Spotify voor podcasts

Waar wacht Apple nog op?

Tijdens WWDC 2017, afgelopen juni, kondigde Apple aan dat het statistieken gaat leveren aan podcastmakers. Een valse belofte want het is nog altijd niet het geval. Ondertussen is het aandeel podcastluisteraars die de Apple Podcasts app gebruikt dalende terwijl het aandeel Android-gebruikers groeide is sinds Google aan haar music app het onderdeel podcasting heeft toegevoegd. Een native podcast app voor alle Android-gebruikers dus.

Podcasts Surge, but Producers Fear Apple Isn’t Listening – The New York Times

Maar er is nog een ander bedrijf die het kaas van het brood van Apple eet: Spotify. Spotify heeft haar app een tijd geleden voorzien van podcasts. Ook de desktop versie. Het werkt uitstekend en is volledig geïntegreerd met de rest van het programma. Wie een podcast zoekt kan dat gewoon via het zoekvenster doen. Vervolgens kun je zo’n podcast gaan volgen. Volgen, ik heb het vaker gezegd, is een veel betere term dan Abonneren omdat die oude term mensen direct het idee geeft dat ze ergens aan vastzitten en dat het hen centjes gaat kosten. Ook Apple houdt nog altijd vast aan die oude term Abonneren. Niet slim!

En als je een podcast op je dekstop computer aan het beluisteren bent terwijl je door wil gaan op de smartphone of vice versa, dan werkt dat vlekkeloos. Het is een van de dingen die bij Apple juist beroerd werkt. Gek dat Apple die kans heeft laten liggen. Het zal geen enkele prioriteit hebben vermoed ik, zoals in het New York Times artikel ook aangegeven wordt. 

Een poosje geleden al constateerde Bloomberg hetzelfde:

Spotify Is Coming After Apple With a New Podcast Initiative – Bloomberg

Toch werd op Sinterklaasavond bekend gemaakt dat Apple het bedrijfje Pop Up Archive had opgekocht. Dus plannen met podcasting heeft Apple nog altijd. Mmm, het maakt het dus nog bizarder allemaal. Aan de ene kant het kaas van je brood laten eten door Google en Spotify en aan de andere kant wel willen investeren in nieuwe podcast technologie. Echt logisch vind ik dat niet.

Apple has acquired Pop Up Archive, an interesting startup that makes podcasts more searchable » Nieman Journalism Lab

Streaming is geen goeie business

Welnu, van de week kwam de aap uit de mouw:

The streaming business is not a great business.

De baas van de streaming tak van Apple, Jimmy Lovine, sprak deze sombere woorden. Apple voelt de hete adem van Spotify aangezien Spotify gratis accounts aanbiedt en Apple niet. Bovendien heeft Spotify 2 maal zoveel betaalde accounts als Apple. Maar volgens Lovine is het model van Spotify niet vol te houden aangezien Spotify geen andere producten verkoopt en Apple wel. Kortom: hun (Apple) streaming dienst kan bestaan omdat Apple fysieke hardware verloopt. Streaming draagt daar, een beetje, aan bij.

Spotify maakt inderdaad nog altijd geen winst en het blijft de vraag of men dat ooit zal gaan doen.

Apple Music’s Iovine warns that streaming is ‘not a great business’, Spotify most at risk | 9to5Mac

En ook aan podcasts gaat Spotify niets verdienen. De makers die advertenties in de podcasts stoppen verdienen overigens dus wel geld aan. Maar voor Spotify is het onderdeel podcasts natuurlijk zeer belangrijk want het zorgt ervoor dat nog meer luisteraars de app vaker en langer gebruiken.

Muzikanten verdienen via de labels die de muziek op Spotify publiceren overigens rechtstreeks geld aan Spotify. Dat geldt voor podcasts dus niet.

Libsync en Spotify

Wie zijn podcastfeed wil doorgeven aan Spotify moet dat op zijn janboerenfluitjes doen door een mailtje te sturen naar:podcasts@spotify.com

Libsync heeft dat proces geautomatiseerd. Wie zijn podcast daar host kan heel eenvoudig aangeven de podcast ook beschikbaar te maken voor Spotify gebruikers. Doodeenvoudig. Zou SoundCloud ook zo moeten doen!

Spotify

Spotify levert luistercijfers

Voor Spotify vormt data hun handelswaar. Gelukkig maken ze dat ook openbaar via hun Spotify Insights blog. Zo maakten ze een poos geleden een vergelijking tussen podcasts en muziek. 

De piek voor podcasts ligt tussen 10 en 16 uur. Wat misschien wonderlijk is omdat de aanname altijd is dat mensen vooral onderweg luisteren. 

Ook opvallend is dat in het weekend veel minder mensen luisteren naar podcasts dan doordeweeks (bijna de helft minder!). Kanttekening die ik hierbij wil plaatsen: het gaat hier om cijfers wereldwijd. En alleen van Spotify. Ik kan me voorstellen dat haar gebruikers de afweging maken “ga ik een stukkie muziek luisteren of doe ik een podcast?” Die afweging geldt voor pure podcast apps niet. 

Data Reveals Podcasts Are Workday-Friendly | Insights

Bovendien, zoals we vandaag de dag vaak zo glashelder bewezen krijgen, de meeste onderzoeken zijn totaal onbetrouwbaar. En een belangrijke les die ik ooit leerde geldt nog altijd: je kunt van alles het tegendeel aantonen. 

Maar goeds, dat Spotify echt koerst op de podcast naast muziek is een slimme zet.

With over 140 million active users, we look forward to helping the industry grow, discovering more about how people listen to podcasts, and working with podcast creators to help them understand their audiences.

En het zijn precies deze inzichten, waar het nog aan ontbreekt. Ook bij Apple.

Gotta love Reddit

Reddit is en blijft te gek. Je kunt specifieke onderwerpen volgen en items upvoten en downvoten. Maar goeds, over podcasting valt er ook veel te ontdekken aldaar. Discussie en suggesties over interessante podcasts, hosting service en te gebruiken apparatuur. 

Podcasts – promote, discover, discuss, rank, review, etc

Baldwin’s talkshow

Bij NU.nl las ik:

Alec Baldwin werkt aan een eigen talkshow bij de Amerikaanse zender ABC. Het project ligt in het verlengde van zijn podcast Here’s the thing with Alec Baldwin. 

Alec Baldwin werkt aan talkshow op Amerikaanse zender | NU – Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Dankzij zijn podcast Here’s The Thing kon Alec Baldwin dus doorgroeien naar een eigen talkshow voor televisie. Die podcast raad ik overigens aan want Alec is een prima interviewer en een interessante vogel. Luister bv naar zijn interviews met:

Maar wat ook goed is om op te merken is dat NU.nl dus gewoon dat woordje podcast in een tekst laat vallen zonder verdere tekst en uitleg te geven. Nu maakt NU.nl sinds een tijdje een dagelijkse podcast Dit wordt het nieuws voor generiek nieuws. Ik vermoed dat het NU-volk dus geen verdere tekst of uitleg nodig heeft en snapt wat een podcast is.

Ingeburgerd en wel. De podcast is klaar voor de toekomst.

Oh ja, tot slot. *kuch* … die Yous & Yay waar ik een poosje geleden op af zat te geven, hebben het geluid inmiddels weer onder controle. Top notch luistervoer met Kees de Koning dit keer:

Yous & Yay & Kees — Yous & Yay: New Emotions — Overcast

Dat was ’m weer voor mij. Heb een goed weekend!


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.