Podcasting en muziek is een fucked up huwelijk

Afgelopen donderdag na het uploaden van de nieuwe aflevering Maar is dit kunst? voor mijn podcast VERVORMER kreeg ik via SoundCloud de melding dat de aflevering niet online mocht vanwege een copyrightprobleem.

It looks like your track “Maar is het kunst?” might contain or be a copy of “Vamos a la Playa” by Righiera, which is owned by owned by SBM in certain territories.

Mijn korte audiocitaat van Vamos a la Playa werd klaarblijkelijk door het uploadfilter niet als zodanig gekenmerkt. De volgende dag heb ik het fragment teruggebracht tot de meest korte versie en toen ging het gelukkig goed.

Ik maak vaker gebruik van audiocitaten in mijn podcast VERVORMER. Een mogelijk is ook dat men achteraf bezwaar gaat maken. Dit overkomt vele YouTubbers regelmatig. Met name als de video echt veel views trekt slaat men toe want dan valt er veel geld aan te verdienen. Dit is dus het risico dat ik ook loop.

En net als die YouTubbers kan ik wel hard gaan roepen dat ik me beroepen op citaatrecht en dat mijn podcast een educatieve functie heeft, maar de copyrightindustrie houdt daar totaal geen rekening mee. Vraag het Rick Beato, Adam Neely of Paul Davids maar eens:

Muziek laten horen in een podcast is dus een serieuze no-go. En nee, de podcastregeling van de Buma voorkomt zoiets niet. De Buma gaat namelijk alleen over de auteursrechten en niet over de opnamerechten. Het probleem ontstaat in het uploadfilter dat de opname detecteert en beschouwt als kopie. Of je nu centjes betaalt aan de Buma, de Sena, of wat dan ook, als het uploadfilter het citaat herkent ben je de sigaar. En ertegen in beroep gaan is op SoundCloud niet mogelijk. Podcasters kunnen zich niet beroepen op citaatrecht op SoundCloud zo heb ik gemerkt in mijn mailcorrespondentie met de afdeling support. Het komt hier op neer:

We understand that US copyright law includes a doctrine of fair use. However, these rules are limited, difficult to apply outside of a court of law, and in any event do not necessarily apply outside of the United States. As SoundCloud is a global platform, we expect all of our creators to respect copyright law, and the rights of copyright owners, on a global basis.

SoundCloud moet ook de wet respecteren en citaatrecht toestaan. Alleen ga ik dat gevecht niet winnen.

Het welbekende Song Exploder, een podcast waarin liedjes samen met de makers tot op het bot geanalyseerd worden, loopt tegen dezelfde problemen aan:

Unfortunately, listener’s may soon lose their favourite episodes from the archive. Hirway took to the Song Exploder Twitter account today to reveal that music licensing fees are making it impossible for him to keep all the near-200 episodes uploaded.

“This is a bummer, but I’m starting to take episodes of Song Exploder down,” Hirway revealed. “I’ve always hoped they’d all be available forever, but the reality of music licensing makes that impossible. As the podcast approaches 200 episodes, it’s just too expensive to keep all of them afloat.”

He continued, “Some labels and publishers have allowed me to feature songs on the show at no cost, which is awesome, and those episodes will be up forever. But with others, as licensing periods start to expire, some episodes are going to go away. (Some already have.)

Hij betaalt licenties hiervoor, wat toch eigenlijk te zot voor woorden is want zijn podcast levert gratis promotie voor die artiesten op. Maar het zijn vaak niet de artiesten die evil zijn, maar de platenlabels. Anno 2021 zou je verwachten dat men wat soepeler de copyrightregels zou hanteren, we leven immers in tijden van share alike. Het tegenovergestelde blijkt helaas de realiteit te zijn: copyright is anno nu een keihard machtsmiddel om andere creatieve makers aan banden te leggen. En het werkt nog ook. Dit heeft tot gevolg dat ik nooit meer audiocitaten zal gebruiken in mijn podcast.

Op mijn blog kan ik dit soort verhalen beter gaan delen. Op een blog kun je immers zonder gedonder de Spotify-player embedden. En als ik een Spotify-player hier op mijn blog toon betekent dat gratis promotie voor de artiest. Pluspuntje voor het blog, minpuntje voor de podcast. Helaas.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.