Melodyne 2, een ware revolutie!

Melodyne is een stuk software waarmee je geluid enorm kunt manipuleren. Zo kun je de toonhoogte van een melodie per noot aanpassen. En het klinkt super realistisch. Gooi Charlie Parker erin en je laat hem zo een nieuwe solo spelen. Ja: revolutionair.

Maar nu komt het: Melodyne komt met versie 2 uit. En in die versie 2 kun je niet alleen een melodie wijzigen, nee je kunt zelfs akkoorden gaan wijzigen. Bijvoorbeeld van een mineur akkoord een majeur akkoord maken. En je kunt dat zelfs via een MIDI-keyboard live doen. Real-time! Melodyne 2 kan dus omgaan met polyfone signalen. Bekijk deze video maar eens:

Na het zien van die video moest ik echt even bijkomen. 1 woord: GENIAAL!

We zullen nog even geduld moeten hebben, want deze software komt pas in de herfst op de markt. Geen twijfel over mogelijk, ik ga het blind kopen!

(via)

Update 1: Embedded video van buurman Erwin Blom gebruikt.

Update 2: Music Thing vraagt zich af hoe het precies werkt. Ik snap het ook nog niet. We zullen geduld moeten hebben denk ik tot de test-versie er is.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

15 reacties op “Melodyne 2, een ware revolutie!”

  1. Ernst avatar

    Waanzinnig. Mooi stukje software.

  2. arnoud traa avatar

    revolutie!
    jezus wat VET!
    de democratisering van muziektechnologie is bij deze een enorme stap verder. elke beginner kan nog beter muziek gaan maken. vooral het laatste minuutje was interessant… software die naar elkaar luistert..net als in een band.
    ik kan me zo voorstellen dat ik met mijn beperkte harmonische kennis en moeilijke instrumenten (lees objecten die niet te stemmen zijn als grote ruimtes of machines) een grote stap verder kom. helemaal als het “pakket” luistert naar wat ik zing of speel op een “echt” instrument…
    of is dit alleen nog maar werkzaam voor snaar instrumenten ? dat zou wel een kleine beperking betekenen nl.

    goed nieuws marco!

  3. Marco Raaphorst avatar

    @arnoud: lijkt mij niet alleen voor snaarinstrumenten. Maar het is afwachten nog een poosje. En dan te bedenken waar dit allemaal naartoe gaat. Wat kunnen we over 10 jaar? Niet voor te stellen!

  4. Rob avatar

    Ik zit hier in een boterhammenzakje te ademen.. nee het gaat alweer…

  5. arnoud traa avatar

    @rob: bizar he! echt die geluidskwaliteit slaat alles. ik bedoel, melodyne zoals het nu is klinkt al bijzonder goed. maar wat ze met die gitaar akkoorden doen… pfff.
    en dan ook nog netjes die klikjes en slidejes van de hals goed houden. amazing

  6. Ruud avatar
    Ruud

    Dit is echt heel erg cool. Ik heb alvast een setje nieuwe gitaarsnaren besteld :-)

  7. Geert Veneklaas avatar

    Wow ! Ik herinner me nog goed mijn eerste kennismaking met Atari/Pro24 in 1988. Het zien van dit filmpje doet me sterk denken aan de verbazing die ik toen voelde.

  8. hank dussen avatar

    Inderdaad, het is het van de dam. Dit stelt iedereen in staat zelf te componeren zonder; een instrument te kunnen spelen, zonder noten noten te kunnen lezen. Dat is drempelverlagend en dus prima. Het ongelimiteerd kunnen inbreken op bestaande opnames is erg leuk voor samplefreaks. Eerlijk gezegd zit ik daar niet echt op te wachten. Het einde is dan echt zoek. Ik hoop dat de melodyne demo’s zodanig uitgekozen zijn dat in de praktijk zal blijken dat er toch andere praktische wetten/beperkingen zijn. Ook kan mij mij voorstellen dat de auteur van origineel niet altijd zit te wachten op ‘geniale aanpassingen’ in zijn composities.

  9. arnoud traa avatar

    @hank: “Ook kan mij mij voorstellen dat de auteur van origineel niet altijd zit te wachten op ‘geniale aanpassingen’ in zijn composities.”

    ja en nee. het is natuurlijk altijd al zo gegaan. bach is ‘aangepast/gekopieerd’ tot in den treure en lang niet altijd even goed. maar soms….soms veroorzaakt zo’n ‘geniale aanpassing’ een revolutie in de muziekwereld (beatles bijv.). andere vormen bestaan er ook (afrikaanse muziek en postpunk begin jaren 80 (eno)).

    al met al denk ik dat het goed is en dat het niet beperkt hoeft te worden. liever een geniale aanpassing dan dezelfde popmuziek voor nog eens honderd jaar.
    het gaat uiteindelijk om de combinatie en niet om de bron is mijn idee.

