Ha, deze week ben ik, Herbert Codée, je gastcurator. Ik denk dat veel mensen van het eerste-podcast-uur deze nieuwsbrief lezen. We hebben elkaar vast eens gezien in het digitale domein of op een podcast event. Ik ga het met je hebben over een groot podcast project dat ik begin dit jaar lanceerde en waar we staan met de audiorevolutie in de Nederlandse markt.
Maar eerst zal ik mezelf kort voorstellen. Ik ben op jonge leeftijd gefascineerd geraakt door het medium radio, vanwege de kracht van de verbeelding. De geluidsgolven brengen mij, tot op de dag van vandaag, in vervoering. Na presentaties en muzieksamenstelling voor diverse online radiostations, RTV Rijnmond en NPO Radio 1, ben ik op dit moment bij de EO werkzaam als conceptontwikkelaar en coördinator van podcasts.
In de afgelopen twee jaar heb ik een netwerk aan podcasts opgezet, veelal in niches. Over 2018 behaalden we 290.000 streams. Dit zijn waardevolle contactmomenten. De publieke omroep is een beeldgedreven omgeving en daarom ben ik blij dat het audio aanbod van de gehele NPO steeds meer bekendheid krijgt. Er gebeuren mooie dingen. Zo zijn de podcasts beschikbaar in alle radio apps en biedt het NPO-fonds jonge makers de mogelijkheid om nieuwe podcast producties te starten.
De afgelopen maanden heb ik, samen met mijn collega Saskia Fris, gewerkt aan een nieuw, documentaire podcast project, genaamd FRANKIE. Deze podcast gaat over het (roerige) leven van pubers en is via alle podcast platforms te beluisteren. Jongeren delen in de podcast (anoniem) hun verhaal. Deze podcast is tot stand gekomen omdat wij er, middels gesprekken met jongeren, achter kwamen dat zij voldoening halen uit het delen van hun verhaal, maar dat niet durfden met een camera erbij. Een podcast is hierdoor de perfecte vorm om deze verhalen gehoord te laten worden.
De persoonlijke verhalen zijn op de slaapkamers van de pubers opgenomen. Van een interview van 75 minuten maakten we verhalen van 12 tot 15 minuten. We wilden dit zo natuurlijk mogelijk laten klinken, inclusief uhhhs, en toen, twijfelingen, stiltes, etc. Om aan te sluiten bij de doelgroep is de voice-over van de serie een puber. Via whatsapp kunnen jongeren reageren en input geven voor nieuwe afleveringen. Een mooi en leerzaam project. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
Op vrijdag en in de avonduren besteed ik tijd aan mijn eigen onderneming Audiolane. Vanuit Audiolane produceer ik podcasts en geef ik presentaties en advies aan bedrijven, over de inzet van audio voor het merk. Daarnaast maak ik, sinds twee jaar, De Radio podcast. Deze podcasts gaan over de toekomst van radio. Met gasten van voor- en achter de schermen spreek ik over trends en innovaties. Het onderwerp podcast komt geregeld ter sprake, omdat ik geloof dat de toekomst van radio een combinatie is tussen live en on-demand. Waarbij het zwaartepunt steeds meer op on-demand komt te liggen. Het zijn het boeiende tijden. Met bewondering kijk ik bijvoorbeeld naar wat NPR in Amerika doet op podcast gebied.
De radio bestaat dit jaar 100 jaar en hiervoor ben ik de vierdelige docu serie Founding Fathers van de Nederlandse radio aan het maken. Hiervoor heb ik veel tijd in Beeld en Geluid doorgebracht, opzoek naar mooie fragmenten. Halverwege dit jaar komt de vierdelige docu online, met dank aan Patreons en enkele sponsors.
Hoe staat het er nu voor met de podcast in Nederland? Een vraag die ik regelmatig krijg. De bekendheid rondom podcasts in Nederland is in twee jaar tijd flink toegenomen. Het gebruik groeit gestaag. Ik noem het zelf de audiorevolutie. De beste metafoor voor de staat van podcasting is vergelijkbaar met de intrede van Internet eind jaren 90. Het aanbod was minimaal en de gemiddelde Nederlander wist dat het bestond, maar de behoefte om het te gebruiken was er nog niet voor iedereen.
Met de podcast zitten we in de millennium fase. Iedereen heeft een podcast app op zijn telefoon zitten, maar nog geen idee wat voor wereld aan mooie audio producties daarachter zit. De early adopters en early majority gebruiken het al, maar de massa heeft nog geen flauw idee. Ik ben ervan overtuigd dat er verandering in gaat komen door grotere producties die meer media aandacht krijgen, denk bijvoorbeeld aan BOB. Met de stappen die Google en Spotify zet op het ontsluiten van audio, de opkomst van smart-speakers is de audiorevolutie nog maar net begonnen. Ik heb er zin in.
Tot slot nog een paar persoonlijke podcast tips. Enjoy!
Vriendelijke (audio)groet,
Herbert
Geef een reactie