Heb jij ooit de uitspraak Every company is a media company gehoord? Tom Foremski schreef dat al in 2009. Hij heeft heel veel navolging gekregen. Omdat het waar is.
Every company has to become a media company — because every company needs to master the technologies of publishing to their customers, staff, neighbors, and to raise their media profile against their competitors
Het maakt niet uit wat je produceert, media speelt inmiddels een hele belangrijke rol in het bestaan van een bedrijf en organisatie. Dat geldt dus ook voor onze overheid en de samenleving als geheel, en op wijk- en buurtniveau. Wie vandaag de dag nog denkt dat fysiek adverteren en het mailen van persberichten genoeg is ter promotie, is duidelijk van de oude stempel. De digitale media en de rol ervan kan en mag niet langer onderschat worden. En dit geldt zeker niet alleen voor het promotionele aspect uit de marketing mix.
Er zijn nog heel veel bedrijven die in hun timeline op Facebook geen of zeer weinig video’s kunnen posten, simpelweg omdat ze ze niet maken. Sommige bedrijven zijn zelfs geheel afwezig op YouTube en Vimeo. Alsof hun publiek daar niet zou zitten! #fail want je kent de hele simpele regel toch: je moet zijn waar je publiek is.
Ik voel me geroepen hier iets aan te gaan doen middels een lezing met name bedoeld voor bedrijven en organisaties die snappen dat ze met media ‘iets moeten’, maar niet precies weten hoe. De rol van muziek en geluid verdient heel veel uitleg, omdat het een essentiële rol vervult in onze moderne wereld vol lawaaimakende apparaten. Een vieze geur doet iedereen walgen. En geloof mij maar, afstotelijke muziek en geluid heeft exact hetzelfde resultaat. Het stoot letterlijk klanten af. En dat wil je als bedrijf of organisatie toch niet?
Wordt vervolgd…
Geef een reactie