Het is gemakkelijk om iets vol te houden als het succesvol is en geld oplevert. Maar wat nu als dat niet het geval is? Ik denk dat veel podcasters hier mee te maken krijgen, met name in de begin.
Wat doe je als het niet meezit qua aandacht? Je gaat jezelf vragen stellen. Ligt het aan de niche die te klein is? Ligt het aan de kwaliteit? Ligt het aan de promotie?
Een te kleine niche
Internet is juist geschikt om iets aan te bieden aan een specifieke groep, een niche, wat op een generiek medium zoals radio of televisie juist niet lukt. Maar die specifieke doelgroep kan ook te klein zijn. Onze taal, het Nederlands, is vaak een beperkende factor. Met Engels kun je de hele wereld bereiken. Wie online werkt (de podcast is natuurlijk ook een online medium) kan niet om die vraag heen. Ook dat geldt niet voor radio en televisie. Wie gaat podcasten in het Engels heeft ipv een landelijk bereik in een klap de hele wereld als potentieel bereik.
In ons dagelijks leven in Nederland wordt meer Engels dan ooit tevoren gesproken. Mede onder invloed van internet, de globalisering en het toegenomen massale toerisme, met name in de grote steden.
Als ik kijk naar de recommendations via Twitter in de Overcast app dan verwijst het merendeel naar Engelstalige podcasts. En ook als ik in iTunes naar de populaire lijstjes kijk dan zie ik dat het merendeel Engelstalig is. Dus de Nederlandse podcastluisteraar boeit het niet of een podcast in het Nederlands of in het Engels is?
Neemt niet weg dat het Nederlands een uitstekende keuze kan zijn voor een podcast. En wellicht juist door die niche.
Kwaliteit
Bij negen van de 10 podcasts is de techniek niet echt goed verzorgd. Hoor ik stemmen die uit balans zijn, de ene te hard, de andere te zacht, het ene moment te hard, het andere moment te zacht. Of men is vergeten de microfoon dicht bij de mond van de spreker te plaatsen waardoor de galm van de holle ruimte duidelijk tot horen is. Zeer irritant om naar te luisteren.
Maar veel belangrijker nog is de inhoudelijke kwaliteit. Sommige podcasters nemen een interview op en publiceren het zonder enige vorm van regie en editing. Ik haak dan meestal af, maar ik ben niet de enige maatstaaf want vele van die podcasts zijn juist mateloos populair.
De mooi gemaakte verhalen zoals S-Town vallen overigens ook niet bij iedereen in de smaak. Kortom: smaken verschillen. En da’s maar goed ook.
Promotie
Een podcast kun je goed promoten via social media maar je bent niet de enige. Dus hoe val je op? Zelfs al maak je korte videootjes als ankeilers op Twitter en Instagram, de aandacht komt niet vanzelf. Een persbericht met een goed verhaal over jouw podcast kan best wat effect hebben zodat de kranten er aandacht aan gaan besteden. Maar ook dan nog, is die aandacht echt niet zo groot. En hoewel de aandacht in een krant of op de radio leuk is, men kan er niet op klikken en dus is het effect ervan slecht meetbaar. Populaire blogs en sociale media zijn voor podcasts vaak interessanter omdat daar vanuit wel gelinkt kan worden naar een podcast.
Sowieso zul je zelf in je podcast moeten geloven en blijvend moeten promoten, keer op keer. Wie een lange adem heeft en zich niet laat afleiden door het gebrek aan succes aan het begin kan op lange termijn juist wel succes gaan boeken. Een kwestie van volhouden dus!
The Britsh Podcast Awards
Een paar nieuwsbrieven terug had ik het over de Dutch Poddies, mijn zelfverzonnen podcastvariant op de legendarische Dutch Bloggies. Een idee dat inmiddels lijkt te zijn overgewaaid naar de Britten…
Subsidiegeld voor podcast
Het NPO Fonds (opvolger Mediafonds) introduceert onlangs nieuwe regelingen voor de productie van podcasts.
Geld van NPO-fonds voor webvideo en podcasts – Emerce
Nu heb ik hierover een poosje geleden contact gehad met Kaisa Kriek, secretaris NPO Fonds, die mij kon vertellen dat alleen landelijke publieke omroepen een aanvraag kunnen indienen. Onafhankelijke makers dus niet. Jammer want het zou precies omgekeerd moeten gelden naar mijn idee: de makers moeten geholpen worden en NIET de omroepen.
Tja…
Dat was ’m weer voor deze week!
Geef een reactie