Marketing is meer dan promotie!

Een jaartje of wat terug klaagde ik over tenenkrommende slechte reclame die ik zag. Ik erger me er altijd kapot aan, vooral als ik het gevoel heb dat de makers ervan uitgaan dat het publiek achterlijk is. De enige troost die ik mijzelf geef is de wetenschap dat mensen die denken dat hun publiek dom is zelf dat domme werk moeten leveren. Dat terzijde.

Op mijn geklaag reageerde Stephan Fellinger. Hij wees me op de fout om reclame voor marketing aan te zien. En gelijk had ‘ie want reclame is slechts een onderdeel van marketing. Ooit leerde ik op een blauwe maandag op de HEAO over de 4 P’s van de marketingmix: Product, Prijs, Promotie (= reclame) en Plaats. En vaak werd er nog een 5-e P aan toegevoegd: P van Personeel.

Het kwam er traditioneel gezien op neer dat je af gaat vragen:

– wat het product/dienst precies inhoudt: wat moet het doen, wat IS het?

– een prijs bepalen, wellicht afhankelijk van allerlei factoren (btw, premium-korting, afhankelijk van afzetgebied etc.)

– op welke manier het product/dienst gepromoot moet worden

– waar het product/dienst verkocht gaat worden (via welke winkels, via welke sites etc.)

– en wellicht dat personeel – door wie – ook belangrijk is: WIE het product verkoopt, want autoriteit is key, zeker heden ten dage!

Toch is in de loop van de jaren de definitie en invulling van het begrip marketing verruimd. Zo definieert Wikipedia het als volgt:

Marketing of vermarkten is het proces van het creëren en leveren van waarde.

Ik kan me hier nog meer in vinden dan in het 4 of 5 P-verhaal. En eigenlijk heb ik er heel veel mee. Sterker nog: het is marketing dat ik doe. Dat is waar ik mijn geld mee verdien, zelfs als ik muziek maak. Ik maak namelijk nooit muziek in opdracht die alleen maar op zichzelf staat maar altijd een groter doel heeft. Zo moet muziek bijvoorbeeld beelden ondersteunen bij een video zodat de boodschap beter over komt. Of moet mijn muziek ervoor zorgen dat mensen een product of dienst gaan afnemen.

Daarom wil ik graag zoveel als mogelijk betrokken zijn bij de complete productie. Vaak is dat het geval en zie ik de eerste beelden van de editing om er een gevoel mee te krijgen. En naast muziek ben ik graag bezig met zaken die op allerlei manieren waarde creëert. Omdat muziek vaak een onderdeel is van een groter geheel. Internet leent zich hier uitstekend voor, waarbij muziek slechts een middel is om waarde te creëren, waarde die optimaal ondersteund moet worden door een goeie weblog en goeie integratie met twitter en andere sociale media. Om simpel te gaan: als ik me alleen maar met de muziek zou bemoeien dan zou zij niet de juiste waarde weten te creëren en dus moet ik me juist ook met die andere aspecten bezig houden. Misschien moet ik dit muzikale marketing noemen. Van een reclamemaker wordt het normaal gevonden dat hij/zij zich tegen alle aspecten van de reclame aan bemoeit (en vaak zelfs betrokken wordt bij de eerste productontwikkeling, als het goed is!), maar voor een componist zoals ik geldt eigenlijk hetzelfde. Muziek heeft op vele mensen het effect van een levenslange liefde, dus als je het over waarde toevoegen hebt mag muziek echt nooit vergeten worden! Toch doen 9 van de 10 bedrijven dat wel.

Ik kan me eigenlijk niet alleen maar met de muziek bezig houden, maar moet betrokken zijn bij de boodschap, het verhaal dat verteld wordt (storytelling) en de manier hoe het aan de man gebracht wordt. Dat wat we ooit promotie noemden, maar een woord is dat de boel veel te veel beperkt want marketing is veel meer dan promotie. Eigenlijk ben ik dus een muzikale marketeer. Marketing die we trouwens niet alleen tot de commerciële waarde die het toevoegt hoeven te beperken. Maar goeds da’s weer iets voor een volgende blogpost, iets in de geest van creatieve praktische marketing voor de culturele sector …


Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.