De Correspondent toont aan dat je een site vrij van advertenties kunt maken zonder dat het een hobbysite wordt of geheel leunt op neveninkomsten.
Zoals het zo vaak gaat met innovative ideeën werd De Correspondent niet door de gevestigde orde verzonnen (lees: krant of magazine) maar door een groep nieuwe mediamakers en journalisten. Met Rob Wijnberg als initiator. Rob had bij NRC nog jarenlang de journalist mogen blijven uithangen maar koos voor een meer opwindende toekomst. Dat getuigt van #lef en #visie.
Deze vorm, crowdfunding, is zeker zeker niet nieuw. Sterker nog: crowdfunding is de afgelopen jaren heel populair geworden. En eigenlijk kan iedereen ermee aan de slag gaan want de tools om het te doen zijn voor iedereen beschikbaar. Kijk maar eens op Voordekunst of Kickstarter. Zelf heb ik vorig jaar een geslaagde funding voor een Voordekunst-project weten te bewerkstellingen (zie ‘Poëzie aan de Waterkant’).
Maar ook WordPress, de blogsoftware waar ik sinds 2005 mee werk, is heel goed in te zetten voor crowdfunding. Met name de zeer interessante Fundify plugin vraagt de aandacht.
Deze plugin is natuurlijk open source (een verplichting voor WordPress-developers). En voor je het weet heb je je eigen toekomst dus gefund. FF een Rob Wijnbergje doen, dat idee.
Geef een reactie