De NOS klopte vandaag nav van deze blogpost van BuzzFeed:
‘Twitter lanceert komende week niet-chronologische tijdlijn’
Er is nog geen officieel bericht maar het is zeer waarschijnlijk dat dit principe dat eerst uitgetest is op een kleine groep nu voor iedereen gaat gelden. Kortom: de tijdslijn gaat voor ons algoritmisch, automatisch, bepaald worden. Zoals Facebook dat ook doet. Het werkt op basis van relevantie. Lees: alleen wie betaalt is relevant. Qua poen ligt Twitter helemaal aan het infuus. Ik riep jaren geleden al dat Twitter de boel zoals WordPress had moeten aanpakken – open sourcen die handel! – maar nee hoor, men kiest voor ouderwetse businessmodellen en gelooft alleen maar in Het Groeimodel.
This is how people reacted when they heard of Twitter's new timeline. #RIPTwitter pic.twitter.com/lfVbbh03zF
— David Cant ~👷🏻♂️ (@davidgcant) February 6, 2016
Twitter is nooit een slim bedrijf geweest. De ReTweet vonden de gebruikers uit. Wie lang op Twitter zit kent de RT nog. En de @reply werd ook door ons uitgevonden. Wij gebruikten het al in 2007 en het duurde toen maanden voordat Twitter dat van ons overnam en de @replies ging verzamelen zodat je kon zien wie er op jouw tweet gereageerd heeft. Een enorme domme denkfout van Twitter dus, die dankzij slimme gebruikers (lees: Nederland speelde hier een grote rol in met haar super actieve early adopters!) een mooi oplossing kreeg.
Twitter is door de gebruiker gemaakt. Alle functionaliteit die we nu als belangrijk beschouwen werd door ons verzonnen. Op 1 uitzondering na: de DM. De 1e versie van Twitter (ja ik ben zo oud) bestond uit een tijdslijn en een lijntje voor de afgeschermde DM’s. En dat was alles wat Twitter te bieden had in die dagen. En dankzij wij gebruikers groeide het groot. Ondanks die enorme beperkingen.
Het geldt voor open source software ook: de gebruikers bepalen de functionaliteit en de source code. Twitter hangt trouwens van een enorme berg aan open source scripts aan elkaar, eigenlijk is het gewoon schofterig dat men de boel niet open sourced. Maar goeds, geld he?
Toch durf ik te wedden dat Twitter over een paar jaar niet meer bestaat. En WordPress wel. Ach, ik ben het wel een beetje veel beu allemaal. Wat een gerotzooi daar in dat Amerika. Innovatie? Kus mijn kloten zeg! Wij weten het beter. Omdat wij het gebruiken en er echt in geloven. Of beter: in geloofden.
Geef een reactie