Podpraat #172 – het argument

Het kunnen verdedigen van jouw mening, jouw zienswijze, is van essentieel belang. Het maakt tot wat je bent, een individu met eigen opvattingen. En ja natuurlijk worden die gevormd door opvoeding, cultuur, zeg maar: de omgeving van de mens. Maar het feit dat jij iets vindt en dat jij die mening verdedigt wil zeggen dat die mening van jou is.

Het is niet iedereen gegeven om zijn of haar mening goed te verdedigen. Je moet helder en duidelijk die mening moeten kunnen verwoorden. En je moet de ballen hebben om überhaupt een mening, die misschien niet alledaags is, te geven. Je kunt er zelfs vrienden of familie door verliezen. Dus moet je een beetje stoïcijns kunnen zijn en het je niet op jezelf betrekken wanneer de ander zijn of haar mening uit. Zelfs al gaat het over jou persoonlijk. Met name dat laatste is heel lastig. Goed debatteren is dus helemaal niet makkelijk.

Politici verdedigen de hele dag hun meningen en betwisten ze op argumenten. Respect hebben voor elkaars meningen is daarbij het uitgangspunt. Er zijn vele politici die dat niet kunnen. Een goeie debater blijft rustig maar is ondertussen vlijmscherp.

Dat men het vaak niet met elkaar eens is, dat moge duidelijk zijn. Toch wordt er naar overeenstemming gezocht tijdens een gezond debat om zo tot afspraken te komen, wetten aan te kunnen nemen of aan te passen.

Het vormt de basis van onze democratie. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar waar we uiteindelijk naar zoeken is harmonie, juist dankzij de verschillen, juist dankzij de diversiteit. Eigenlijk is het net muziek.


The Argument

The New York Times maakt een interessante podcast over debatteren: The Argument. Een podcast over het openstaan voor elkaars argumenten. Alles over gekleurde meningen, politieke voorkeur, verschil van inzicht, activisme door rellen, journalistieke afwegingen enz.

De nabeschouwing van de beschaving

Cabaretier en filosoof Tim Fransen maakte afgelopen maanden de geweldige podcast Beschaving: De Nabeschouwing. Tim filosofeert over de coronatijd in de vorm van monologen met af en toe een vraag die hij van een luisteraar opgestuurd gekregen heeft. Zijn betogen zijn ijzersterk en voorzien van humor, wat het geheel luchtig houdt. Als ik het goed heb is de serie tot een einde gekomen, wat jammer is want de vorm die Tim hiermee gevonden heeft leent zich voor nog veel meer afleveringen wat mij betreft.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/t/podcasts/serie/beschaving-de-nabeschouwing/

Is dat een muizenval ?

Van de week viel mijn oog op het weerbericht van David Lynch. In het bijzonder de microfoon met het strak gespannen kabeltje (!) en de houten standaard:

Pandora for Podcasters

Ook Pandora biedt nu een podcast analysetool:

Je kunt je podcast ervoor aanbieden. Het analyseren van een podcast wordt wel een behoorlijk complexe zaak nu je de analyses van alle losse apps op de een of andere manier zelf moet samenvoegen. Dat vraagt eigenlijk om een METAtool die met behulp van API-toegang alle statistieken kan samenvoegen. Geluiden in die richting heb ik nog niet gehoord.

Spam door RSS

Apple heeft ooit afgedwongen dat een podcastfeed de tag <itunes:owner> zou bevatten en de tag <itunes:email>. Dit heeft spam tot gevolg omdat het heel simpel is om emailadressen op die manier op te vissen. Mag dat zomaar? Nee, in ieder geval in Europa geldt dat verbod. Maar misschien is het nog beter om het adres niet zichtbaar in de feed op te nemen.

Podnews schreef er een interessant artikel over:

https://podnews.net/article/podcasts-rss-spam

Petje.af als podcast website?

Bij toeval kwam ik erachter dat je bij Petje.af de RSS-feed van jouw podcast kunt opgeven zodat alle afleveringen rechtstreeks op Petje.af af te spelen zijn. Dit heb ik bijvoorbeeld voor mijn VERVORMER gedaan, zie:

https://petje.af/vervormer

Het wordt hiermee ook gunstig om naar jouw Petje.af pagina te linken wanneer je een nieuwe aflevering online hebt omdat men dan direct op dat platform kan gaan steunen.

Een kwart van de Amerikanen tussen 18 en 34 zegt voor podcasts te willen betalen

It appears paid podcast listeners favor giving their money directly to the podcaster. YouGov asked these paid listeners who they paid to access shows and a majority (59%) said they paid directly to the show through such services as Patron or through the podcaster’s website. Roughly a third (35%) said they paid money to podcast network such as Stitcher or Wonderly and roughly one in five (22%) said they paid publishers (such as Slate or The Athletic). 

https://today.yougov.com/topics/media/articles-reports/2020/06/16/paid-podcasts

Dit is erg positief te noemen. Ik geloof er zelf ook in. Donaties komen nu regelmatig binnen op mijn blogs. Het mooie is ook dat er niets tussen hoeft te zitten, behalve een betaaldienst. Dit bekrachtigt de directe band tussen luisteraar en maker. De komende jaren zal dit gaan toenemen denk ik. En het sluit ook aan bij wat Petje.af en Vriend van de Show doen.

Lijken de podcastdeals of de oude muziekdeals?

Podcasting snoept behoorlijk wat aandacht en tijd van de muziekmarkt af. Met grote deals tot gevolg. Cherie Hu schreef een scherpe observatie over:

https://hotpodnews.com/how-todays-podcast-deals-look-a-lot-like-yesterdays-music-deals/

Met name deze opmerking viel me op:

On average, podcasters tend to have more frequent content output than musicians — most shows under Spotify, for example, release one or more episodes every week, whereas a major-label artist might release just one, 10-track album a year, though limited-run narrative series are the clear exception — implying that the former group also has more material at stake.

Inderdaad, qua content heeft een podcast vaak een hogere productie dan een muzikant kan leveren. En de luistertijd van die content is ook nog eens veel meer. Menig podcaster poept er een aflevering van zeg een half uur per maand uit. Soms nog veel meer. Dat is dus al snel 6 uur per jaar. Zet dat af tegen een muzikant die misschien slechts 50 minuten per jaar produceert.

Natuurlijk, het klinkt lomp op appels met peren te vergelijken, maar zo werkt het voor het publiek en voor de podcastplatforms natuurlijk wel. Het gaat puur om de tijd dat men stopt in het luisteren, of dat nu muziek is of een podcast. Aandacht online laat zich immers goed in de factor tijd uitdrukken. Tijd als waardeoordeel. Dit geldt voor YouTube, Apple Music, Spotify, Medium, Facebook, Instagram, Twitter en ga zo maar door. De hoeveelheid tijd die men doorbrengt is doorslaggevend.

Het vasthouden van aandacht online is erg lastig maar wel iets dat juist samenhangt met podcasts. Want het luisteren naar een podcast vergt immers veel (vaak volledige) aandacht. Dit is wat de luisteraars te bieden hebben. En daar zijn de makers blij mee.

Ligt er een gouden toekomst voor podcasting in het verschiet? Ik denk dat we er middenin zitten.

Tot zover. Ik ga weer ff deo-en… de mazzel!


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.