Praakwatervallen in Belgie: Netwaves over SABAM debat en Michel Berghs in Phlow Magazine

Michel Berghs & Jan Lagrain (Netwaves/Radio Scorpio)

Naar aanleiding van het SABAM debat in Kessel-Lo waaraan ik vorige maand deelnam besteedde ook het programma Netwaves van Radio Scorpio daar aandacht aan. Luister naar het hele programma (veel goeie muziek, ik kom erin rond 32 minuten):

Aardig ook om te vermelden dat Michel Berghs, bekend van o.a. Netlabelism, die die avond alleen maar goeie Creative Commons muziek draaide, voor Phlow-Magazine een top5 van de beste CC songs van dit jaar mocht samenstellen. Hij verdient dat zonder meer, want ik ken niemand die zo actief alle netlabels doorzoekt op goeie muziek als Michel. Michel is een ‘muzikale filteraar’ die nog weleens zeer belangrijk kan gaan worden voor het nog meer aan de man brengen van de vrije open muziek van Creative Commons.

Aanstaande zaterdag zie ik Michel en Jan Lagrain, presentator Netwaves/Radio Scorpio, opnieuw tijdens een studiedag auteursrechten, georganiseerd door Masereelfonds, in het Belgische Belsele. Ik ga een en ander over Creative Commosn vertellen en zal deelnamen aan het debat. Daarover waarschijnlijk een blogbericht van mij morgen of zo.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

4 reacties op “Praakwatervallen in Belgie: Netwaves over SABAM debat en Michel Berghs in Phlow Magazine”

  1. gurdonark avatar
    gurdonark

    I become convinced that it is not the musicians who are the most needed for Creative Commons to succeed,but instead the filters, reviewers and the promoters for a Creative Commons way of thinking.

    For all its many flaws, I liked that the 60s “underground” alternative publication scene generated an entire critical sub-culture that helped rock grow beyond its original simplicity.
    Those magazines all ultimately either grew corporate or died, but they created a way of thinking about rock that endured.

    I think similar journalists are needed in
    terms of the Creative Commons music, and that folks like phlow, netlabelism, bleepwatch, biotic’s page and the like are the vanguards of the movement.

  2. Marco Raaphorst avatar

    And old media is not doing this. They have created a gap which will be fulfilled by new filters.

    In Holland we have several music magazines. Not one of them writes about the new music, Creative Commons or netlabels. Only Big 4 stuff. They are scared to be kicked by the labels, so they won’t get anymore of these ‘sponsered’ promo packages. Free is not a word in their dictionary. I used to read a lot of these magazines. But they’re not helping me right now. They have become redundant and… evil!

    This new music thing feels like doing magic tricks sometimes. The old music industry is closely following what we’re doing, they are watching our hands and then one day: everything is changed, and they start to wonder: how in the hell?

  3. embe avatar
    embe

    Hey Marco, you make me blush!
    Yes, we need filters, but especially, we need more and more reviews, and more exposure in the ’traditional’ media: if they’re not ‘open’ to this new thing, we need to force things to unlock these closed bastions …
    To be continued ;-)

  4. Marco Raaphorst avatar

    ‘traditional’ media …. not sure if they ever will be interested. Probably when all the money is gone and they’re dying they come to realize that there’s something else in the world. Something with artistic values.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.