Vroeger, voor het internet, hadden politici de Media nodig. De Media schoof ze een microfoon onder de mond om zo hun boodschap te kunnen uitzenden. Maar de Media was machtig en had te maken met schaarste (lees: beperkte uitzendtijd en er zijn maar een beperkt aantal zenders) wat ze kieskeurig maakte in wat wel of niet uitzendwaardig was. En daar baalden die politici enorm van.
Inmiddels gebruiken politici nu met name de Sociale Media voor het uitzenden van hun boodschap. Ze hoeven niet langer op de Kieskeurige Media te wachten. Sterker nog, tv toont regelmatig hun tweets. Kortom: de Oude Media hobbelt achter de Sociale Media aan.
Vroeger hadden bedrijven advertenties nodig om de massa via kranten, radio en tv te bereiken. Tegenwoordig kunnen zij zelf die massa bereiken via sociale media.
Steeds meer bedrijven en organisaties zijn zelf gaan podcasten. Waarmee ze rechtstreeks aan het grote publiek hun verhalen kwijt kunnen.
Ook heel veel ZZP-ers zetten de podcast in om hun werk onder de aandacht te brengen. En bands en musici zijn dat ook steeds meer gaan doen.
Het maakt podcasting tot een totaal ander medium dan radio. Op de radio zal de KLM geen serie reisverhalen kunnen brengen terwijl men dat via de podcast wel kan. En dus ook doet.
In die zin zou je podcasting dus moeten beschouwen als een onderdeel van Sociale Media. Net zo goed als dat voor blogs en vlogs ook geldt (zie Wikipedia). Je hebt immers niet de goedkeuring van een redactie nodig, je start gewoon en begint met uitzenden.
Sting in Sodajerker
Mijn favoriete interviewers zijn de heren van de Briste muziekpodcast Sodajerker. De hoofdgast moet aan hun uitleggen hoe zijn of haar muziek tot stand is gekomen. En daarbij worden muziektermen niet vermeden. Heerlijk dus voor de doorgewinterde muziekliefhebber of als je zelf muzikant bent. Zo ook de aflevering met Sting die met een akoestische gitaar op schoot een heel prettig gesprekkie heeft met de heren. Klik ’m aan:
Episode 140 – Sting | Sodajerker
Spotify podcastreclame
Adverteerders kunnen reclameruimte gaan inkopen rondom podcasts die in Spotify worden beluisterd.
Zo melde Emerce van de week. Het gaat hierbij niet om reclame tijdens het luisteren naar de podcast maar ervoor of erna. En het is ook slechts bedoeld voor de niet-Premium gebruikers.
Chernobyl de podcast
Niet iedereen heeft HBO maar iedereen kan wel de podcast over de HBO serie Chernobyl beluisteren. Dit is typisch een podcast van een modern bedrijf zoals ik hierboven in mijn rant aanhaalde. HBO maakt voor elke aflevering van de serie ook een aflevering voor de podcast waarbij men uitgebreid inhoudelijk in gaat op die aflevering.
The Chernobyl Podcast — Overcast
De Volkskrant dook in het succes van The Daily
The Daily, de podcast van The New York Times, wordt elke dag door miljoenen mensen beluisterd. Wat voegt een luistershow toe aan de krant?
De Volkskrant schreef een aardig artikel over The Daily. Te lezen op Blendle:
Sound of the Times – de Volkskrant – Blendle
Het 2e leven van Podpraat
Podpraat begon in februari 2017 als een wekelijkse nieuwsbrief voor podcastfans en podcastmakers. Deze week heb ik daar iets aan toegevoegd.
Als zelfstandig maker heb ik in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met het maken van podcasts en radiodocumentaires voor de VPRO en de NTR en in samenwerking met programmamakers zoals Wim de Bie en Bert Kommerij. Zodoende heb ik van Podpraat een volledige podcasting platform gemaakt:
Podpraat.nl
Voor de nieuwsbrief zal er overigens niets veranderen. Daarnaast zal ik Podpraat.nl regelmatig gaan gebruiken om mijn kennis en rants te delen met geïnteresseerden. Zo schreef ik van de week een eerste blog voor Podpraat.nl, over het goeie huwelijk tussen podcasts en muziek:
Het perfecte huwelijk: podcasts en muziek – Podpraat
Tot zo ver. Heb een goed weekend en tot volgende week!
Geef een reactie