Podpraat #181 – lekkere frictie

Zonder frictie geen creatief leven. Wie nog nooit vastgelopen is tijdens het maakproces, of je nu een blog typt, een schilderij maakt, een stuk muziek componeert, ergens moet er een moment van frictie zijn. Het moment van twijfel, een What The Fuck moment, een stevige creatieve vastloper. Wat nu?

Dit is het moment wanneer velen afhaken. Onzin gaan roepen zoals: “ik heb er het talent er niet voor!” Talent, m’n bips. Gewoon doorploeteren joh!

Het moment van frictie is namelijk goed voor het maakproces. Vaak vormt dit een draaipunt, het moment om tot een oplossing te komen, iets wezenlijks nieuws te maken. De frictie begint soms meteen al als je ergens aan begint. Het harde wit van het blanco canvas slaat je in het gezicht.

Veel kunstenaars maken het zichzelf juist opzettelijk moeilijk. Gemakzucht komt de kunst immers nooit ten goede, dan kom je simpelweg met teveel voor de hand liggende oplossingen. Het levert meuk op maar geen kunst. Het creatieve proces draait immers om het scheppen van iets nieuws. Hoewel dat een lelijk woord is: scheppen. Ik kan beter ontdekken schrijven. De creatieveling ontdekt.

En zo werkt het met podcasting natuurlijk ook. Frictie is goed. Denk daaraan als je weer een vastloper hebt en twijfelt. Koester het want zou je dat niet hebben dat zit je een te tamme podcast te maken zonder ziel.

Schrijft het in je dagboek: frictie is goed. Laat het op je onderarm tatoeëren.

Ik kom hierop omdat ik van de week een paar podcasts beluisterde waarin Miriam Rasch vrijuit sprak over haar boek Frictie – ethiek in tijden van Dataïsme. Over die podcasts straks meer.


De NPO belazert haar eigen kijkers

Van de week tijdens een uitzending van Op1 vertelde de voorzitter van de NPO, Shula Rijxman, over de nieuwe tv programma’s voor komend seizoen. Vol trots presenteerde ze ook de website jouwideeoptv.npo.nl. Voor een ieder die een briljant TV idee heeft. De volgende dag bleek dat alle rechten voor Bassie zijn, de NPO wel te verstaan. *zucht*

Vandaag las ik op de Spreekbuis:

NPO heeft gereageerd op de kritiek van op social media:
Het winnende idee zal door professionals doorontwikkeld moeten worden tot een tv format. Dat kan alleen als de rechten volledig zijn overgedragen. De indiener van het idee wordt uiteraard nauw betrokken bij het hele proces. We kijken momenteel nog eens kritisch naar de spelregels. De voorwaarden zijn niet duidelijk genoeg en we zullen ze aanpassen. De indiener van het winnende idee zal ook meedelen in het succes en daar zullen passende afspraken over worden gemaakt.

“Het winnende idee zal door professionals doorontwikkeld moeten worden tot een tv format. Dat kan alleen als de rechten volledig zijn overgedragen.” Dit is een drogreden. Ik zou de NPO willen adviseren eens fatsoenlijk die rechten te gaan regelen. Door bijvoorbeeld te gaan werken met Creative Commons zoals het Duitse ZDF doet.

De contracten voor podcasters bij de NPO zijn ook super slecht geregeld. Je kunt kiezen tussen:

  1. of je draagt al je rechten over op de omroep van de NPO (dit betekent dat je de uitzending niet in je eigen podcast mag gebruiken, de NPO zal anders een juridische zaak tegen je beginnen);
  2. of je kiest voor slechts een uitzendvergoeding van een paar honderd euro.

Alleen als je een hele grote jongen bent kun je voor een beter contract strijden. Daarvoor heb je dan ook een goeie jurist nodig want de NPO speelt het spel over de rechten keihard.

Wat mij betreft is de uitzendvergoeding de beste optie ook al levert het veel minder geld op want je behoudt je eigen rechten tenminste wel. Maar eigenlijk moet je nooit je rechten afdragen. Daarom ben ik ook zo’n groot voorstander van Creative Commons licenties.

