Een paar dagen geleden werd ik geconfronteerd met een lastig probleempje op mijn website. De boel werd soms, zomaar ineens, rete traag. Tja wat doe je dan? Nou dan check je of het aan je internet provider ligt. Je doet een traceroute naar je eigen website. Je benadert de website via de smartphone, via een totaal ander netwerk. Je probeert een andere browser. Je logt uit op WordPress en logt op nieuw in. En meer van dat soort dingen.
Punt was: wat ik ook deed, het leverde niets op. Fâhk!
Queries
Ik opende een support ticket bij mijn hosting provider. En kreeg daarop al vrij snel als reactie terug dat het toch echt aan mijn verbinding moest liggen. Ik hield vol dat het niet aan mijn verbinding lag omdat ik dat echt kon uitsluiten omdat zelfs via WIFI als via 4G de snelheid bagger bleek. Mijn hosting provider besloot de performance van mijn website daarop goed onder de loupe te nemen en ja hoor, de aap kwam uit de mouw: er waren wat queries op de database-server die belachelijk veel tijd in beslag namen.
Ok…. hè?
Hoewel ik al sinds 2005 met WordPress werk en in de loop der jaren met mijn vingers behoorlijk onder de motorkap heb lopen te knoeien, het is niet langer mijn favoriete hobby. In 2005 kon je super eenvoudig een thema maken. De ingrediënten daarvoor, ik kende ze allemaal. Maar inmiddels ben ik uitgeknoeid. Ik ga tegenwoordig voor gemak.
Helaas had ik pech, want gemakkelijk werd het me niet gemaakt. Ik had simpelweg te kampen met een probleem dat opgelost MOEST worden.
Jetpack sucks
Dus wat doe je? Nou wat elke WordPress kenner doet: je zet al je plugins uit, je kiest het standaard thema en gaat stap voor stap bekijken wat de boosdoener kan zijn. Want ja, het ligt in 99,9999% van alle gevallen aan een plugin of een thema met rottige code.
Ik besloot met behulp van de P3 (Plugin Performance Profiler) al mijn plugins door te meten. Dat doe ik regelmatig, zeker als ik nieuwe plugins installeer. Al snel kwam daaruit dat Jetpack toch een behoorlijke claim op mijn website legde. Ook bij andere websites heb ik dat al eerder geconstateerd. De plugin wordt door het bedrijf achter WordPress zelf ontwikkeld en hoewel het voorzien is van onwijs veel handige functionaliteit, het is ook echt een bijzonder zware plugin die als je het mij vraagt veel beter opgedeeld kan worden in afzonderlijke lean-and-mean plugins. Kortom: ik was het beu, Jetpack ging eraf. Weg ermee! Hierdoor kon ik niet langer over de handige WordPress Statistieken beschikken. En voor de Sociale Media knoppen en de Gallery functionaliteit moest ik een oplossing zien te vinden. Het werden Simple Share Buttons Adder en Gallery Carousel Without JetPack. Prima vervangers.
Maar helaas, zelfs het uitzetten van Jetpack bleek niet voldoende om mijn traagwerkende site weer wat soepel in beweging te krijgen. Sterker nog, de website viel nog steeds regelmatig in een soort van freeze. Mijn hosting provider liet mij ondertussen een paar maal weten dat de server “dankzij” mijn website het behoorlijk te verduren kreeg. En aangezien ik op een shared server draai was het advies aan mij: los de problemen op of anders zul je een veel duurder VPS pakket moeten gaan afnemen bij de hosting provider. Puur een VPS pakket huren omdat er iets qua code niet helemaal lekker zit in een van die plugins en/of het thema is natuurlijk zonde van het geld.
De boosdoener
Ik besloot vervolgens de database-queries te onderzoeken. Gelukkig, dankzij de geweldige plugin Query Monitor stuitte ik al snel op een aantal problemen. Het thema dat ik gebruikte leverde op een bepaalde server (lees: uitgerekend de server van mijn hosting provider) een klein probleem op met de PHP versie die in gebruik was (alles lager dan PHP 7). Ik constateerde bovendien diverse waarschuwingen met een paar plugins die ik direct verwijderde.
Uiteindelijk vond ik de ware boosdoener van de problemen: de ‘Blendle Button plugin by Reporters Online’. De plugin zorgde voor een waarschuwing die aan de server gemeld werd. Geen error maar puur een waarschuwing. Maar wel eentje met een behoorlijke performance probleem tot gevolg. Er zat dus niets anders voor mij op dan deze plugin uit te zetten. De ontwikkelaars van de plugin liet ik mijn probleem weten. Zij beloven beterschap, lees: een update van de plugin zal binnenkort verschijnen en mijn probleem oplossen, als het goed is. Op dit moment staat de plugin uit en werkt alles weer als een zonnetje.
Conclusies
Conclusie 1: WordPress is redelijk eenvoudig in het gebruik tenzij je op een probleem stuit. Conclusie 2: veel plugins zijn pure troep die je never, ever, ooit moet installeren. Conclusie 3: veel thema’s zijn zo lek en rot als een mandje met oud fruit.
Het had maar een haartje gescheeld of ik had WordPress aan de kant geschoven voor iets anders. Gelukkig ben ik een aanhouder. En die wint.
Weer wat geleerd.
Geef een reactie