de kracht van het embedden
Hedendaagse bands zullen snappen dat je vandaag de dag je muziek gratis online moet aanbieden. Het liefst maak je die muziek beschikbaar via een speler die jouw fans kunnen embedden op hun blogs en social media zoals Facebook. Jouw fans zullen namelijk voor de exposure zorgen. Dat is wetenschappelijk bewezen.
Dit model bestaat al jaren. YouTube is er groot mee geworden. En samen met YouTube heel veel bands.
muziek in de clouds
De volgende stap in de online revolutie voor bands en muzikanten is de API. Niets nieuws, API’s bestaan ook al jaren. Via de API, application programming interface, kunnen computerprogramma’s en online diensten gegevens met elkaar uitwisselen. Twitter en Facebook zijn bijvoorbeeld diensten die dankbaar gebruik maken van API’s. Deze online diensten kunnen gegevens uitwisselen met andere online diensten, social media. De koppeling tussen Twitter en Facebook is bijvoorbeeld te maken, dankzij een API. Ook Flickr maakt gebruik van API’s. Sites die API’s inzetten zien dat hun groei enorm is omdat ook anderen systemen hierop voort kunnen bouwen. Een API roept het uit: ‘hallo, hier heb je onze content, doe er iets leuks mee!’.
de muzikale API: SoundCloud
SoundCloud, een website waar je als band of musicus, muziek kunt hosten maakt ook gebruik van een API. Het is daarmee een muzikale pionier. En niet alleen is SoundCloud een prima plek om je muziek te uploaden, zodat jouw fans via een embedded-player deze op hun eigen blogs of social media kunnen zetten, het gaat veel verder dan dat. Zo zijn er op dit moment applicaties aan het ontstaan die gebruik maken van SoundCloud zonder dat de gebruiker een bezoek hoeft te brengen aan die site. Zo luister ik bijvoorbeeld nu een paar dagen naar The Cloud Player, een iTunes-achtige applicatie waarmee je zelf playlists kunt maken op basis van de muziek die in de SoundCloud database zit. Of neem het Listen to Blogs, een service die gebruik maakt van SoundCloud zonder dat je er als gebruiker erg in hebt (een van de redenen waarom SoundCloud pro accounts verkoopt, zie verderop in dit artikel). Dat is het voordeel van die API. Je muziek komt terecht in wat ze de cloud noemen en elke applicatie kan ermee communiceren.
En wat te denken van mobiel gebruik via de iPhone of Andoid-phone? Via de cloud kun je alles gaan afspelen en je zult nooit meer iets hoeven (lees: willen) downloaden.
copyright
Er zijn mensen die nog steeds niet snappen (onze politiek bijvoorbeeld) dat copyright online een niet te handhaven principe is. Via de API’s lukt dat al helemaal niet, want die content zal overal opduiken. Op Twitter, op Facebook, jij noemt het. En dat lijkt mij helemaal goed, want jij wilt toch ook graag dat jouw muziek beluisterd wordt? Kortom: zorg ervoor dat jij met jouw muziek in die cloud terechtkomt!
En ja, SoundCloud is natuurlijk social media, dus jouw fans kunnen jou gaan followen. Maar dankzij die API zullen die fans overal zitten, niet alleen op SoundCloud, maar ook juist op bijvoorbeeld Facebook.
pro account
SoundCloud is een betaalde dienst als je meer dan 10 tracks op SoundCloud wilt hosten (heel slim!), dus je kijkt niet naar vervelende advertenties. Het goedkoopste pro-pakket kost 99 euro per jaar.
niets meer te wensen?
Ten opzichte van BandCamp, een service waar ik ook zeer enthousiast over ben, ontbreken er nog wat zaken. SoundCloud kan niet zelf een mp3-file maken op basis van bijvoorbeeld een hoge kwaliteit Aif of FLAC bestand. Ook zit er (nog) geen verkoopmodule in die bijvoorbeeld met PayPal kan communiceren. Wel is er een buy-knop inzetbaar als externe link naar een verkoopsite. Voor zolang dat nog zal gelden, want eenmaal beschikbaar in de cloud is er geen reden meer tot het downloaden van de muziek.
SoundCloud is DE oplossing voor musici en bands die niet obscuur willen blijven. Nummer 1. Een must-have!
Geef een reactie