KLM “moet” gered worden met 2 tot 4 miljard (!) terwijl Cultuur het met 300 miljoen moet doen?

De Nederlandse overheid komt met noodsteun voor KLM, te weten een bedrag tussen de 2 en 4 miljard euro (bron NU.nl)!

KLM schrapte kort na het uitbreken van de coronacrisis gelijk 1500 tot 2000 banen (bron NOS). Fijne werkgever… en de directeur van de KLM, Pieter Elbers, wilde natuurlijk wel gewoon zijn bonus ontvangen dit jaar…

Pal na de eerste miljardeninjectie voor de economie zat Elbers, op 18 maart, in de talkshow Op1. Topman Ben Smith van moedermaatschappij Air France-KLM levert vrijwillig 25 procent salaris in, zo werd hem voorgelegd.

Elbers: „Ja natuurlijk is dat een goed voorbeeld.” Maar nee, hij doet dat niet. Hij is „de crisis aan het managen”.

Over 2018, het laatst bekende jaar, verdiende Elbers 520.000 euro salaris en 383.600 euro bonus.

bron NRC

Pas nadat grote sociale ophef hierover was ontstaan legde Elbers zich erbij neer geen bonus te ontvangen en 20% salaris in te leveren (bron Trouw). Dat is dus minder dan zijn Franse collega.

Het kabinet stelt dat KLM van ‘vitaal belang’ is voor de Nederlandse economie (bron NU.nl).

Tja, de Zorg wordt als eerste genoemd als het om vitale beroepen gaat (bron Rijksoverheid). Toch liet het Kabinet in 2018 een paar ziekenhuizen failliet gaan als gevolg van de marktwerking in de zorg. Het kabinet stond toen niet klaar met een noodfonds. Bovendien is er door de Kabinetten Rutte I, II en III voor vele miljarden bezuinigd op de Zorg. Het gaat daarbij om een paar miljard per jaar (teveel bronnen om op te noemen, bijvoorbeeld: NOS en NRC).

Maar goed, KLM moet nu dus gered worden door de coronacrisis. De KLM is in mijn ogen geen verantwoord ondernemend bedrijf. Het is een grote milieuvervuiler en KLM betaalt geen enkele euro belasting op brandstof (kerosine) en op tickets. Vandaar dus dat vliegen spotgoedkoop is in tegenstelling tot het veel milieuvriendelijker alternatief: de trein.

De luchtvaart is overigens uitgesloten van de klimaatafspraken van Parijs (bron NRC). KRANKZINNIG!!!

Er zit geen belasting op kerosine. Om een idee te geven: een liter benzine kost aan de pomp 1,60 euro. Daarvan is 1,05 euro accijns en btw. Belastingvrije kerosine levert de sector jaarlijks wereldwijd een geschat voordeel op van 60 miljard dollar. Per passagier op een transatlantische vlucht een belastingbonus van 108 dollar. Ten slotte zit er geen btw op tickets. Dat levert alleen al in Europa een belastingvoordeel op van 7,1 miljard euro per jaar, zo becijferde onderzoeksbureau CE.

bron Volkskrant

Dat “vitale belang” uitgedrukt in rapportcijfers

Als we kijken naar het “vitale belang” dan zou je kunnen zeggen dat dit globaal uit 2 cijfers zou moeten blijken:

  • de arbeidsgelegenheid die het oplevert: zo’n 28.000 banen binnen de KLM (bron Parool)
  • het bruto binnenlands product, de poen die het oplevert: 4,5% voor heel de Schiphol Group (zie opmerking hieronder), dus het cijfer voor de KLM alleen ligt lager

Een doorrekening van een BCG/McKinsey-onderzoek uit 2011 laat zien dat de bijdrage van de Nederlandse economie circa 30 miljard euro bedraagt, ofwel 4,5% van het BBP.

bron Schiphol.nl

Laat ik dit eens afzetten tegen de Culturele Sector waar ik ook binnen val:

  • arbeidsgelegenheid: 143.400 banen (bron SER)
  • bruto nationaal product, de poen die het oplevert: 3,7% (bron SER)

En dan te bedenken dat KLM een winstgevend bedrijf is. Het primaire doel is winst maken, over 2018 was dat ruim 1 miljard euro (bron NRC). De culturele sector daarentegen heeft geen winstoogmerk.

Nu krijgt de Culturele Sector 300 miljoen staatssteun ivm de coronacrisis (bron NRC). Nogal een fors verschil ten opzichte van de 2 tot 4 miljard die KLM krijgt. Het kabinet laat elke zinvolle verklaring achterwege. Het oordeel “vitaal” is een valse, want waarom heeft dit kabinet dan keer op keer jaarlijks gigantisch op zorg bezuinigd? Als je “vitaal” serieus neemt dan bezuinig je er juist NIET op!

Ook is het belangrijk om op te merken dat als je kijkt naar het BBP, je kunt uitrekenen wat het oplevert. Voor Cultuur geldt: 3,7% BBP = 25,5 miljard euro op jaarbasis. Dus de investering middels subsidie betaalt zich ruimschoots terug. Eerlijk is eerlijk: dat geldt voor KLM ook. Zelfs als je er 4 miljard inpompt.

Tot slot nog dit: afgezien van het geld dat het oplevert zijn er ook mensen die graag roepen dat cultuur niet zo belangrijk is, dat het niet zoveel zin heeft. Deze mensen moeten dan maar eens naar de aflevering ‘Een aanraking op afstand’ van mijn podcast VERVORMER luisteren. Een verhaal over Neuroloog/Intensivist Peter van Vliet die werkzaam is op de Intensive Care hier in Den Haag en piano speelt voor zijn patiënten.

We leven in een wereld waar de ratio soms de grote afwezige is. Het lijkt soms net op een toneelstuk.

P.S. Inmiddels is er de petitie Sterker uit de crisis, een oproep aan de overheid om steun te verbinden aan voorwaarden van verduurzaming en sociale rechtvaardigheid.

UPDATES (26 april 2020, 11.30 uur):

  • Toegevoegd: luchtvaart uitgesloten van de klimaatafspraken van Parijs
  • Gecorrigeerd: link bron Schiphol.nl
  • Toegevoegd: petitie
  • Gecorrigeerd: kleine tikfouten

Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

Eén reactie op “KLM “moet” gered worden met 2 tot 4 miljard (!) terwijl Cultuur het met 300 miljoen moet doen?”

  1. Ik vind het op z’n zachtst gezegd…bijzonder hoe mensen roeptoeteren dat de cultuur, de kunst, zeker nu niet zo van belang is. Deze mensen mogen wat mij betreft lekker gaan vliegen en vooral niet kijken naar een film, een theaterstuk, een concert, een Koningsnach, huiskamerconcert, cabaret en andere vormen van vermaak. Oh ja, en vooral je kinderen niet laten genieten van muziek, muziekles, liedjes zingen met elkaar en niet inzien wat kunst en cultuur doet voor iemands welzijn. Blijf lekker thuis, zet geen muziekje op. Die muzikanten doen ook maar wat, volgen hun roeping (??) dus lekker laten.
    Ik schreef dit blog over het belang van kunst: https://www.met-k.com/2020/02/11/de-reden-van-de-kunst/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.