Naar de WordPress hel en terug

Een paar dagen geleden werd ik geconfronteerd met een lastig probleempje op mijn website. De boel werd soms, zomaar ineens, rete traag. Tja wat doe je dan? Nou dan check je of het aan je internet provider ligt. Je doet een traceroute naar je eigen website. Je benadert de website via de smartphone, via een totaal ander netwerk. Je probeert een andere browser. Je logt uit op WordPress en logt op nieuw in. En meer van dat soort dingen.

Punt was: wat ik ook deed, het leverde niets op. Fâhk!

Queries

Ik opende een support ticket bij mijn hosting provider. En kreeg daarop al vrij snel als reactie terug dat het toch echt aan mijn verbinding moest liggen. Ik hield vol dat het niet aan mijn verbinding lag omdat ik dat echt kon uitsluiten omdat zelfs via WIFI als via 4G de snelheid bagger bleek. Mijn hosting provider besloot de performance van mijn website daarop goed onder de loupe te nemen en ja hoor, de aap kwam uit de mouw: er waren wat queries op de database-server die belachelijk veel tijd in beslag namen.

Ok…. hè?

Hoewel ik al sinds 2005 met WordPress werk en in de loop der jaren met mijn vingers behoorlijk onder de motorkap heb lopen te knoeien, het is niet langer mijn favoriete hobby. In 2005 kon je super eenvoudig een thema maken. De ingrediënten daarvoor, ik kende ze allemaal. Maar inmiddels ben ik uitgeknoeid. Ik ga tegenwoordig voor gemak.

Helaas had ik pech, want gemakkelijk werd het me niet gemaakt. Ik had simpelweg te kampen met een probleem dat opgelost MOEST worden.

Jetpack sucks

Dus wat doe je? Nou wat elke WordPress kenner doet: je zet al je plugins uit, je kiest het standaard thema en gaat stap voor stap bekijken wat de boosdoener kan zijn. Want ja, het ligt in 99,9999% van alle gevallen aan een plugin of een thema met rottige code.

Ik besloot met behulp van de P3 (Plugin Performance Profiler) al mijn plugins door te meten. Dat doe ik regelmatig, zeker als ik nieuwe plugins installeer. Al snel kwam daaruit dat Jetpack toch een behoorlijke claim op mijn website legde. Ook bij andere websites heb ik dat al eerder geconstateerd. De plugin wordt door het bedrijf achter WordPress zelf ontwikkeld en hoewel het voorzien is van onwijs veel handige functionaliteit, het is ook echt een bijzonder zware plugin die als je het mij vraagt veel beter opgedeeld kan worden in afzonderlijke lean-and-mean plugins. Kortom: ik was het beu, Jetpack ging eraf. Weg ermee! Hierdoor kon ik niet langer over de handige WordPress Statistieken beschikken. En voor de Sociale Media knoppen en de Gallery functionaliteit moest ik een oplossing zien te vinden. Het werden Simple Share Buttons Adder en Gallery Carousel Without JetPack. Prima vervangers.

Maar helaas, zelfs het uitzetten van Jetpack bleek niet voldoende om mijn traagwerkende site weer wat soepel in beweging te krijgen. Sterker nog, de website viel nog steeds regelmatig in een soort van freeze. Mijn hosting provider liet mij ondertussen een paar maal weten dat de server “dankzij” mijn website het behoorlijk te verduren kreeg. En aangezien ik op een shared server draai was het advies aan mij: los de problemen op of anders zul je een veel duurder VPS pakket moeten gaan afnemen bij de hosting provider. Puur een VPS pakket huren omdat er iets qua code niet helemaal lekker zit in een van die plugins en/of het thema is natuurlijk zonde van het geld.

De boosdoener

Ik besloot vervolgens de database-queries te onderzoeken. Gelukkig, dankzij de geweldige plugin Query Monitor stuitte ik al snel op een aantal problemen. Het thema dat ik gebruikte leverde op een bepaalde server (lees: uitgerekend de server van mijn hosting provider) een klein probleem op met de PHP versie die in gebruik was (alles lager dan PHP 7). Ik constateerde bovendien diverse waarschuwingen met een paar plugins die ik direct verwijderde.

