Hyperlinkangst door bedrijfsleven en overheid

Er heerst angst voor het internet. Er is angst voor social media. Maar men heeft nog de meeste vrees voor dat wat het web tot het web maakt: de hyperlink.

Tim Berners-Lee verzon het World Wide Web en besloot er juist geen patent op te nemen waardoor het voor iedereen gratis en toegankelijk werd. En zodat het wereldwijd zich in rap tempo kon gaan verspreiden. Hij heeft helemaal gelijk gekregen. Tim Berners-Lee is dan ook een groot visionair.

Wie anno 2011 geen grote visionairs zijn, zijn de bedrijven die denken in termen als patenten en zo min mogelijk naar externe bronnen linken. In het algemeen zal het traditionele bedrijfsleven en ook onze overheid niet zomaar naar een interessante bron linken simpelweg omdat zij nog geloven in hiërarchie. Wie denkt dat je online die hiërarchie kunt behouden snapt geen reet van internet. De hyperlink is on-hiërarchisch. Deal with it!

Het is het domste dat je kunt doen maar bedrijven en overheden proberen het nog steeds, dag in dag uit. Nooit linken naar mensen, zo denken en doen zij. Wij bestaan niet voor hun, onze mening doet er schijnbaar niet toe. En ze blijven gesloten terwijl wij onszelf juist openstellen naar elkaar toe. Wij, mensen, consumenten, burgers, die vaak kritiek hebben op hun producten, hun diensten, hun visie. En het gaat er soms zeer verhit aan toe tussen ons mensen. Omdat we kritiek hebben op elkaar. Maar dat is niet erg, dat hoort erbij. Dat hoort bij discussie, bij praten, bij het niet met elkaar eens zijn. Maar altijd zullen wij naar elkaar linken. Zelfs, of juist, als we het niet met elkaar eens zijn.

Toch hebben zij, de traditioneel ingestelde bedrijven en de overheid, ons nodig. Zonder ons zouden zij niet eens kunnen bestaan. En inmiddels hebben ze moeite om te kunnen blijven bestaan. Juist dat verbaast ons niets, wij hebben ze er immers jarenlang voor gewaarschuwd.

Slotconclusie? Zij linken niet naar ons. En dus linken wij ook maar niet meer naar hun. Want niet gelinkt, heeft geen relatie. Niet gelinkt, blijft onbekend. Niet gelinkt, bestaat niet.

Dit had ik natuurlijk al in 1999 kunnen schrijven.

A powerful global conversation has begun. Through the Internet, people are discovering and inventing new ways to share relevant knowledge with blinding speed. As a direct result, markets are getting smarter—and getting smarter faster than most companies.

These markets are conversations. Their members communicate in language that is natural, open, honest, direct, funny and often shocking. Whether explaining or complaining, joking or serious, the human voice is unmistakably genuine. It can’t be faked.

Most corporations, on the other hand, only know how to talk in the soothing, humorless monotone of the mission statement, marketing brochure, and your-call-is-important-to-us busy signal. Same old tone, same old lies. No wonder networked markets have no respect for companies unable or unwilling to speak as they do.

But learning to speak in a human voice is not some trick, nor will corporations convince us they are human with lip service about “listening to customers.” They will only sound human when they empower real human beings to speak on their behalf.

While many such people already work for companies today, most companies ignore their ability to deliver genuine knowledge, opting instead to crank out sterile happytalk that insults the intelligence of markets literally too smart to buy it.

However, employees are getting hyperlinked even as markets are. Companies need to listen carefully to both. Mostly, they need to get out of the way so intranetworked employees can converse directly with internetworked markets.

Corporate firewalls have kept smart employees in and smart markets out. It’s going to cause real pain to tear those walls down. But the result will be a new kind of conversation. And it will be the most exciting conversation business has ever engaged in.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

7 reacties op “Hyperlinkangst door bedrijfsleven en overheid”

  1. Arthur avatar

    Mooi stukje Marco.
    En het rode kader om dit reactieveld, voelt als een cirkel waarin ik stap, die mij en mijn mening laat klinken. En iedereen mag het lezen. Voor mij mag je hier een hyperlink van maken. Bron marcoraaphorst.nl. :0)

    1. Marco Raaphorst avatar

      Als je ‘http://’ ervoor gebruikt wordt het echt als link gedetecteerd, automatisch via WordPress.

      Merci trouwens!

      1. Arthur avatar

        Dat bedoel ik met Hyperlink. Zo werkt dat… :0)

  2. madbello avatar

    Zat online kranten die het nog steeds verdommen om gewoon door te linken naar dingen waar ze naar refereren.

    1. Michael Minneboo avatar

      Dat is eigenlijk van de gekken als je erover nadenkt. Een krant brengt nieuws, achtergrond, informatie. Het is voor een krant in mijn ogen lezersservice om naar verdere info te linken.

  3. karin r. avatar

    linken is delen. en niet linken in een oude media artikel is een ego ding.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.