De toekomst van de webpagina

Gisteren had ik het over de video zonder geluid. Hoewel daar veel mensen vies bij gaan kijken denk ik: ha, nieuwe mogelijkheden! Op het web wordt de content nog steeds beschouwd vanuit het idee van de maker als schrijver, als fotograaf, als videomaker of als radiomaker. Een foto bij een stuk tekst is vrijwel altijd zuiver illustratief bedoeld. En tekst bij audio of video is vaak bedoeld om een en ander wat toe te lichten. Echt vernieuwende toepassingen waarbij die verschillende media echt iets toevoegen, zie je zelden.

De stille video zou dat kunnen doen. Een beetje zoals een animated gif, want die is ook stil, maar dan met een afspeelknop en zonder steevast te loopen. Een video kan iets echt laten zien, wat in tekst niet mogelijk is. En omdat de video stil is kun je er ook gelijktijdig meerdere aanklikken of zou je een audio-bestand ernaast kunnen afspelen.

Het web heeft voor het eerst de mogelijkheid geboden om tekst, beeld en geluid samen te laten vallen en de gebruiker daar interactief een rol in te geven. Dat lukt je met andere media niet en juist daarom is het web zo leuk. Maar het vergt nog wel een dosis vernieuwing op dat vlak.

Helaas kun je vanuit audio niet linken. In video kun je dat wel maar dat wordt nog nauwelijks gedaan. Deze mogelijkheden, het linken naar content, zullen aan deze media in de toekomst toegevoegd gaan worden. En dat vergroot de mogelijkheden dan enorm simpelweg omdat de basis van het web, en de ware revolutie van de tijd waarin we leven, gevormd wordt door de hyperlink. De simpele stelregel zou kunnen zijn: als het linkt, dan is het internet. En dat linken zou binnen de content ook mogelijk moeten worden, dus vanuit een video naar een stuk tekst, of een stuk audio, of een beeld, of bewegend beeld, binnen of buiten de pagina.

We moeten verbinden via de hyperlink. Data zal straks nooit meer in een affe vorm beschouwd kunnen worden maar een onderdeel blijken te zijn van een veel groter, steeds veranderd, geheel. Als een afspiegeling van de wereld. Groter dan een jij of een ik.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.