Zonder muziek, geen leven.
# Keek ik, zoals altijd, afgelopen zondag naar Podium Witteman, hoorde ik in ene een paar podcastaanbevelingen door krullebol Floris Kortie op de staatstelevisie gegeven worden. Waaronder de toffe NPO Radio 4 podcast ‘Alle wegen leiden naar Morricone’ die ik zelf trouwens ook al kort ervoor ontdekt had. Een podcast over maestro Ennio Morricone. Speel ik zijn muziek af dan staan in mum van tijd de tranen in mijn ogen te shinen. Ennio is de beste filmcomponist ooit, punt.
# Ook stuitte ik van de week op een goed interview met Malcolm Gladwell. Hij spreekt over zijn Broken Record podcast die hij met de grote jongen Rick Rubin maakt en welke geheel in het teken van muziek staat. Altijd resulteert dat ik een goed gesprek met een goeie gast.
Als je die podcast niet kent, begin dan met de aflevering met Flea van de Red Hot Chili Peppers nav van zijn boek, zijn memoires ‘Acid for the children’. Flea is telkens ontroert als ‘ie over zijn magische muzikale ontmoetingen vertelt, hij schiet telkens helemaal vol. Gaaf gesprek met een gave vogel!
# Zoiets doe ik ook met mijn VERVORMER podcast: inhoudelijk praten over het creatieve proces van muzikanten. Van de week was het de beurt aan Ruud Houweling en zijn song Dead Again. Samen hebben we die song tot op het bot ontleed. De editing was een behoorlijke puzzel, maar het eindresultaat is er wel naar:
# Maar wat nu als je slechthorend bent? De oplossing: ga transcripts maken. Op Forbes las ik een mooi betoog daarover.
# En let ook op de luidheid van een podcast, met name ook op de peaks. De True Peak. Ik schreef daar een artikeltje over van de week, handig hoor:
# BBC gaat samen met NPR, WNYC Studios, WBEZ Chicago en This American Life de strijd aan tegen Spotify en heeft een investering gedaan in de app Pocket Casts om dit door te ontwikkelen. Spotify als dé podcastapp wordt met de dag populairder, het zal dus niet makkelijk zijn voor Pocket Casts om die luisteraars weg te trekken.
Dat Spotify podcasts en muziek integreert is hun kracht. Spotify promoot ook podcasts volop, waardoor het volk Spotify met podcasting assisteert. Maar als podcastapp vind ik die van Spotify helemaal niet handig. Dat mag wel een keer volledig op de schop.
# Podcasthost Simplecast introduceert MAE:
Simplecast’s Moveable Audio Engine (MAE, pronounced just like May) allows publishers to dynamically deliver advertisements and host-read content, a personalized show opening for a geographic region, or back catalog promotions to first-time listeners. We don’t call it DAI because, well, it is becoming so much more.
Meet Simplecast’s Moveable Audio Engine – Simplecast/Medium
Kortom: dynamisch advertenties injecteren dat is wat men gaat doen. Ik vermoed dat dit alleen nut heeft voor engelstalige podcasts en Simplecast alleen deals sluit met adverteerders uit eigen Trumpland. Maar mijn vermoedens zijn geen feiten, dus wie weet?
En opnieuw werpt het mijn vraag op: waar blijven die Hollandse services op podcastinggebied toch?
# De bijeenkomt van 5 maart jongstleden nav de podcastreeks over het Oranjehotel in verzet die Peter de Ruiter maakte, leverde een paar interessante inzichten over podcasting op.
Een podcast is niet altijd een consumptieartikel dat je na gebruik achter je laat. Hij kan een beginpunt zijn van reflectie en discussie. Waar een film zowel geluid als beelden bevat, ontbreken die laatste in een podcast. Dat laat ruimte voor verbeelding. De individuele luisteraar kan zijn eigen ‘film’ maken: aan de hand van zijn eigen ervaringen, fantasie of kennis van het onderwerp. Het wordt nog interessanter als je kunt luisteren naar de mensen die in de podcast voorkomen, die antwoord geven op de vraag wat de podcast met hen heeft gedaan.
Een podcast laat de luisteraar zelf het verhaal inkleuren – Luisterdoc.nl
Tot zover, de mazzel!
Geef een reactie