Hoe kan de horeca muziek promoten?

Proeflokaal

Ik zat afgelopen maandag in het Proeflokaal in Den Haag. Een bijzondere kroeg waar de zwaargewichten van Den Haag onder het genot van een biertje alle Haagse problemen oplossen. Vorig jaar sprak ik zelden over mijn werk in de kroeg, maar tegenwoordig niet meer. Het gaat al snel over copyright, downloaden, webloggen, foto’s.

Nadat het Proeflokaal op slot ging voor bezoek, bleef ik met barkeeper Ward en een paar andere stamgasten nog even hangen. Een barkeeper vertelde mij dat het regelmatig voorkomt dat iemand aan de bar komt vragen welke muziek er gedraaid wordt. Op een bierviltje noteerde hij dan de naam van de artiest en het album.

De barkeeper vond het raar dat een bar geld moet betalen voor het draaien van muziek. En ook dat dat geld op de grote hoop terecht komt. Dat een BUMA/STEMRA en een SENA dus eigenlijk niet precies weten wat er in elke bar gedraaid wordt. Bovendien: het draaien van muziek is toch promotie voor de artiesten?

Ik vertelde de barkeeper over vrijere muziek, Creative Commons bijvoorbeeld, artiesten die niet aangesloten zijn bij BUMA/STEMRA en dus niets ontvangen wanneer een bar deze muziek draait. Ik vroeg de barkeeper: ‘Stel je zou alleen nog maar vrije muziek draaien, hoe zou je deze artiesten dan promoten?’. Hij antwoordde: ‘Door die muziek te draaien! En als mensen het goed vinden, kunnen ze vragen wie het is.’

Dit is een belangrijk aspect wat we mee moeten nemen in de pilot voor Horeca Nederland. Check hiervoor ook een eerder artikel van mij:
Commercieel gebruik – deel2: horeca Nederland

Als je het mij zou vragen dan werd het royalty systeem via airplay op radio, televisie, bedrijfruimtes, in cafe’s en restaurants per direct gestopt. Omdat het een vaag systeem is, omdat niet bijgehouden kan worden welke muziek gedraaid wordt en het alle musici min of meer verplicht om lid te worden van BUMA/STEMRA en de SENA. Met als belangrijkste reden: airplay is promotie.

Muziek is een uitzondering. Voor de promotie van muziek, moet de promotor betalen, en niet de musicus. Maar wil je een auto verkopen, dan zul je uitzendtijd tegen eigen kosten moeten inkopen. Nogal krom dus inderdaad!

Promotie is promotie. En tegen gratis promotie moet je nooit nee zeggen.

(CC-BY foto: Fabio)


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

5 reacties op “Hoe kan de horeca muziek promoten?”

  1. Maurice avatar

    Tja, als je er zo over nadenkt, is het een heel raar systeem dat een nogal omslachtige en geforceerde indruk maakt. Goed, persoonlijk verhaal weer over een algemene problematiek.

  2. Marco Raaphorst avatar

    Merci Maurice. Het is een wat provocerende stelling natuurlijk, maar toch…

  3. ronald avatar

    Mooi gezegd: de promotor die moet betalen!

  4. ronald avatar

    Mooi verhaal van Seth Godin! Zijn recente speech aan vertegenwoordigers van de Amerikaanse muziek industrie!

    Klik om toegang te krijgen tot musicbusinesslive.pdf

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.