Toen de franse artiest JR in 2011 de TED Prize won sprak hij de wens uit om via kunst de wereld binnenste buiten te keren. Hij hield zich aan z’n woord en creëerde Inside Out, wat mij betreft een voorbeeldig crowdsourced project op het gebied van kunst en menselijkheid.
Zodoende reist JR de hele wereld over en motiveert hij vele communities wereldwijd om grote foto’s van burgers op te hangen om zo aandacht te krijgen voor het volk. Vaak gaat dat gepaard met de nodige tegenwerking van mensen die het er niet mee eens zijn dat hun muren “beklad” worden met de afbeeldingen van deze gewone mensen, wat soms dus hun naaste buren of overburen zijn (!). Dat de beeltenis van meneer de president daar hangt, of een advertentie van Coca Cola, dat vindt men vaak allemaal prima. Maar JR en zijn inmiddels grote team knokken vrolijk door. Grote veranderingen gaan nou eenmaal gepaard met grote gevoelens. En voor grote veranderingen moeten de grenzen juist opgezocht worden.
Van dit project is ook een fantastische documentaire gemaakt onder dezelfde naam, Inside Out: The people’s Art Project. Op het eind van die documentaire tref je daarin de volgende still aan:
Ik maak een diepe buiging voor de mensen die dit voor elkaar hebben kunnen krijgen in een wereld waar alles vooral om geld en macht lijkt te draaien. Het laat zien dat een volk zich weer krachtig kan maken en samen kan voelen via kunst. En het laat zien hoe connected onze wereld dankzij internet is geworden, want zonder internet was dit project er natuurlijk nooit geweest. Verbondenheid en menselijkheid. Omdat wij een gezicht hebben en ontegenzeggelijk zichtbaar zijn.
(uitgelichte foto onder CC BY van Vincent Desjardins)
Geef een reactie