Eigenlijk begrijp ik niet waarom de New York Times na 8 afleveringen is gestopt met de podcast Rabbit Hole. Mensen worden immers massaal het moeras van de kwakzalvers ingetrokken. In een bubble van alt-right gezogen. Heel veel lui kramen totale onzin uit. En ja, dat was altijd al zo, maar nu krijgen die dorpsgekken vaak ineens heel veel aandacht doordat sociale media op hol slaat en een tsunami aan fakenews gaat laten rondzoemen.
Ik snak naar podcasts ala Rabbit Hole die de boel recht zet. En de dorpsgekken terugbrengt tot wat ze echt zijn. Zodat deze charlatans de wereldgeschiedenis niet kunnen gaan bepalen.
Wie is de baas van The Nod?
The Nod is een podcast over Black Lives-kwesties. Gemaakt door Brittany Luse en Eric Eddings since 2017. Na een pitch bij Gimlet Media zijn Brittany en Eric er serieus mee aan de slag gegaan. Begin vorig jaar (Podpraat #104) werd Gimlet Media door Spotify gekocht inclusief de podcasts die onder Gimlet vallen, zo ook The Nod. En dat geeft gedoe want nu moet The Nod ineens voor elk wissewasje toestemming vragen aan Spotify. Terwijl Spotify helemaal niets doet voor de show, Brittany en Eric maken deze 100% zelf.
Keyword hier is: full ownership. Wie dat uit handen geeft aan een organisatie kan niet langer zelf beschikken over de podcast, of je hem nu helemaal zelf produceert of niet. Het gaat om eigendomsrechten. Het netwerk bezit de eigendomsrechten. Het komt overeen met het gezeur dat je op dit vlak in de muziekindustrie ook vaak ziet. Ook daar is het label de eigenaar (full ownership) van de opnames.
Op de Verge een uitgebreid artikel hierover, goed leesvoer:
En lees ook dit artikel van Hotpod:
Speaking to the beat
Bovengenoemde The Nod wordt muzikaal vaak opgeleukt met HipHop beats. Het ligt misschien voor de hand als je het over Black Lives-kwesties hebt. Maar het ligt ook niet zo heel erg voor de hand. Sterker nog: de eerste podcast die voor dat format koos was Snap Judgement volgens mij. De subline ervan is: Storytelling, with a BEAT. Tegen knalharde backbeats klinken de stemmen. En dat werkt te gek omdat de beats op maat gemaakt zijn en hoewel er niet gerapt wordt, de dictie van stemmen vloeit vaak compleet samen met de beats. Het levert een podcast op die te gek grooved.
Als je onbekend bent met Snap Judgement dan wil ik er wel even twee aanbevelen:
En dit bizarre verhaal, gemaakt door Nick van der Kolk van Love + Radio:
Wie kleurt de tijd in?
Toen ik een paar jaar geleden het archief van het radioprogramma Uitlaat aan het doorploegen was ivm de radiodocumentaire die ik over Wim de Bie maakte, realiseerde ik het me weer: stemmen in audio klinken tijdloos. Het gaat hier om opnames uit de jaren 60, maar vaak klonk het alsof het gisteren opgenomen was. De opnames uit de jaren 60 klinken dankzij de Nagra-recorder en goede microfoons eigenlijk net zo goed als wat je vandaag de dag kunt bereiken. Veelal gebruiken we zelfs dezelfde microfoon, zoals de Electro-Voice RE-50 N/D (heb ‘m zelf ook).
Met video is dat niet zo. Video brengt het tijdsbeeld duidelijk zichtbaar naar voren. Kortom: beeld duidt de tijd, maar puur gesproken audio doet dat niet.
Maar voeg er muziek aan toe en je plaatst het direct in de tijd. Je kunt een podcast op die manier heel erg anno nu, anno 2020, laten klinken. Ook sounddesign kan daarvoor zorgen. #tip
Sebrenica
De beelden van de documentaire Srebrenica – de machteloze missie van Dutchbat laten er geen twijfel over bestaan dat de missie van Dutchbat zich in de jaren 90 afspeelde. Voor de radiodocumentaire die de journalisten Marjolein Koster en Misha Melita over deze pijnlijke missie maakten, geldt dat niet omdat je de beelden moet missen. De podcast heet De Val van Srebrenica en er staan nu drie van de acht delen van online. Beide producties maken het plaatje van wat er allemaal mis is gegaan tijdens die missie completer. Ik hoop dat alle complot- en waandenkers er ook kennis van nemen.
De Podcast Monitor 2020
Het RAB (Radio Advies Bureau) kende ik nog niet. Het was dat @lieven erover begon. RAB is een marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations.
RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame méér te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken.
Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).
over RAB
Jammer is dat je de site niet via RSS of als nieuwsbrief kunt volgen.
RAB publiceert onder andere een Podcast Monitor. Helaas komen hun cijfers niet overeen met de cijfers van het Digital News Report Nederland 2020 (zie Podpraat #171). Zo spreekt het RAB van een percentage van 39% dat weleens een podcasts luistert, terwijl het Digital News Report Nederland 2020 met een percentage van 26% komt. Een zeer groot verschil dus. Wie moeten we nu geloven? Een actuele vraag wat mij betreft.
Exclusieve podcasts via Petje.af
Vanmorgen ontving ik van Stepan van Petje.af het bericht dat je nu een exclusive podcast aan kunt bieden via Petje af. Je kunt bepalen welke petje-afnemers, dus vanaf welk pakket, deze exclusive podcast kunnen benaderen. De afgeschermde podcast-feed is ook te beluisteren via apps die toestaan handmatig een feed toe te voegen (Overcast, iTunes, Apple Podcasts, Breaker en dergelijke – Spotify niet, want dat is een afgesloten silo).
Stefan heeft er ook een handige video voor gemaakt:
Ik zeg goooooooeeeeed!
… en tot zover, de mazzel!
Geef een reactie