Als je een boek of een CD maakt dan ga je er vanuit dat dat de definitieve versie is. Noem het de bevroren versie. Daarna gaat het naar de drukker en daarom moet alles kloppen. Achteraf nog iets corrigeren kan dan niet meer. Je kunt hooguit op een nieuwe druk wachten. Of de CD nog eens remasteren of wat dan ook.
Als je iets op het internet publiceert heb je daar niet mee te maken. Op internet werkt het principe Publish Early, Publish Often juist beter. Zelfs bij iets belangrijks als software ontwikkeling zien we dat terug. Onder het logo van Google Gmail stond jarenlang BETA. De meeste software is nooit af. Altijd komt na versie 1 een 2e versie. Nooit komt er een final version.
Wikipedia, is ook nooit af. Die edit-knop blijft uitnodigend op het scherm staan.
Veel creatievelingen hebben moeite met dit principe, die willen het zelf doen met een sterke neiging tot perfectionisme. Toch is dat erg ouderwets denken. De netgeneratie denkt immers allang niet meer zo. De netgeneratie verwacht niet dat je perfect bent. De netgeneratie verwacht dat je doet waar je goed genoeg in bent. Niet perfect, want niets is perfect.
De netgeneratie pakt jouw foto en past het contrast aan. Zo, beter. Die pakt jouw foto, verkleind hem en gebruikt hem bij een blogpost. Die gebruikt jouw muziek voor een video. En iemand gebruikt een onderdeel uit die video weer in een presentatie. De netgeneratie produceert data, consumeert data, deelt/share data en remixt data.
De net generatie is data.
Geef een reactie