Soms doe ik mee aan de creative opdrachten van Disquiet Junto die Marc Weidenbaum elke week weer bedenkt en waar een illuster internationaal gezelschap geluidskunstenaars aan meedoet.
De opdracht van deze week is ‘Disquiet Junto Project 0241: Foreground Effect’:
Consider the following. New music can often involve flipping a perceived hierarchy: between rhythm and melody, between harmonic and melodic development, and between background and foreground, for example. This project involves flipping another perceived hierarchy: between the effect employed and the source audio on which it is employed (for example, between a flanger and a rhythm guitar line, or a gate and a drum kit, or between a filter and a complex waveform).
Er zijn nalullers die zeggen dat de melodie altijd belangrijker is dan harmonie. En dat ritme altijd ondergeschikt is aan de muzikale noten. Ons copyrightsysteem is daar ook nog altijd op gebaseerd. Toch bestaat er veel meer in het schermergebied tussen geluid en muziek…
Maar wat nu als je het effect de hoofdrol geeft? Da’s dus precies de Junto-opdracht van deze week. Hiervoor heb ik een effectrek in Propellerhead Reason gebouwd dat elk geluid dat je er doorheen stuurt behoorlijk radicaal aanpast. De invloed van het effect is nadrukkelijker dan het bron-geluid. Mijn bron zijn een stel min of meer willekeurig gekozen samples. Met dit als resultaat:
Geef een reactie