Je hebt natuurlijk journalistieke podcasts. Mijmerende podcasts, true crime, fictie, podcasts vol kletspraatjes, maar kan een podcast ook kunst zijn?
Podcasts die ik interessant vind zijn vaak kunst te noemen. Dat zijn podcasts waarin de journalistiek niet droogjes opgediend wordt maar waar juist de kracht van het medium volledig in benut wordt. Producties die gemaakt zijn om niet alleen inhoudelijk te deugen maar ook om esthetisch te deugen.
Bijsluiter: hiermee wil ik overigens niet zeggen dat deze podcasts beter zijn dan bijvoorbeeld journalistieke podcasts. Het gaat er mij puur om dat je op sommige podcasts het etiket Kunst kunt plakken.
Ze zijn een genot om naar te luisteren. Podcasts vervullen zo een rol, ik heb het vaker gezegd, welke lijkt op die van popmuziek. Daarom gaan veel muzikanten ook podcasten, omdat het zo sterk aan elkaar verwant is.
In goeie popmuziek wordt namelijk vaak een zware boodschap verpakt in een luchtige melodie. Of wordt iets triviaals juist op een voetstuk gezet. Dit contrast geeft het geheel gewicht. Popmuziek verleid de luisteraar vanwege de grote toegankelijkheid, de oorwurm, de eenvoudig meezingbare melodie. Zo ook met goeie podcasts, welke de luisteraar verleiden met heerlijk klinkende stemmen, uiterst precies voorzien van stukjes muziek en sounddesign om zo te komen tot een ultieme luisterervaring.
Oftewel: esthetisch verpakte expressie.
De brug tussen sound art en poezië
Van de week las ik een mooi artikel op Transom over de brug tussen sound art en poezië. Met daarin een quote die de spijker volledig op zijn kop slaat:
You don’t listen to Love + Radio to be informed, right?
Sound Art Meets Poetry Meets Cicadas – Transom.org
Love + Radio, al jaren een van mijn favoriete podcasts, is inderdaad een uitstekend voorbeeld. De vorm waarin de verhalen gegoten zijn, ligt niet voor de hand. Er wordt juist gebroken met de traditie: de voice-over klinkt van ver, als een buitenstaander die de geïnterviewde wat probeert te vragen. En de muziek- en geluidsopvatting is gebaseerd op de contrasterende werking ipv te pleasen door het er allemaal dik bovenop te leggen. Het gaat niet zozeer om de informatie maar om HOE die informatie gepresenteerd wordt.
Het dilemma van haatdragende taal
Ook in podcasting komen veel haatdragende en opruiende berichten voor. Wat is de oplossing hiertegen? Moeten we het verbieden? Maar al snel kom je op het terrein van censuur terecht. Evo Terra van Podcast Pontifications maakte er een mooie rant van, die te beluisteren en ook te lezen is in de vorm van een transcript:
https://podcastpontifications.com/episode/fighting-against-the-hateful-side-of-podcasting
Podcastfeed.nl : Nederlandse podcast hosting
Vorige week (Podpraat #175) noemde ik Spingcast.fm de eerste Nederlandse podcast host. Een paar dagen later stuitte ik op Podcastfeed.nl.
Goed hoor, meer smaken verhoogt immers de feestvreugde.
Spotify gaat ook een videoservice worden
Sinds Podpraat #167 weet je dat Spotify ook video gaat doen. Deze week maakte zij dat 100% officieel:
Ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken want daarmee wordt Spotify dus een audio- en videoservice. En blijft het daarbij? Want gaan muzikanten straks ook hun videoclips kunnen vertonen via Spotify? En misschien wil men geschreven content ook wel gaan distribueren.
Ik vind een podcast echt COMPLEET iets anders met beeld dan zonder beeld. Een vlog is geen podcast met beeld erbij, wat mij betreft.
Om de beelden te bekijken, kunnen gebruikers op de playknop in de Spotify-app klikken. De beelden worden dan automatisch met de audio van de podcast gesynchroniseerd.
Spotify komt met videopodcasts voor betalende en niet-betalende gebruikers – NU.nl
Zullen gebruikers het straks raar vinden als er geen beeld komt bij het afspelen van sommige podcasts? Gaat dit de verwachting worden als er straks een boel vlogs op Spotfy gaan komen?