  10. michel avatar
    michel

    erg cool en een grote stap voorwaarts, maar revolutie?

    wat melodyne kan is het uit elkaar trekken van polyfone (meerdere noten tegelijk) audio. en dat op een manier zodat je de afzonderlijke noten kunt beinvloeden. dat is echt een grote stap vooruit met wat er nu is, want tegenwoordig kun je alleen monofone geluiden (bv stem) bewerken. natuurlijk zijn er grenzen, maar zolang je niet verder gaat dan ongeveer 1 octaaf omhoog of omlaag, klinkt het nog steeds vrij goed. de bron moet wel, net als bij de monofone melodyne, een los spoor zijn (bv alleen gitaar).

    wat melodyne niet kan is het uit elkaar trekken van hele mixen, bv het scheiden van een gitaar uit de rest van een nummer. daar zijn wel andere oplossingen voor, maar die klinken in mijn oren meestal onbruikbaar, omdat de ‘artifacts’ vaak heel duidelijk zijn.

    vandaar dat de voorbeelden van melodyne ook een losse gitaar en een losse e-piano bevatten. (drums zitten op een ander spoor)

    waar kun je melodyne dan voor gebruiken? in de eerste plaats het aanpassen van opnames van polyfone instrumenten. daarbij gaat het dus wel om losse sporen. bij remixen is dit dus ook echt handig, omdat die vrijwel altijd in losse sporen worden aangeleverd. mash-ups zou kunnen, maar dan moet je wel fragmenten hebben waar bepaalde instrumenten helemaal los te horen zijn. maar misschien geeft het wel een heel cool effect om drums mee te pitchen, als die toevallig op de achtergrond zitten. en natuurlijk zijn er nog altijd manieren van gebruik die nu nog niet te voorzien zijn.

    maar melodyne gaat geen akkoorden voor je verzinnen. dus in dat hele ‘nu kunnen mensen die niet kunnen componeren/noten lezen ook aan de slag’ geloof ik niet zo. akoorden aanpassen zoals je dat in melodyne kan, kan al 20 jaar met midi. toegegeven, met samples is het heel moeilijk om bv een levende gitaar track te krijgen, maar puur op het gebied van noten, kan dit al 20 jaar.

    en wat betreft noten/harmonieen verzinnen… band-in-a-box, anyone? in dat programma voer je een akkoordenschema in en vervolgens verzint ie alles: akkoorden, melodieen, solo’s, drums, etc. en dat bestaat ook al een jaar of 10. en microsoft research heeft met mysong al een programma waarbij je een melodie neuriet en dat het programma dan er een hele begeleiding bij verzint.

    je hoeft dus allang geen verstand meer te hebben van harmonieen en dergelijke om toch iets neer te kunnen zetten. alleen… zoals ik het zie: iedereen heeft beschikking over pen en papier, maar niet iedereen kan een boek schrijven. en dat is volgens mij ook in muziek zo. waar het om gaat is dat je muzikale ideeen hebt, en dat heeft heel weinig te maken met of je noten kunt lezen, of dat je verstand hebt van harmonie. die kennis kan zeker handig zijn om je ideeen uit te voeren, maar ze is niet noodzakelijk.

    dus… muziek maken zou ook zonder melodyne moeten lukken. maar dat het een ongelooflijk handig gereedschap is waarmee sommige dingen die nu nog uren duren (of onmogelijk zijn) in een paar seconden gepiept zijn, is zeker.

  11. arnoud traa avatar

    @michiel:

    band in a box etc ik ken het allemaal al wel. maar het verschil zit em in het midi verhaal natuurlijk. ik verwacht ook niet dat ik een nummer volledig kan ontleden op het moment dat melodyne 2 uitkomt. maar wat doet melodyne3…
    wat ik interessant vind is dat je niet een instrument hoeft te bespelen om akkoorden te maken (via midi of op een instrument). natuurlijk heeft dat zijn nadelen, maar ik heb persoonlijk een behoorlijke library met geluiden van objecten/instrumenten die niet fysiek te bespelen zijn of niet meer in mijn bezit.
    die kan ik nu wel gaan bespelen én datzelfde geld voor mensen die helemaal geen geld hebben voor instrumenten. sample libraries worden bruikbaarder maar ook ensemble opnames. natuurlijk alles met zijn beperkingen maar band in de box is wel web 2.0 geworden met melodyne2.

  12. hank dussen avatar

    Mooie discussie mannen!

    @michel ‘wat melodyne niet kan is het uit elkaar trekken van hele mixen’ Dat kan de nieuwe versie wel! Er werd live/realtime tijdens de music messe in frankfurt een stukje coltrane plus band geedit, waarbij alleen de saxpartij werd veranderd d.m.v. direct note access. Kijk zelf maar op http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=6281

    Eén ding is duidelijk; het inspelen van tracks hoeft nooit meer over vanwege een foutje, verkeerde noot enzovoort. En voor mij staat het vast; ik ga vast sparen voor dit audio briljantje! :-)

  13. Marco Raaphorst avatar

    wow, wat een mooie opmerkingen. ben erg benieuwd. grappig: die Thomas uit het begin van de Melodyne video heb ik bij Propellerhead ontmoet in Zweden. aardige gozer. maar dit terzijde.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.