Gevecht over copyright op Draadstaaltypetjes

https://twitter.com/#!/broeke/status/118639418243420161

Gisteren op tv, het gedoe rondom Draadstaal. Ooit via productiebedrijf productiebedrijf CCCP tot stand gekomen en nu over naar een andere zender en onder een andere naam. CCCP, niet blij, gaat vervolgens volledig eigendom op die typetjes claimen. Eigendom! Als zijnde bezit. Iets gezamenlijk verzinnen en dan vervolgens claimen dat het 100% van jou is. Kijkt u maar (stukje uit DWDD uitzending van gisteravond):

Ik vind copyright op dit soort Publiek Omroepproducties krankzinnig. Het wordt met ons belastinggeld betaald en opgesloten in copyright. Van mij mag er een wet aangenomen worden die de NPO en alle omliggende producenten verplicht het via Creative Commons BY-SA op licentiebasis te regelen. Of anders: trek belastingsubsidie keihard in.

Copyrechts is het antwoord op linkse hobbies.

https://twitter.com/#!/eenjurk/status/118428338892193792


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

9 reacties op “Gevecht over copyright op Draadstaaltypetjes”

  1. Roel Jorna avatar
    Roel Jorna

    Als een productiemaatschappij investeert in een nieuw format en het daarmee mede van de grond helpt, dan zijn ze volgens mij toch wel terecht (mede-)eigenaar van het format. Zeker als ze dat netjes hebben laten vastleggen. Als Endemol toch graag Draadstaal wilde (ook al noemen het anders) hadden ze gewoon het format moeten overnemen.

    NPO/VPRO is hier geen partij in.

    1. Raaphorst avatar

      Wat investeert een productiemaatschappij hierin? Die krijgen toch gewoon geld van te voren?

      1. Roel Jorna avatar
        Roel Jorna

        Van Koningsbrugge en van de Ven krijgen ook geld van tevoren. Zij ontwikkelen met de producent het format en de VPRO betaalt een X bedrag om het te mogen uitzenden. Geld ergens voor krijgen en ergens in investeren, dat loopt niet altijd 1 op 1 op, zeker niet waar het een ontwikkeling van een nieuw format betreft. En investeren bedoel ik ook niet 100% financiëel.

        1. Raaphorst avatar

          Is waar. Het is een beetje gissen in welke volgorde het gegaan is. Maar buiten dat: wat te denken van een meer publiek gerichte licentie zoals Creative Commons? Wat vind jij daarvan in relatie tot dit soort producties van/bij de NPO?

  2. Fabio avatar
    Fabio

    Rare zaak.
    Copyleft is het misschien antwoord, maar om dat met de staat af te dwingen, ik weet het niet hoor.
    De staatsomroep is natuurlijk alleen in naam van de staat. Het zijn toch verenigingen? Met daaronder weer een kerstboom van ondernemers, zzp, weet ik wat. Die vangen mede veel munten door rechten te behouden/claimen. Ik zie dat niet 1-2-3 veranderen.

    1. Raaphorst avatar

      Bij het verstrekken van subsidie kun je eisen stellen vind ik. Dat doen ze nu al. Een van die eisen zou moeten zijn dat er een aantal rechten vrijgegeven worden. Daarmee zouden ze ook een positief effect hebben. Ik ben bang dat de gesloten constructie op dit moment de NPO meer schade toedoet dan voordelen. Vraag me af of de jeugd niet gewoon veel meer naar YouTube kijkt dan Uitzending Gemist.

      Het verandert op moment dat producenten anders (moeten) gaan denken. Net zoals ik met Flick Radio deed samen met Bert Kommerij. De eerste CC productie op tv ooit. Gewoon omdat het paste bij alles dat er omheen hing. Dat kan ook voor andere producties gelden. Lastiger wordt het bij samengestelde rechten, met bv beschermde muziek daarin, maar ook daarin kan de NPO iets nieuws verzinnen door mee samen te werken met nieuwe makers. Maar de meeste nieuwe makers steken hun nek niet uit. Zijn rete conservatief. Helaas.

  3. Rob avatar

    Ik heb hier met gemengde gevoelens naar gekeken.
    Je zou verwachten dat wanneer je iets verzint het automatisch van jou is.
    Maar in een bedrijf werkt dat toch net iets anders.
    Stel ik werk voor Philips en doe in de baas zijn tijd een briljante vondst voor consumenten-electronica, dan zijn alle rechten/pattenten voor mijn baas.
    Dat is volgens mij hier ook een beetje aan de hand.
    Voor het verstrijken van je contractperiode naar een andere producent gaan. Deze wil het programma niet overnemen, want ze gaan een TOTAAAAAAL ander programma maken.
    Beetje lastig, want sketches zijn sketches maar alla
    Ik begrijp dat er al geld over tafel is gegaan om het contract af te kopen. Daarmee zou je verwachten dat de kous af is.
    Eigenlijk vind ik beide partijen in deze een beetje zwak uit de verf komen.
    Er is volgens mij veel meer aan de hand geweest dan er nu verteld is.
    Ik kom er maar niet uit…

    1. Raaphorst avatar

      Ja, we zijn er niet bijgeweest en weten niet alle ins en outs. Ik zat nog te denken, wat nu als Koot en Bie zoiets overkomen was? Was vast niet lastig geweest maar heden ten dage is Jan en Alleman erbij betrokken. Een heel team dat grappen bedenkt terwijl er 2 man met de eer gaan strijken.

      Vroeger was het eenvoudiger. Of toch niet? …

  4. Maurits Burgers avatar
    Maurits Burgers

    Het schijnt allemaal niet door te gaan volgens de blog van CCCP:
    Talpa maakt belofte voor Draadstaal typetjes in DWDD niet waar

    http://cccp.nl/laatstestandvanzakendraadstaaltypetjesneonletters

    Van Koningsbrugge en Van de Ven twitterden net:
    #CCCP komt afspraak niet na dus Fred, Ria, Joop en Leon komen waarschijnlijk toch niet terug.

    https://twitter.com/#!/JURK/status/119324142393753600

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.