Podpraat #163 – de keerzijde van succes

Het is meestal mijn vriendin die naast me op de bank “typfout” roept. Niet handig! Daarom zal ik voortaan Podpraat per email slechts voorzien van een korte introductie met daaronder een ‘Lees meer over dit bericht’ link. Kan ik de tekst online achteraf altijd nog wijzigen.

En mocht je een topfout ontdekken, ik vind het lief hoor als je mij erop wijst.

En dan nu ff een korte rant:

“Elk nadeel heb zijn voordeel”, is een uitspraak van Willem van Hanegem die vervolgens ook door Johan Cruijff werd geadopteerd. Een waarheid als een koe want succes kan het vrije denken behoorlijk onder druk zetten.

Stel je krijgt succes met iets dat je begonnen bent als een soort geintje. Je vraagt je af: is dit nou wat de mensen van me willen? Misschien wil je liever serieus genomen met iets waar je hart echt ligt. Maar velen vinden het opgeven van iets dat succesvol is heel lastig en dus slaat het succes in ene om in Een Probleem.

Ik heb in het verleden soms een klus kunnen doen die mijn kas even goed spekte. Werk dat ik met 2 vingers in mijn neus kon uitvoeren zonder dat het een uitdaging voor me was. Vaak betaalde zoiets beter dan mijn andere werk, waar wel mijn hart lag. Wrang, maar so be it.

Het is een behoorlijke brainfuck: veel geld verdienen met iets waar je hart totaal niet ligt. Het geld zorgde voor een soort succes waar ik in gevangen had kunnen komen te zitten.

Een duivels dilemma? Niet voor mij. Als geld echt een doel op zich wordt dan betekent het dat de nood aan de man is, dat er een tekort aan geld is. Dan pak ik gewoon wat ik pakken kan. Maar als dat niet het geval is dan laat ik me leiden door mijn eigen vrije wil.

Succes op zichzelf zegt he-le-maal niets. Wie succes teveel koestert zet al snel zijn vrije wil opzij. En dan wordt het lijden.


Spotify en de belangrijkheid van de titels van podcasts

Ruud Houweling mailde me gisteren over mijn podcast VERVORMER. Ik heb een analytische aflevering over zijn song Dead Again gemaakt. Ruud vroeg zich af waarom die aflevering niet onder Podcasts opduikt als je op de naam Ruud Houweling in Spotify zoekt.

Volgens Ruud zou dat weleens kunnen liggen aan het feit dat zijn naam niet in de titel voorkomt. Echter, als ik op wat andere artiestennamen zoek dan worden er podcastafleveringen getoond als de naam niet in de titel maar wel in de description voorkomt. Ondanks dat leek het me toch een aardig experiment om zijn naam ook in de titel op te voeren. Hetzelfde deed ik met de twee afleveringen (Rust en De nazit) met Björn van der Doelen. Even wachten en ja hoor: in ene doken ze wel op in de Podcast-resultaten van Spotify!

Het gekke is alleen wel dat de aflevering met Jaap Boots niet opduikt binnen de Podcasts als ik op zijn naam zoek. Terwijl zijn naam altijd al in de titel heeft gestaan. Wellicht dat Spotify ook rekening houdt met de populariteit van de artiest. Wat er dus ook op kan duiden dat voor sommige artiesten er ook in de Description gezocht wordt naar een match. Dat geldt denk ik dan alleen voor heel populaire artiesten op Spotify.

Conclusie: de naam in de titel van een podcast is zeer belangrijk met name als je een muziekcast maakt. Weer wat geleerd, met dank aan Ruud!

Promotie zonder Facebook

Podnews tipte een artikel over hoe de podcast The Program met name via de website Hacker News veel luisteraars wist te charteren. De maker is net als ik een groot Facebook-hater. Wat volgens sommigen gezien wordt als online zelfmoord. Waarop ik de verlossende woorden zal spreken: praat geen poep joh!

Mijn spullen en expertise als editor

Wat je altijd al wilde weten: welke topapparatuur ik gebruik. Mijn micros, mijn onwijs te gekke kickass software. Welnu, dat is vanaf nu geen geheim meer:

https://podpraat.nl/apparatuurlijst/

En in navolging van de dienst Mastering van podcasts die ik aanbied heb ik deze week ook een stuk geschreven over Editing dat ik dienst aanbied.

https://podpraat.nl/diensten/editing/

Editing in mijn studio fysiek is wat lastig te realiseren ivm Corona op het moment maar Mastering is zeer goed te doen. Voor 20 euro excl. btw per 15 podcast-minuten pas ik mijn welkende kwaliteitssausje op jouw podcast toe. Dit doe ik op dit moment voor Radio Kras wekelijks. Vanaf mei gaat dat zelfs tweewekelijks gebeuren.

Hrishikesh Hirway over zijn Song Exploder

Mijn rant over succes is wel een beetje van toepassing op meneer Hirway van oa Song Exploder, zo proef ik uit het interview met hem op het geweldige The Creative Independant.

Hij komt door de drukte van zijn podcasts en het geregel er omheen nauwelijks meer toe aan zijn eigen muziek. Dat moet mij niet gaan overkomen! Het is leuk om een podcast over muziek te maken, maar dat ik zelf muziek maak is minstens zo belangrijk.

En nu we het toch over Song Exploder hebben, check deze aflevering van de geweldige track It Might Be Time van Tame Impala:

Lopendebandwerk van de VPRO met een score van Spinvis?

Ja dus, nog een maand wachten echter:

Peter van Bruggen duikt in zijn archief

In zijn jarenlange radio-carrière sprak Peter van Bruggen met alle groten uit de nationale en internationale popscene. Hij reed met ze mee naar optredens, zat met ze in kleedkamers en was bij hen thuis. Van al die ontmoetingen maakt hij een serie portretten in de NPO Radio 5 podcast Soundcheck.

Voor KRO-NCRV op NPO Radio 5. De eerste aflevering staat nu online. Wel met een paar lelijke audioproblemen (waaronder uit-fase geluid, fragmenten die dun en te zacht klinken… laat iemand dat effe fixen, ik zeg: ondergetekende).

“uitreiking” NL Awards

De NL Awards zijn weer uitgereikt. Helaas was het wat behelpen met de uitreiking ivm fukking Corona:

https://vimeo.com/410164112

Winnaar is oa Maarten Dallinga met zijn podcast Verstrikt die hij voor Omroep Gelderland maakte.

Tot zover folks. Ik heb ook nog een leven en ga daarom mezelf even in de zon zetten. De mazzel!


Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.