Onzichtbare techniek

Techniek moet de mens dienen. Techniek moet in dienst van de verhalen staan. Techniek zou eigenlijk onzichtbaar moeten zijn.

Hooguit kun je wat vakbroeders imponeren met jouw vakmanschap maar verder zal er niemand wakker van liggen dat jij een bepaalde techniek beheerst. Techniek kan juist heel erg in de weg zitten. Jarenlang was het verdacht als je een video op YouTube zette die leek op dat wat je op televisie zag. Daar was YouTube niet voor, zo regeerde men massaal in het commentaar. En dus gingen professionele makers met dezelfde shitholecamera’s als de YouTubbers filmen om net te doen alsof.

rhodosToch vormt de techniek een grotere factor dan de meeste mensen denken. Omdat ons leven steeds meer door techniek ondersteund wordt. Traag internet irriteert ons mateloos. En onze eisen worden steeds hoger. “oh jouw smartphone kan geeneens in HD filmen?” #fail

Voor creatieve makers is techniek dus ook heel belangrijk. Op een trage computer kun je geen video’s editen. Een nieuwe softwareversie kan ineens iets mogelijk maken dat nog niet eerder mogelijk was. Een fotograaf kiest specifieke lenzen uit voor een bepaald effect. En mensen zoals ik, die meer gefocust zijn op audio, weten dat slechte verstaanbaarheid van personen in een video het geheel kunnen breken. Mede daarom is het maken van video’s een heel complex proces. Aan de hardware stelt het hoge eisen maar ook aan de software.

De maker moet al die aspecten zien te beheersen. Of beter: een maker moet heden ten dage zo flexibel zijn om te kunnen omgaan met steeds veranderende techniek. Nog nooit eerder ging die technische ontwikkeling zo hard als heden ten dage. En als het goed is ontstaat er dan dankzij die techniek een stuk content waarbij de kijker, lezer of luisteraar zich juist niet bewust is van de gebruikte techniek.

Content kan nooit losstaan van techniek, techniek is altijd de drager van content. Wat we moeten doen is streven naar het onzichtbaar maken van techniek. Niet willen onze vakbroeders proberen te imponeren, maar mensen zien te bereiken.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.