Via het interessante blog Unidentified Sound Object stuitte ik op bovenstaande video. In deze video en de 3 daarop volgende video’s wordt zeer exact de problematiek rondom het ontbreken van een referentie voor audio- en videomakers besproken. Een referentie, een ijkpunt voor wat betreft de signaalsterkte, hoe hard of zacht iets mag klinken. Hierdoor klinkt de ene productie harder dan de andere. In het verleden zijn er pogingen gedaan om het probleem te tarten maar werden tot op heden niet helemaal succesvol en bruikbaar uitgevoerd. Zo is Replay Gain al jaren in gebruik bijvoorbeeld in iTunes en dat ervoor zorgt dat alle tracks ongeveer even hard zullen klinken omdat de tracks onderling bijgesteld worden in volume.
Gelukkig is er inmiddels wel een oplossing, een standaard die voor Broadcasting binnen de EU als nieuwe norm gaat gelden: European Broadcasting Union’s R128 Broadcast Standard. En dit heeft nogal wat gevolgen! Ten eerste komt daarmee de loudness war (zie Wikipedia over Loudness War) ten einde! Je productie harder laten klinken zal via EBU R128 gecompenseerd worden, jouw productie klinkt via die leveling-techniek niet langer harder dan die van je concurrent. De nieuwe norm biedt meer mogelijkheden om te experimenteren met dynamiek en compressie. Om kort te gaan: radio, tv en film zal dynamischer gaan klinken.
Maakt Hilversum hier inmiddels al gebruik van? Ik zou het niet weten. Ja, dus! (zie reactie Conno van Wijk onder dit bericht). Maar dat valt te #durftevragen natuurlijk!
En heb je al ervaring met de nieuwe norm, of vragen? Laat een reactie achter!
Geef een reactie