Podpraat #192 – meer luisteraars

Het merendeel van de podcastluisteraars luistert via de smartphone/tablet.

Het Eindrapport podcasting Nederland van Amanda Brouwers en Bob den Hartog laat dat klip en klaar zien. Dit fraaie rapport is nota bene een paar jaar oud, dus het percentage voor smartphone/tablet zal wellicht nog zelfs toegenomen zijn. Je zou kunnen zeggen: iedereen luistert via de smartphone/tablet. Uitzonderingen bevestigen immers de regel.

Ik ben zo’n uitzondering.

Want ik luister vrijwel alleen maar naar podcasts in mijn thuisstudio. Of in de huiskamer met mijn MacBook Pro en een hoofdtelefoon op.

Een dienst die alleen als app voor de smartphone geleverd wordt valt dus voor mij af, zoals bijvoorbeeld de NRC Audio app die onlangs uitgebracht werd. Het is een van de redenen waarom ik vaak via Spotify luister.

Spotify voor het beluisteren van podcasts is overigens verre van ideaal. Het ontbreekt aan allerlei handige features. Podcasts in Spotify worden slechts getoond in een lijst gesorteerd op ‘Onlangs toegevoegd’ of op ‘Naam’. Maar wat ik wil is dat nieuwe afleveringen van de podcasts die ik volg in een lijst getoond worden. En ook wil ik zelf afspeellijsten kunnen maken.

Je snapt het: ik heb het over de desktopversie van Spotify, want de app-versie voor smartphones is namelijk wel voorzien van deze gemakken. Raar dus dat Spotify die versies qua functionaliteit zo van elkaar laat verschillen. Praat Afdeling Dekstop niet met Afdeling Mobile? Daar lijkt het sterk op.

Gezellig op bezoek bij de podcastmaker

Daar waar feedreaders voor blogs niet echt populair zijn, zijn de apps voor podcasts wel heel populair. Maar eigenlijk zijn die apps een soort feedreaders want dat is wat ze doen: ze lezen de podcast-feed op.

Wat je als luisteraar ook kunt doen is de website van de podcast bezoeken. Je zou het kunnen zien als de huiskamer van de podcast. Ook dat zal niet populair zijn want als ik naar mijn eigen statistieken kijk dan zie ik dat de meeste luisteraars via de RSS-feed/apps luisteren en niet via mijn website vervormer.nl. Toch biedt mijn website meerwaarde, zo noteer ik altijd de voetnoten per aflevering en sinds een tijdje lever ik er ook een transcript bij. Dat is ook super handig voor de Google Search indexatie. Ik zie het bezoek op mijn website hierdoor dus ook toenemen.

Onderschat ook de waarde van email niet. Er is toch een behoorlijk aantal personen dat via email een podcast wil volgen.

Het voordeel van podcasting is dat je het op allerlei manieren kunt volgen. Toch ben ik een groot fan van een website als de huiskamer van een podcast. De waarde daarvan moet je niet onderschatten, vind ik. De meerwaarde van een eigen site of blog is ook dat het je veel minder afhankelijk maakt van externe partijen.

Prince | Official Podcast

De Prince | Official Podcast geeft een prachtig beeld van het muzikale paarse wonder. Geen vaag gezwets maar diepe verhalen van muzikanten en technici die met hem gewerkt hebben.

The Story of Diamonds And Pearls, Episode 4: U Got the Horn, So Why Don’t U Blow It? Prince | Official Podcast

Prince’s live show evolved rapidly in the lead-up to the Diamonds And Pearls Tour. NPG members Michael B. Nelson, Mayte Garcia, Damon Dickson, Tony Mosley, Levi Seacer, Sonny Thompson, and Kirk Johnson talk about Prince’s unforgettable live performances. Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices
  1. The Story of Diamonds And Pearls, Episode 4: U Got the Horn, So Why Don’t U Blow It?
  2. The Story of Diamonds And Pearls, Episode 3: Rosie Is Like a Tornado
  3. The Story of Diamonds And Pearls, Episode 2: If It Ain’t From Minneapolis, It Ain’t S#!^
  4. The Story of Diamonds And Pearls, Episode 1: Welcome 2 The New Power Generation
  5. The Story of Diamonds And Pearls – Teaser

Sinterklaasjournaal, de podcast

Kinderen kun je het beste zo snel mogelijk podcastverslaafd maken. Daar denkt de NTR net zo over:

Ook leuk! De enige poppenpodcast ter wereld: 'De Boterhamshow de podcast' Het Sinterklaasjournaal: De Podcast

Vanaf nu kan je ook naar De Boterhamshow luisteren! In de enige echte poppenpodcast ter wereld ontvangt presentator Opper de Pop interessante gasten, huisdichter Nico de Neushoorn komt langs en er is natuurlijk ook muziek. Elke aflevering is spannend, want wie weet rinkelt jouw telefoon straks wel bij het belspel: “Hallo, met de Boterhamshow!”  
  1. Ook leuk! De enige poppenpodcast ter wereld: 'De Boterhamshow de podcast'
  2. Luister ook naar de familiepodcast ‘Watizzut’
  3. #13 – De Schoorsteenverschrikker (S02)
  4. #12 – Meneer Zanik zet zijn schoen (S02)
  5. #11 – Schoenen legen (S02)

Patreon en Acast gaan samen afgeschermde podcasts aanbieden

Patreon, the world’s leading creator membership platform, and Acast, the podcasting giant, have joined forces to make patron-only podcast content available to listeners across all of the major podcast platforms.

This unique collaboration enables podcasters on Patreon to distribute private, patron-only content to their listeners’ podcast app of choice — including Apple Podcasts, Amazon Music, Pocket Casts, Overcast, the Acast app, and more. The integration allows podcasters to publish content via a private patron-only RSS feed, and with a plan upgrade, enables them to manage both their public and private feeds from the same place. Podcasters will also have access to data and insights about their listeners.

Podnews

Zodoende zul je je dus als Patreon-donateur op een afgeschermde podcast kunnen abonneren. Deze service biedt het Nederlandse Petje.af overigens allang (zie Podpraat #174).

Spotify slokt Megaphone op

Spotify heeft voor 235 million dollar de podcasthost Megaphone opgekocht. Dit ligt redelijk voor de hand, want:

The deal doesn’t affect Spotify’s own podcasts — it already hosted its shows on Megaphone — but it does mean more shows will have access to Spotify’s proprietary ad insertion technology, called Streaming Ad Insertion.

The Verge

Over dat dynamisch injecteren van advertenties, daar is het Spotify dus om te doen. Toch blijft dat enorm mal want je betaalt voor Spotify, waarom zou je dan accepteren dat in premium-content advertenties voorbij komen? Ik moet zeggen, ik luister nooit naar de exclusive Spotify podcasts. Maar misschien moet ik dat wel eens doen, puur voor de check. Om me vervolgens te gaan ergeren…

Bijna de helft van de Nederlanders luistert naar podcasts

Inmiddels is de 4e editie van de Markteffect Podcast Monitor bekend gemaakt. Opvallend nieuwsfeit:

Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast. Ten opzichte van de voorgaande meting (mei 2020) betekent dit een stijging van maar liefst 7%. 

Markteffect

De Markteffect Podcast Monitor is een dienst van As We Speak Podcasts. Over deze 2020 editie maakten zij een aflevering:

Bijsluiter: neem data niet 100% serieus. Niets is immers zo grillig als De Mens. Koester die grilligheid en onvoorspelbaarheid.

Nou dat was ‘m weer hoor. Alles chill? Ja toch!


Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.