NPO komt met eigen podcast-app

De NPO heeft een app ontwikkeld, waarmee je kunt luisteren naar alles wat de NPO aanbiedt op audiogebied. Alle podcasts en publieke radiostations zijn straks te vinden in de app. Het audioplatform wordt op dit moment getest en op de seizoenspresentatie van de NPO werd de komst officieel aangekondigd.

Het idee van de audio-app doet denken aan die van de BBC. 

https://www.radiofreak.nl/npo-test-eigen-podcast-app/

Nu heeft de BBC een groot taalgebied maar de NPO niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat de BBC goed bezig is want dat is men niet. De BBC maakt haar podcasts exclusief, wat mijn inziens indruist tegen het open principe van podcasting.

Of de NPO ook deze exclusive weg wenst te bewandelen via de nieuwe app is de vraag.

The Input van Spotify

Spotify begint me danig te irriteren met haar visie op podcasting. Men komt met The Input, een serie video’s bedoeld voor podcasters. Wat ik niet snap is waarom men hiervoor kleuteranimaties inzet:

https://www.youtube.com/watch?v=58u_gryN-4c
https://www.youtube.com/watch?v=3cPc1Tj68cc

Shows met de meeste luisteraars op Spotify

Podnews genereert lijstjes op basis van Spotify data: https://podnews.net/article/spotify?country=Netherlands

Opvallend is dat de meeste podcasts in de TOP100 niet-Nederlandstalig zijn. Naast dat ze in Nederland populair zijn zullen die in andere landen ook populair kunnen zijn. De Nederlandse luisteraar lijkt het dus niet te boeien of een podcast in de moerstaal gesproken wordt of in het trumperiaans is.

Laatste Radio Kras

Van de week deed ik de mastering van Radio Kras aflevering 20. Dit is voorlopig de laatste aflevering. Erg jammer want het was een wekelijkse topshow!

Miriam Rasch in het verzet tegen de data onzin

Zoals ik hierboven in de rant al aangaf, ik stuitte van de week op een paar podcasts waarin Miriam Rasch zich verzet tegen het simplisme van het dataïsme geloof, de zotte gedachte dat je de wereld kunt verklaren middels data. Nu ben ik een fel tegenstander van Facebook als bedrijf, zotte algoritmes, artificiële intelligentie (een computer is niet intelligent maar wappie dom, ziet een boot als een gat in het water en een deur als een gat in de muur), menselijke facial expressions terugbrengen tot slechts 7 varianten en meer van die gekkigheid.

We begrijpen meer niet dan we wel begrijpen. Het terugbrengen van menselijk gedrag tot slechts een hoopje data is een belediging voor de mens. Dat werpt ethische vraagstukken op die ik erg interessant vind. En het werpt ons terug op de vraag wat ons menselijk maakt. Het dwingt ons van onze meest menselijke kant te laten zien. Wat ik een opwindend idee vind. Juist om al die algoritmes lekker te verzieken. Onze grilligheid te tonen, ons falen durven te laten zien. De echte mens te laten zien. Geen deep fakes (hallo influencers!).

VPRO Future Shock

De Correspondent

Goede Gesprekken · Dataïsme. Miriam Rasch – in gesprek met Lex Bohlmeijer

Vrij Nederland

Nu zijn die drie podcasts misschien iets teveel van het goeie. Maar goed, heb je wat te kiezen…. succes met de frictie die dit veroorzaakt :)

Nieuws van het Podcastfestival

Het Podcastfestival strijkt dit jaar o.a. neer in Utrecht. Check het programma:

https://podcastfestival.nl/programma-utrecht-bekend/

Dit jaar vindt op het Podcastfestival voor de tweede keer een pitchwedstrijd plaats. Iedereen met een goed idee voor een podcast kan meedoen. Een deskundige jury kiest, live op het Podcastfestival 2020, uit de inzendingen een winnaar.

https://podcastfestival.nl/pitchwedstrijd/

Tickets voor de 4 locaties zijn nu te koop:

https://podcastfestival.nl/tickets/

Zal ik die podcast voor je mixen?

Het dienstenpakket van Podpraat heb ik uitgebreid met de dienst Mixage. Voor een laag bedrag kun je jouw podcast door mij laten mixen (en masteren):

https://podpraat.nl/diensten/mixage/

Tot zover. Wees gegroet en de mazzel!


Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.