Bij dit warme weer moet je je niet druk maken. Gewoon met de bips op het strand of op het terras onder het genot van een podcast. Hou het simpel, werken kan altijd nog.… en die economie blijft toch wel draaien, ook zonder jou.Tenzij je een nieuwsbrief kloppen moet.
Waar is het feestje?
Hier is het feestje:
NPO Radio 1 coördinator Wim Eikelboom:
‘Podcasts gaan nooit radio vervangen, het is een (mooie) aanvulling’ – NPO Radio 1
De populariteit valt toch een beetje tegen want de best beluisterde podcasts in Nederland zitten allemaal rond de vijf tot tienduizend luisteraars. Nou als je weet dat alleen al dit programma (APP RADIO red.), hier in de nacht beluisterd wordt door minstens twintig tot dertigduizend mensen, ja dat haalt de podcast nog niet.
En weer gaat het over aantallen (kwantiteit versus KWALITEIT!!!). NPO staart zich er blind op. Stom! Bovendien vind ik dat die vergelijking mank gaan. Een podcast blijft online beschikbaar dus het aantal luisteraars dat je ermee bereikt stijgt met de dag terwijl radio vervliegt terwijl je ernaar luistert. Bovendien haalt een podcast als De Man Met de Microfoon aantallen die 100% vergelijkbaar zijn met de cijfers van radio.
Podcasts en radio zijn complementair aan elkaar. Helaas heb ik bij de NPO nog geen voorbeeld gezien waarin dat gegeven echt goed uitgewerkt is. Terwijl het toch redelijk voor de hand ligt.
Patrick Kicken verzet zich ook tegen de vergelijking met radio:
Patrick Kicken: ‘Podcasting is geen radio!’ | Spreekbuis
50 beste podcast volgens The Guardian
Een interessante lijst van onze Britse buurtjes:
The 50 best podcasts of 2018 | Television & radio | The Guardian
Podcast Opgejaagd krijgt de aandacht
Opgejaagd is een podcast van Jennifer Pettersson die met een opgetrokken wenkbrauw de kinderopvang en basisscholen van Nederland onderzoekt. Met behulp van oa haar man Jair Stein. Het zijn beiden ervaren radio-/podcastmakers. Deze podcast kreeg van de week aandacht op NOS/Nieuwsuur:
Deze moeder gaat met een podcast op de bres voor beter onderwijs | Nieuwsuur
Adblocker voor radio
Online kun je niet zonder een adblocker wat mij betreft. Niet zozeer omdat die advertenties veelal irrelevant en vervelend zijn, maar met name omdat je hele surfgedrag gemeten wordt door 3e partijen waar je geen weet van hebt. Inmiddels is er ook een adblocker voor radiostreams:
Advertenties zijn een goed businessmodel voor podcasts. En gelukkig zonder die vieze trackers die je surfgedrag meten. Hoewel het blocken ervan de inkomsten zal drukken, het is niet tegen te houden natuurlijk. Net zo goed als dat de luisteraar de commercials skipt door 30 seconden vooruit te “spoelen”.
De oplossing voor dit alles komt neer op het toverwoord kwaliteit. Wie een echt goeie commercial maakt zal niet genegeerd worden. Althans, niet massaal.
#audiorevolutie
Een interessant stuk over de opkomst van on-demand audio als aanvulling op Netflix en dergelijke kwam ik op de Spreekbuis tegen. Met daarin de quote van de hoofdredacteur van BNR, Sjors Fröhlich, die volgens hem in 2017 goed geld heeft verdiend aan podcasts:
”Het is een buitengewoon winstgevende tak en in 2018 zal dit toenemen. Gemiddeld heeft BNR 550.000 podcast luisteraars per maand”, aldus Sjors.
Blog Herbert Codée: ‘De Audiorevolutie 2018’ | Spreekbuis
Online Radio Awards als jaarlijks fenomeen
Aansluitend op bovenstaand een stuk over de Online Radio Awards (ook van BNR) dat moet uitgroeien tot een jaarlijkse prijsuitreiking:
‘Online Radio Awards moet uitgroeien tot jaarlijks terugkerend fenomeen’ – Online Radio Awards 2018
Heb wel zin in zo’n feestje. Ooit won ik een Dutch Bloggie met mijn blog. Wellicht dat dat met mijn podcast ook nog eens gaat lukken…
Het Netflix-moment
Ook het recentelijk verschenen artikel van Fastcompany is een bevestiging van de #audiorevolutie die gaande is:
Is the “Netflix of podcasts” moment finally here?
Ik zeg Belgische frieten en garnalenkroketten!
Ook in Vlaanderen is de #audiorevolutie gaande:
De inhaalbeweging van de podcasts – RadioVisie
Punt.
Geef een reactie