Digitaal geluid is perfect. Schoon, onvervormd. Als een spiegel, wat je erin stopt komt er precies zo uit. Natuurlijk zijn er puristen die vinden dat analoog beter klinkt, maar ik vind van niet.
Digitaal kan namelijk precies zo klinken als analoog en als het moet ook imperfect. Het voordeel van digitaal is dan wel: de mate van imperfectie kunnen we tot in de perfectie nauwkeurig afregelen. In een analoog signaal kan er sprake zijn van vervorming, phase verschuivingen, compressie en al die zaken kunnen we perfect in digitaal nabootsen. Nogmaals: digitaal is neutraal als een spiegel.
Analoog geluid is vaak niet-lineair en gedraagt zich soms grillig. Het nabootsen van die effecten zijn digitaal vaak complex om te verwezenlijken aangezien de verbuigingen van input naar output zich niet eenvoudig lineair laten berekenen. Neemt niet weg dat juist die mate van lineariteit digitaal juist uitstekend bestuurbaar te maken is. Iets dat in echte analoge processen vaak onmogelijk is. En ook het grillige karakter is met behulp van stochastische variabelen juist in mate fijnzinniger af te regelen dan bij analoog.
Analoog toont ons vooral de beperkingen in nauwkeurigheid aan. Daarom is digitaal de opvolger van analoog geworden, omdat het wel helemaal neutraal is. Wat je erin stopt komt er precies zo uit tenzij je dat niet wil. Kortom 1 = 1 of 1 = 1 Maal Een Hele Complexe Berekening.
Totale controle krijgen over het geluid, tegenwoordig lukt dat beter dan ooit tevoren. Doordat technische innovatie en kennis die op dit vlak toeneemt en gedeeld wordt online worden we steeds beter in het manipuleren van geluid. Een van mijn obsessies is het geluid van buizen-vervorming en bandopname-vervorming via digitale technieken evolueren (Tube 2.0).
Maar er is nog veel meer dat mijn aandacht heeft. Regelmatig hoor ik geluiden die iets in zich hebben die mijn analytische oren triggeren. Het zijn geluiden die als onderdeel van muziek of spraak iets magisch teweegbrengen. Soms kan het heel eenvoudig zijn hoor, bijvoorbeeld een sinus die vervormd wordt en een rijke klankkleur oplevert die heel goed op zijn plek blijkt te vallen. Of een bepaalde compressie die iets magisch met de stem doet. Het is te gek dat je tegenwoordig dankzij de digitale techniek alles wat je hoort in feite kunt gaan nabouwen. Ok je moet veel geduld hebben en je willen begeven op het enge technische vlak. Maar wie dat doet, zoals ik, krijgt daar veel voor terug.
Muziek en geluid zijn onlosmakend met elkaar verbonden. Wie zegt dat geluid ondergeschikt is, heeft het niet begrepen. Net zoals kleur voor een foto essentieel is, zonder licht geen foto, zo is het met muziek ook, zonder geluid dus geen muziek. En vandaag de dag gaat onze controle over het geluid verder dan ooit tevoren omdat de factoren die dat bepalen perfecter zijn dan ooit tevoren. En dat, dat is de kracht van digitaal.
Geef een reactie