Afgelopen week werden de Online Radio Awards 2019 uitgereikt. Domien Verschuuren won een award voor zijn Man Man Man, de podcast en eentje voor Beste Presentator. De prijs voor het Beste Online Radiostation ging naar KINK. Sjors Fröhlich werd uitgeroepen tot Online Radio Ambassadeur 2019. Opvallend wel want Sjors maakte later deze week bekend dat hij het radiowerk achter zich gaat laten en burgemeester wordt van de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden.
Online radio en podcast luisteren gaat ten koste van reguliere radio
We hebben het voorspeld, onderzoeksbureau DVJ Insights (500 respondenten) toont het nu aan:
Copyrightgedoe voor muziek in podcasts
Het gebruik van muziek in je podcast is geen kwestie van wham bam thank you ma’am. Het is ook geen kwestie van een BUMA contract afsluiten voor je podcast en klaar is Kees. Of Katinka. Nee het ligt complexer, veel complexer.
De heren van de Petje.af podcast duwden hiervoor zodoende een poos geleden een microfoon onder mijn neus. Ik ben zelf muzikant, geen jurist, maar weet hier redelijk veel van af.
#6 Marco Raaphorst – muziek(rechten) in podcasts
Het is in alle landen voor alle podcasters een enorm groot probleem. De grote jongens zoals Serial huren componisten in die muziek op maat leveren (wat ik als componist overigens ook doe). En podcasts zoals Song Exploder huren speciaal een agent/jurist in om de muziekrechten te clearen.
Van de week kwam ik deze opvallende quote op een Canadees blog tegen:
Does it matter that your podcast doesn’t make money? Nope. Irrelevant. Move on.
“What if,” you say, “I have the permission of the artist to use their music?” That’s fine, but the artist is just part of the chain. You still need the okay from the label, the publisher, and the composers (if different from the artist).
Using copyrighted music in podcasts
Kortom, gedoe. Hoe belangrijker podcasts gaan worden des te belangrijker zullen ze ook worden voor de muziekindustrie. Ik hoop dat podcastmakers die industrie een beetje onder druk kunnen gaan zetten. Wie weet waar we dan op gaan uitkomen…
Spotify normaliseert de luidheid
Ik stuitte bij toeval op het gegeven dat Spotify ervoor zorgt dat podcasts ongeveer even hard klinken. Het normaliseert dus de geluidssterkte zoals Spotify dat ook voor muziek doet. En ongeacht de instelling van de gebruiker. Als je bij Instellingen het Volumeniveau op Zacht hebt staan, ook dan wordt het volume gecompenseerd. Zie mijn vergelijking van iTunes (laat het geluid van een podcast ongemoeid) versus Spotify met Volumeniveau bij Instellingen op standje Zacht.
Dit is verrekte handig want hierdoor zullen alle podcasts dus ongeveer even hard klinken.
De andere wereld
Podcastclub buiten de randstad: Podcastclub over de podcast GEEL!
Aanstaande zondag tijdens het Beholders documentaire festival in Veghel is er een Podcastclub. Ditmaal voor een gesprek met Michiel van de Weerthof van de podcast GEEL. Twee vette aanraders wat mij betreft, die Podcastclub en die podcast!
Zondag 13 oktober: Podcastclub over de podcast GEEL!
Klankplank over podcast events
Mijn collega Bart van Maanen van Klankplank schreef onlangs een lezenswaardige blogpost over het fenomeen podcast events.
Gaat Apple RSS slopen?
Via mijn collega van Podnews vernam ik dat Apple nu podcasts gaat bundelen op basis van de naam van de host (hoofdspreker).
Waarbij hij de vraag opwerpt:
Question: are Apple moving away from RSS? Is that a good thing?
Apple Podcasts demonstrate ‘Browse By Hosts And Guests’
Apple biedt nu net als Google de optie aan om op basis van zoektermen een podcast te doorzoeken:
Wat kunnen podcasters leren van 100 jaar radio?
Een panelgesprek tijdens het Podcastfestival op basis van de belangrijke vraag ‘wat kunnen podcasters leren van 100 jaar radio?’ levert dit antwoord op.
Tot zover, heb een goed weekend!
Geef een reactie