jij bent de bron; content is king

ContenIsKing

Aan content wordt heel veel geld verdiend. Makers verdienen meestal heel veel minder dan de distributeurs. Dit geldt overigens ook voor aardappeltelers of winnaars van de Tour de France.

Internet heeft dit hele concept op zijn kop gezet. Je kunt nu als maker zelf de content verkopen.

“Ieder zijn vak”, is een veelgehoorde kreet. Dat snap ik, maar het gaat er bij mij niet in dat een distributeur een hoger percentage zou moeten verdienen dan ik als maker. Ik zorg voor content, ik schep, ik ben de bron. En het is zo simpel geworden om het zelf te doen. Bovendien is het het allerbeste voor klantenbinding. Een schrijver die zijn boeken zelf verkoopt aan zijn lezers; een ideaal systeem.

Content is king. Want jij bent de bron.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

5 reacties op “jij bent de bron; content is king”

  1. Hilke avatar
    Hilke

    Ja, content is king. Maar op internet wordt veelal verwacht dat de content gratis is. Moeilijk om nog met de content alleen geld te verdienen. De cash zit niet in de content, maar vooral in de context. Google is een goed voorbeeld. De content is gigantisch: zoekresultaten oorspronkelijk, maar ook gmail, reader, calendar en zovele apps. Allemaal gratis. Het geld zit’em in de context. Alle gerelateerde advertentielinks die errond staan zorgen voor het geld.

    Alleen benieuwd hoe je dit model het beste vertaalt naar content creators zoals muzikanten of journalisten.

    Content is zo makkelijk te kopiëren tegenwoordig. Niet uniek genoeg. De juiste context maakt het uniek en waardevol. Context is king.

  2. Marco Raaphorst avatar
    Marco Raaphorst

    @Hilke: er zijn heel veel mogelijkheden om zelf met content geld te verdienen. Bijvoorbeeld zoals Google dat doet. Via advertenties. Of via donaties. Of door andere fysieke producten te verkopen (boeken met foto’s etc.). Of door online extra services aan te bieden; lidmaatschap eigen fanclub bijvoorbeeld.

    Content moet juist wel uniek zijn en goed. Je moet er echt uitspringen. Daar kan je dus alleen maar helemaal voor gaan. Mooie dingen maken en er verkoop tegenover stellen. Maar je zult gratis muziek moeten aanbieden want internet is de nieuwe radio. Gratis luisteren is een vereiste.

  3. Hilke avatar
    Hilke

    Dat is net mijn punt. De core content (muziek voor ons, muzikanten, zoekresultaten of gmail voor google) brengt niet op. De context errond brengt geld in het laatje: advertenties, boeken met foto’s, het sociale gevoel deel uit te maken van de fanclub, enz.

  4. Marco Raaphorst avatar
    Marco Raaphorst

    @Hilke: ligt eraan hoe je het bekijkt. Een weblog zonder content verdient geen geld, eentje met goeie content wel. Content is de waarde. En content commercieel toegepast kun je ook verkopen. Of via fysieke producten, CD’s bijvoorbeeld. Of op plaat. In de toekomst komen daar nog dragers bij. Ik zie dat verre van somber in. Uitdagingen, nieuwe wegen verkennen. Actie, doen!

  5. Martijn avatar

    Marco, ik lees al een tijdje met veel plezier je blog. Erg goed…

    Over muzikanten en geld verdienen: en wat als muzikanten nu eens geld gaan verdienen met muziek maken. Optreden dus. Muziek MAKEN. Echte kwaliteit zal altijd opgemerkt worden en dus ook geld opbrengen, lijkt mij.

    Of is dit wat te kort door de bocht?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.