan ook populair zijn, kwestie van tijd.

  5. Het alternatief zou mijns inziens dan moeten zijn dat de SENA haar contracten aanpast. En ik weet wat je nu gaat zeggen :-)

    Arnoud

  6. wat je ook heel vaak merkt dat internet radio’s zo’n 60% geen buma kosten betalen kijk maar eens op shoutcast 30 miljoen internet radio’s online . alsof iedereen buma gaat betalen. met de euro’s zijn alle prijzen krankzinnig. maar wat gebeurd nou als je muziek draait en dat niet opgeeft bij de buma? dat staat dus nergens op een site wat daar dan gevolgen voor zijn. weet wel dat buma te veel geld vraagt voor een simpele nummertje van tiesto of andre hazes weet ik het voor kroegs , discotheken , restaurants maken zij dik wins. vind het blijvend onrechtvaardig de buma. ze vragen te veel geld. 1 nummer kost nog meer dan 1 single cd daarvan. maar dat komt omdat te veel mensen de muziek van het internet downloaden. wie betaald nu nog 24,99,- aan een cd? bijna niemand. de jeugd steekt mooi de dikke vinger op en halen de cd zo van het internet daarom is alles van qua auteurs rechten zo duur. om die wins terug te winnen

  7. @marco: ik weet dat er met de BUMA te onderhandelen valt over de prijs. Je kunt ze ook niet betalen. Wellicht zal de BUMA dit aanvechten, maar het is niet aangetoond dat de BUMA in alle gevallen natuurlijk zo’n rechtszaak wint. BUMA is geen overheidsorgaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.