Spotify creëert hiermee een probleem. Hoewel het van origine alleen maar audio content aanbood, straks kan het ook om video content gaan. Dat is voor het publiek heel verwarrend. Daar waar op YouTube iedereen weet dat het om video’s gaat zal het straks op Spotify een kwestie van op play drukken worden en afwachten wat er gebeurt. Dat is een ontwerpfout van jewelste naar mijn idee.
Maar goed, ik spreek voor mijn beurt want ik heb hier nog geen voorbeeld van gezien. Misschien dondert Spotify ze wel onder een nieuw tabje vlogs. Want dat zijn het natuurlijk. Met podcasting heeft dit natuurlijk he-le-maal niets van doen. Tenzij Spotify hiermee de definitie van wat een podcast is wil gaan vertroebelen.
KINK heeft gedoe met de SENA
Van de week op Twitter:
SENA gaat over de naburige muziekrechten. Het gaat daarbij over openbaarmakingen in de publieke ruimte. Dus niet wanneer je muziek in eigen woonkamer afspeelt. Daardoor int SENA ook niets via Spotify en andere apps die duidelijk in hun gebruikersvoorwaarden stellen dat het om privégebruik gaat.
Nu mijn vraag: welke podcastapp is niet voor privégebruik bedoeld? Van podcasting wordt altijd gezegd dat het een intiem medium is, tussen maker en luisteraar. Dat riekt dus naar 100% privégebruik. Ik snap dan ook werkelijke niet welke naburige muziekrechten SENA zou willen innen.
Als er sprake is van een openbaarmaking, dan slechts één keer: via de RSS-feed. Maar podcasts worden privé beluisterd en dus moet de SENA wat mij betreft buiten spel blijven.
100% vaag want SENA zwijgt in alle toonaarden (wat dat betreft is men dus wél muzikaal). Muziekrechten in podcasts regelen is nog altijd de hel op aarde. Je hebt de BUMA, de SENA en je hebt de opnamerechten die bij het label liggen. Van die 3 verschillende soorten clubs moet je dus toestemming hebben wil je muziek kunnen gebruiken in een podcast. Wie zich in deze slangenkuil wil verdiepen, ik heb er ooit een blogje aan gewijd:
Er zijn 3 alternatieven:
- je laat muziek in opdracht maken
- je koopt stockmuziek
- je hanteert de Pietje Bel-methode en trekt een middelvinger op, dat is een beetje anti-muzikant, maar veel van het geld blijft bij de BUMA, SENA en grote labels toch aan de strijkstok hangen, dus…
New York Times koopt Serial Productions
Het productiebedrijf achter Serial, de mega populaire spinoff van This American Life, is verkocht aan de New York Times.
The Times paid about $25 million for the company, according to a person with knowledge of the deal.
New York Times to Buy Production Company Behind ‘Serial’ Podcast – New York Times
Ook het geweldige S-Town en Serial vallen hieronder.
Het past goed bij de New York Times, naast hun eigen The Daily en bijvoorbeeld fraai gemaakte series zoals Rabbit Hole.
Maar dat is niet het enige, de New York Times gaat ook een samenwerking aan met This American Life:
The Times also announced that it had entered into an ongoing creative and strategic alliance with “This American Life” that will enable it to continue to collaborate on long-form audio stories with Serial Productions and to collaborate on marketing and advertising sales with The Times. The terms of the transaction were not disclosed.
The New York Times Company Acquires Serial Productions and Forms a Strategic Alliance with “This American Life” – Business Wire
Meer anderstalige podcasts dan Engelstalige podcasts
Opvallend: in april, mei en juni van dit jaar werden er meer niet-Engelse podcasts gelanceerd dan Engelstalige podcasts. Zie dit artikel van Podnews:
https://podnews.net/update/podcasting-goes-international
Wie haalt het in zijn hoofd om te denken dat hij zijn lied kan verbeteren?
Sinds vandaag staat er weer een nieuwe VERVORMER te shinen. En inderdaad ja, wat de titel zegt… Samen met de tekstschrijver van het lied Grijs, Karin Ramaker, sprak ik over het maakproces en mijn “idiote” idee om het nummer te verbeteren.
De podcast heb ik grotendeels in het park achter mijn huis opgenomen met mijn dierbare Sony D50 en een gigantische dooie kat om de wind mee buiten te sluiten. Hoe dat klinkt? Klik ‘m aan joh:
Tot zover, tot volgende week! Tenzij je mijn hulp nodig hebt. Toedeloe!
Geef een reactie