Sociaal gedrag

Sociale media (Engels Social media) is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling. Kaplan en Haenlein definieren sociale media als “een groep internetapplicaties die gebruikmaken van de ideologie en de technologie van Web 2.0 en de creatieve uitwisseling van User Generated Content”.[1][2] Onder de noemer sociale media worden onder andere weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter geschaard.

Via deze media delen mensen verhalen, kennis en ervaringen. Dit doen zij door zelf berichten te publiceren of door gebruik te maken van ingebouwde reactiemogelijkheden. Denk hierbij aan weblogs, waar lezers reacties kunnen achterlaten via een reactieformulier of middels trackbacks.

Zie Sociale media – Wikipedia.

Een weblog is de meest onafhankelijke en vrije vorm van Social Media. Menig blogger stelt namelijk niet van die weerzinwekkende gebruikersvoorwaarden op waar vrijwel alle grote Social Media platforms, vanaf Facebook en verder, zich wel schuldig aan maken.

Social Media is daarmee een hol begrip. En het wekt de suggestie dat email, telefoon, radio, chatboxen en ga zo maar door, asociale media zijn. Of op zijn minst minder sociale media zouden zijn.

Klopt niet. Bovendien hebben we het over gedrag. Menselijk gedrag. En alleen dat kan bepalen of iets sociaal of asociaal te noemen is. En Media, meervoud van medium, een hulpmiddel in de communicatie, is dus altijd ongekleurd.

Een microfoon is een prachtig apparaat om een gesprek mee vast te leggen. Of om iemand mee op zijn kop te slaan. En om bij dat laatste te blijven, heeft de microfoon dan schuld? En wat te denken van een slechte microfoon? Eentje die ruist en de stemmen wat vervormt? Noemen we dat dan een asociale microfoon?

Sociaal gedrag kunnen afschuiven op de middelen die we ervoor gebruiken… gekker moet het toch niet worden?


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

2 reacties op “Sociaal gedrag”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.