Uiteindelijk vond ik de ware boosdoener van de problemen: de ‘Blendle Button plugin by Reporters Online’. De plugin zorgde voor een waarschuwing die aan de server gemeld werd. Geen error maar puur een waarschuwing. Maar wel eentje met een behoorlijke performance probleem tot gevolg. Er zat dus niets anders voor mij op dan deze plugin uit te zetten. De ontwikkelaars van de plugin liet ik mijn probleem weten. Zij beloven beterschap, lees: een update van de plugin zal binnenkort verschijnen en mijn probleem oplossen, als het goed is. Op dit moment staat de plugin uit en werkt alles weer als een zonnetje.

Conclusies

Conclusie 1: WordPress is redelijk eenvoudig in het gebruik tenzij je op een probleem stuit. Conclusie 2: veel plugins zijn pure troep die je never, ever, ooit moet installeren. Conclusie 3: veel thema’s zijn zo lek en rot als een mandje met oud fruit.

Het had maar een haartje gescheeld of ik had WordPress aan de kant geschoven voor iets anders. Gelukkig ben ik een aanhouder. En die wint.

Weer wat geleerd.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

12 reacties op “Naar de WordPress hel en terug”

    1. Marco Raaphorst avatar

      Al doende leert men. Bedankt!

  1. Niek avatar

    Ik ben blij dat ik WordPress.com gebruik waardoor ik al die details niet hoef te checken. Het meeste van wat je vertelde is voor mij abacadabra en dat wil ik maar liever zo houden.

    1. Marco Raaphorst avatar

      WordPress.com levert heel veel gemak inderdaad. Ik raad het iedereen aan. Als je een eigen installatie doet moet je echt zin hebben om in de techniek te duiken (zal altijd op ongelegen momenten komen) of je moet iemand inhuren die er verstand van heeft.

  2. laurensl avatar
    laurensl

    Dus Blendle heeft zijn zaakjes voor (WordPress-)bloggers niet goed voor elkaar? Dat verbaast me toch wel gezien al die reclame die voor het platform wordt gemaakt (vooral door Blendle zelf) en al die engineers die ervoor worden geworven.

    1. Gyurka Jansen avatar

      Blendle levert niets aan individuele Bloggers. Dat gaat dus via ons (Reporters Online). Waarom die ene melding zo’n performance probleem zou opleveren op deze site is mij een raadsel, (Ik kan diverse redenen bedenken, die me niet heel logisch lijken.) maar in de volgende versie wordt dat in ieder geval opgelost.

  3. Happy Hotelier avatar
    Happy Hotelier

    Ben heel blij met je vingerwijzing naar Query Monitor. Zie wat andere plugin meuk die nog meer in de weg zit dan JetPack. En ja, .com levert veel gemak, maar ook een aantal ongemakken. Geen redirects mogelijk bij voorbeeld. Pagenumbering niet mogelijk. Als admin kan je niet in de accounts van de auteurs. ….

  4. Jooper avatar

    Ik heb hetzelfde gehad met een hele simpele Go To Top plugin. De hele boel zo traag als dikke poep… Wel goed dat je hebt volgehouden, zonde om je blog te laten verzuipen door één plugin.

  5. Fabio avatar
    Fabio

    Goed dat het gelukt is. WordPress is wel een voorbeeld van software bloat denk ik. Maar ook: altijd leuk om zelf uit te zoeken en op te lossen.

  6. Gera Nieland avatar

    Baalde ook dat ik Jetpack moest verwijderen, maar eerlijk is eerlijk, het werkt wel sneller!
    Heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar kreeg veel tips van mijn host voor vervangende plugins (al mis ik Jetpack toch wel stiekem een beetje).

  7. Daan avatar

    Ook al een poos niets constructiefs meer gedaan met WordPress de laatste jaren.. Wel van plan om een plugin te gaan maken, eentje die de wereld moet gaan veranderen, een decentraal sociaal netwerk voor wordpressers zodat je zelf het beheer hebt over je content :)

    1. Marco Raaphorst avatar

      Dat is nog eens een goed voornemen! Ik zeg DOEN!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.