Luistercijfers zeggen mij niet zoveel. Ze zeggen bijvoorbeeld niets over de kwaliteit van het gebodene. Maar wie ben ik om dat te zeggen? Marco Raaphorst en ik moet toegeven dat die cijfers er voor velen juist wel toe doen. Voor adverteerders bijvoorbeeld. En ze staan vaak in een directe relatie met de inkomsten die je met je podcast kunt vergaren.
Kun je impact meten?
Het kan zomaar zijn dat er naar jouw podcast heel veel mensen luisteren. Of dat er maar een paar mensen naar luisteren. Maar de impact die het veroorzaakt staat vaak in geen verhouding tot die aantallen. Volgens mij kun je dat statistisch aantonen. Weet ik niet zeker want ik ben na het 2e jaar HEAO lekker muziek gaan maken. Dit terzijde.
Van impact kun je geen huis kopen, maar het is wel goeie energie.
Hoeveel abonnees heb ik?
Reports by Antenna is een aardige tool die je een indruk kan geven van het aantal abonnees van een podcast. Opvallend is wel dat het Apple Podcasts en Spotify niet meeweegt. Laten dat nu juist de grote jongens (of meisjes) zijn! Anyway, met reports.useantenna.io krijg je een aardige indruk, ook van je concurrenten collega’s.
UPDATE 25 feb 2020: Deze online service stopt ermee: “With Reports we haven’t found a way to make that product sustainable and accurate enough to deliver something relevant for you.”
NLO komt met de Dutch Audio on Demand Ranker
Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) komt met marktcijfers over podcasts en audio on demand. Daarvoor is een samenwerking opgezet tussen NLO en Triton Digital om zo de internationaal geldende IAB Podcast Measurement Guidelines op te volgen. Slim! Ik meldde dat al eerder in Podpraat:
Vandaag werd het Podcast Seminar bij Beeld en Geluid gehouden. Op de Twitters kwam ik deze opvallende tweet daarover tegen.
NLO gaat dus voor de hele markt de cijfers ranken onder de noemer Dutch Audio on Demand Ranker. En naast de NPO en BNR kunnen ook alle onafhankelijke podcasters zich hiervoor aanmelden. Goed nieuws!
Beeld en Geluid gaat podcasts archiveren
Ander belangrijk nieuws dat ik over de Podcast Seminar kan melden is iets wat ik al jaren in mijn nieuwsbrief Podpraat heb geroepen als voorstel en nu daadwerkelijk gaat gebeuren: Beeld en Geluid gaat podcasts archiveren. Podcasts worden toegevoegd aan ons cultureel erfgoed.
Lang verhaal kort: @BeeldenGeluid gaat dit jaar beginnen met het op grotere schaal archiveren van podcasts, zowel NPO producties als onafhankelijke podcasts! Er is zelfs al een digitaal invul formulier dat je kan opvragen bij Martijn van der Vliet.
@Podcastnetwerk
Grote verschillen tussen Apple Podcast en Spotify
Als je op Chartable de lijst van de 20 meest populaire podcasts op iTunes/ Apple Podcast bekijkt dan zie je dat op dit moment Kwaad Bloed op nummer 1 staat. Pak je de lijst van Spotify op Chartable erbij dan zie je dat Kwaad Bloed daar niet eens in voorkomt! Kwaad Bloed is op beide platforms beschikbaar dus daar ligt het niet aan.
Conclusie: de populariteit van podcasts worden door Apple en Spotify totaal verschillend gemeten. Wat ook nog zou kunnen is dat Chartable de data verkeerd presenteert. Chartable is overigens gecertificeerd door IAB Technology Laboratory zo las ik onlangs op hun blog. Dus dat meten zit wel snor.
En Google dan?
Sinds kort heeft Google een speciale podcastpagina gebouwd: podcasts.google.com Je kunt op podcasts zoeken en per categorie de podcasts bekijken op basis van populariteit. Opvallend is dat ook in de lijst top-podcasts Kwaad Bloed helemaal niet voorkomt. En de Zelfspodcast die hoog in zowel het Apple als het Spotify-lijstje op Chartable staat, komt in de Google toplijst helemaal niet voor.
Wat populair is, is dus op dit moment niet met zekerheid te zeggen. Ik vermoed dat op termijn de NLO soelaas gaat bieden. Een duidelijke richtlijn naar de adverteerders toe zal de markt professionaliseren. En hoewel ik nog altijd vind dat kwantiteit eigenlijk geen reet zegt over de kwaliteit, om het wereldje van de cijfers kun je nu eenmaal niet heen.
Aarsman meet met potlood en kladblok
Van de week zat ik naar Hans Aarsman te luisteren die door Gijs Groenteman aan de tand gevoeld werd. Ergens halverwege vertelt Aarsman hoe hij een tijd lang het aantal passerende vrachtwagens turfde bij de Coentunnel op een vast tijdstip om zo te kunnen constateren hoe het met onze economie gesteld is. Hoe we dit op podcasting kunnen toepassen weet ik effe niet, maar ik vond het wel een mooi verhaal.
Tot zover. Volgende week deel 2 van het onderwerp De Luistercijfers.
P.S. Na de waarom-vraag, de wat-vraag, heb ik van de week ook de hoe-vraag geschreven hier op Podpraat, mocht je dat nog niet gelezen hebben:
Geef een reactie