Laten we even gaan rekenen.
In Den Haag hebben we Den Haag Centraal, een weekkrant die in een oplage van 12.500 gedrukt wordt. Zij werken met advertenties. De tarieven hiervan zijn hier te lezen. Als je wat tarieven gaat optellen dan kom je al snel op serieuze bedragen uit.
Wat nu als we dit naar online vertalen? Een oplage van 12.500 zou je kunnen vertalen in 12.500 bezoekers/lezers. Dat haal ik ruim met mijn Haagse weblog Hofstijl.nl. Alleen niet per week, maar in nog geen maand tijd.
Een website kan meer bieden dan offline advertenties, namelijk: links naar de producten van de adverteerder, dus echt een actie van de gebruiker die direct kan resulteren in bestellingen of iets anders en ook kan de advertentie optimaal en dynamisch op de content afgestemd worden. Offline advertenties werken veel meer indirect; je ziet hem en hopelijk – althans dat hoopt de adverteerder – zet het je aan om later tot actie over te gaan. Online advertenties zet aan tot directe acties, offline adverteren resulteert hooguit in een indirect actie.
Voor die 12.500 abonnees haalt men bij Den Haag Centraal vast en zeker duizenden euro’s aan advertentiegeld binnen. Als ik dat afzet tegen de tarieven die ik zo om me heen hoor van online adverteerders, dat haal je online bij lange na niet. En dat is vreemd! Ik geef toe, ik ben geen expert op dit vlak. Maar toch, als ik ga rekenen en een beetje logisch nadenk dan constateer ik gigantische verschillen.
Daarom heb ik 2 vragen voor experts op dit vlak: waarom zit er zo’n gigantische verschil tussen de offline en online tarieven van advertenties? En: rekenen de online aanbieders van online-advertentieruimte zichzelf te arm en moeten zij hogere tarieven gaan vragen?
Ben je een expert op dit vlak? Reageer!
Update: zoals we gewend zijn, op Twitter is de discussie wat actiever. Een paar Tweets van Jean-Paul Horn van de iPhoneclub.
@CaliMonk Want is inderdaad vreemde (kortzichtige) gedachte om meer te betalen voor papier, zeker voor (hyper)lokale sites @raaphorst
— Jean-Paul Horn 📱 (@JeanPaulH) January 20, 2011
@calimonk @raaphorst Verkeer is ook nog eens veel beter meetbaar, dus alleen dat zou al premium moeten zijn.
— Jean-Paul Horn 📱 (@JeanPaulH) January 20, 2011
Geef een reactie