Soms heb ik geen zin. Maar dat heeft geen zin en dus ga ik gewoon zitten en doe mijn ding. Nu alweer 187 weken achter elkaar. Elke week teken ik Stand Der Zaken Rondom De Pocastenarij op. Ik heb ergens ooit een week overgeslagen omdat ik ff een weekje naar een weiland wilde staren, maar de rest van de weekjes heb ik gewoon mijn taak keihard zitten te volbrengen.
Het mooie is ook, ook al begin ik er soms met tegenzin aan, al gaande ga ik het meestal toch naar mijn zin hebben.
Was getekend, uw volhardende dienstbare klopgeest in de podcastenarij,
Marco Raaphorst
Hillary DIY
Dit beeld kwam voorbij op Twitter:
Het geeft voor mij precies weer wat podcasting is: vanuit huis met relatief eenvoudige spullen. Gewoon lekker zelf doen. Hoewel ik wel vermoed dat Hillary de nabewerking uit handen geeft. En daar is natuurlijk ook niets mis mee. Sterker nog: da’s win-win.
Meer podcastluisteraars door quarantine
Bijna een op de vijf consumenten geeft aan dat tijdens de ‘corona quarantaine’ dit voorjaar hun luistergedrag compleet is veranderd. Twee derde van de podcast luisteraars geeft aan in die periode meer podcasts te zijn gaan luisteren. Dat blijkt uit het vandaag verschenen Online Radio en Podcast Onderzoek 2020 van de verenigde-Online Radiostations (v-OR), uitgevoerd door onderzoeksbureau DVJ Insights verricht onder 501 Nederlandse consumenten. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in aanloop naar de Online Radio Awards 2020 vanmiddag.
Onderzoek: 2/3 van de podcastluisteraars is meer podcasts gaan luisteren tijdens quarantaine
Online Radio Awards 2020
Ik vermoed dat dit het laatste jaar zal zijn dat we over de Online Radio Awards spreken want uit bovenstaand onderzoek bleek namelijk ook:
dat reguliere radio geassocieerd wordt met termen ‘gezellig’, ‘makkelijk’ en ‘muziek’, maar ook de term ‘reclame’ als negatieve associatie bij veel consumenten naar voren komt.
De uitreiking is online terug te kijken:
Spoileralert: de grote winnaar was, niet geheel verrassend, de Zelfspodcast van Jaap Siewertsz van Reesema (zanger/producer) en Sander Schimmelpenninck (journalist/presentator). Gefeliciteerd heren en iedereen die op de achtergrond voor deze podcast werkt!
Lennon 80!
John Lennon was een one of a kind. Gevoelig, genadeloos eerlijk, geweldig liedschrijver, frisse denker, een activist en een rebel die durfde te dromen. Aan dit soort mensen hebben we altijd een te kort en zeker in de tegenwoordige tijd waar totale onbenullen teveel aandacht krijgen in de media.
Vandaag zou hij 80 zijn geworden ware het niet dat wappie Mark David Chapman hem 40 jaar geleden doodschoot.
De BBC heeft ter ere van de grote John die 80 had moeten worden een paar prachtige interviews met zijn zoon Sean Lennon gepubliceerd. Sean interviewt Paul McCartney, zijn halfboer Julian en Elton John. Ze ontroeren me.
Hoe klinkt mijn werk?
Van de week publiceerde ik twee voorbeelden van mijn werk (een en twee). In opdracht van werkgeversvereniging AWVN. Opgenomen en nabewerkt door ongetekende.
Dit is wat ik doe. Ik beschik over de juiste spullen en de ervaring om er een next level klinkende podcast van te maken. Op dit moment word ik veel ingehuurd voor mastering en editing waarbij ik het geluid echt aanzienlijk kan verbeteren voor mijn klanten. En dat betaalt zich dan keihard terug. Want er gaat tenslotte niets boven een lekker klinkend geluid!
Joe Rogan spreekt over censuur door Spotify
In Podpraat #184 kun je lezen dat met de transfer van Joe Rogan naar Spotify niet zijn hele archief is meeverhuisd. Vele uitzendingen ontbreken namelijk op Spotify. Inmiddels heeft Rogan zich hier ook over uitgesproken. Of beter gezegd: hij speculeert erover want besproken met Spotify zelf heeft ‘ie het niet. Nu is speculeren iets dat Rogan graag doet…
De waarheid ligt echter nog altijd op het kerkhof…
New York Times start onderzoek naar podcast Caliphate
Vervolg op dat wat ik vorig week meldde (Podpraat #186). Abu Huzayfah is opgepakt omdat hij zijn verhaal over zijn verleden bij ISIS in de podcast Caliphate zou hebben verzonnen. New York Times is inmiddels een onderzoek begonnen.
Third Coast International Audio Festival gaat online en doet pay-what-you-can
Het bekende Third Coast International Audio Festival zal dit jaar online gehouden worden. Je mag zelf bepalen hoeveel je een ticket waard vindt. Mooi en slim! De virtuele plek waar het gehouden wordt noemt men de Third Place:
Third Place is a virtual destination created to celebrate and support audio storytelling. In 2020, we’ve lost many things: including crowded cafes, theaters, conference rooms and dance floors, the very places we usually gather around a shared love of narrative audio. Missing those spaces inspired us to build this — a new, audio-dedicated third place.
www.audiofestival.org/third-place-intro
Windscherm versus mondkapje?
De vraag bleef dooretteren in mijn kop. Dus heb ik de proef maar op de som genomen: is zo’n windkapje nu een goed middel tegen de Poppende P’s? Oordeel zelf:
… tja het klinkt zoals het eruit ziet. Een serieuze no-go voor mij!
Spotify Promo Cards
Spotify introduceerde van de week de Promo Cards. Het is te gebruiken voor muziekmakende artiesten en podcastende artiesten. En het is natuurlijk een manier voor Spotify om meer piepoltjes in haar gesloten web te zuigen. Het ziet er best aardig uit en de kaart is met één enkel vingertje richting Twitter op te bewegen.
Wil je dat ook? Kijk hier en je weet meteen alles: https://artists.spotify.com/blog/introducing-promo-cards
Nou goed dan! Tot zover. De mazzel!
Geef een reactie