Hoewel het begrip klant simpel en eenduidig is, blijkt de praktijk vaak complex. Vandaar dit blogje. Ik ben ondernemer (op het moment van schrijven al ruim 10 jaar) en heb klanten. Alleen dankzij hen kan ik bestaan.
Een klant is de afnemer van een goed of dienst van een leverancier. In principe is het zo dat hier betaling tegenover staat. Voor veel organisaties zijn klanten een belangrijke bron om – direct of indirect – inkomsten te verwerven. Het woord ‘klant’ is ontstaan vanuit de betekenis: geïnteresseerde.
bron: Wikipedia
In bovenstaande uitleg kan ik mij helemaal vinden. Direct aan de persoon wordt het product of dienst geleverd. De persoon koopt de producten of diensten bij jou op locatie of je brengt ze naar hem of haar toe. De persoon in deze kan natuurlijk ook een bedrijf of organisatie zijn.
Kortom: je weet wie jouw klanten zijn.
Stel nu dat je een iPhone-app via de iTunes Store verkoopt. Zijn de afnemers van die app ook jouw klanten? Nee! Apple levert de app bij deze klanten af. En de contactgegevens van de klanten levert Apple niet aan jou maar slaat zij voor eigen gebruik op. Kortom: dit zijn niet jouw klanten maar die van Apple.
Het lijkt mij vrij essentieel dat je van een klant de contactgegevens hebt. Met name het email-adres is heel belangrijk.
Heden ten dage kun je prima via een eigen online shop producten en diensten verkopen. Of via een webservice die als shop fungeert. De klantgegevens moeten echter wel voor jou zijn wil je kunnen spreken van jouw klanten.
Geef een reactie