Diverse podcasts die ik monteer hebben een transcript als basis. Bij alle tekstfragmenten wordt de tijd genoteerd en via een kleur wordt aangegeven om welke audiobron het gaat. Het is aan mij om die fragmenten te knippen en als een serie blokjes achter elkaar te leggen.
Vaak worden zinnen uit verschillende fragmenten aan elkaar gelijmd. Soms moet er een woordje tussenuit. Het is vaak een behoorlijke zoektocht naar fragmenten en bijzonder fijnmazig knip en plakwerk. Lang leve de crossfade zullen we maar zeggen!
Gaandeweg wordt er vaak nog van alles aan gewijzigd. Soms moet een compleet deel toch op een ander moment in de tijdslijn komen te staan. Vaak moeten er fragmenten worden toegevoegd, verwijderd of verschoven worden. Heel veel geduld hebben, zeer precies werken en een totaal overzichtelijke workflow hanteren is noodzakelijk.
Ik heb de afgelopen jaren die workflow steeds verbeterd om in te kunnen spelen op de eisen van mijn klanten. En van mijzelf want naar mate de ervaring groeit word ik ook steeds kritischer, verleg ik mijn grenzen steevast voor wat ik versta onder een mooie edit.
De grootste stap daarin maakte ik vorige week: ik ben overgestapt op het editing-programma Reaper. Een video van Brendan Baker heeft me daarbij enorm geholpen:
Het is een video die een kleine vier uur duurt. Ik heb er drie dagen over gedaan om die video volledig door te worstelen. Telkens moest ik hem stilzetten omdat ik de handelingen zelf in Reaper wilde uitvoeren. Al pielende leert men.
Jaren geleden hoorde ikBrendan Baker en Nick van der Kolk al over Reaper. Samen maakten ze Love + Radio wat mij zeer beïnvloed heeft. Hun manier van editen, muziekkeuze en sounddesign is wat mij betreft nog altijd de norm.
Volgende week start ik mijn eerste grote edit in Reaper. Maar voor nu, laat ik een paar functies opsommen die ik aan Reaper fantastisch vind.
Project Bay
De Project Bay is een scherm dat ondermeer toont welke items er in het project actief zijn en welke tijden daarbij horen. De items/clips/fragmenten moeten 100% overeenkomen met het script.De Project Bay biedt mij die duidelijkheid daarin. Te gek!
Wanneer je op een fragment in Reaper dubbelklikt kun je direct de tijd ervan instellen als offset (Start in source), het punt vanaf waar de audio moet klinken. Dit in combinatie met deProject Bay zal dé routine voor mij worden om snel een script te vertalen naar een montage.
Ripple Edit
Dankzij Ripple Edit kun je in Reaper de complete editing vanaf een fragment oppakken en verschuiven. Ruimte maken voor nieuwefragmenten wordt zo een koud kunstje.Ripple Edit alleen al is voldoende voor mij om over te stappen op Reaper. Ik geloof niet in goden maar noem het een godsgeschenk. *kuch*
UPDATE: alle clips op-20 LUFS
Zie Everything you always wanted to know about normalizing audio items in Reaper.
Toetscombinaties kun je in Reaper sowieso helemaal naar eigen inzicht instellen. Ik maak gebruik van de instellingen vanBrendan Baker met een paar persoonlijke aanpassingen hierop.
De EQ ducking vanBrendan Baker
De Project Template dieBrendan Baker beschikbaar heeft gesteld werd het uitgangspunt voor mijn eigen Template. Ik heb er een paar muis-instellingen aan veranderd en heb de vast ingestelde plugins voorzien van mijn eigen favoriete plugins.
DeProject TemplateBrendan Baker maakt gebruik van iets speciaals: ducking op de EQ van de Music Bus. Dit zorgt ervoor dat als er een stem klinkt de gain van middengebied van de muziek wordt verlaagd zodat de stem en de muziek elkaar niet in de weg zitten.
Muziek zul je (natuurlijk!) wel aanzienlijk lager in volume moeten zetten als er stemmen klinken, hou -12 dB als standaard aan, doetBrendan Baker ook.
De master meters van de Master kunnen LUFS in plaats van Peaks tonen, of en-en. Het kan overigens ook RMS tonen maar ik geef de voorkeur aan LUFS. Ik heb de meters nu zo ingesteld dat LUFS Short-term getoond wordt. Pieks boeien me niet, ook omdat ik altijd een limiter op de master gebruik.
Tweakability
Aan Reaper kun je werkelijk alles tweaken, zelfs het interface. Een duizelingwekkend aantal schermen en instelmogelijkheden zijn beschikbaar. Toch kun je het eenvoudig houden en alles via een paar knoppen en een grote dosis toetscombinaties bedienen. Het werken mettoetscombinaties is overigens absoluut noodzakelijk om op een soepele manier te kunnen monteren naar mijn idee.
Workflow is naar mijn idee de sleutel tot creatieve vrijheid. De routine zorgt er dan voor dat je zo snel mogelijk een “droge” montage hebt staan zodat je over kunt gaan op het creatieve gedeelte: het toevoegen van muziek en sounddesign en het finetunen van alle fragmenten.
Secondary output format
In Reaper kun je een export renderen naar WAV en mp3 tegelijk. Of andere formaten. Heul slim! De render opties van Reaper zijn trouwens ongekend qua mogelijkheden.
Plugin per item, automatie per item
Zelfs per audio blokje kun je een plugin instellen! Ik ken geen DAW waarmee dit mogelijk is. Je kunt dus een audiofragment van speciale effecten non-destructive voorzien. Ook kun je de automatisering van volume, panning, parameters van de plugin op het item toepassen. Het “kleeft” dan als het ware vast aan het fragment ipv dat het met de tijdslijn meebeweegt. Dit geldt ook voor item gain, waardoor je dus een item een speciale volume curve kunt meegeven (pre fader, pre insert) wat super handig is.
Project tabs
Je kunt extra Project tabs openen en bijvoorbeeld een vorige project in openen waar je bepaalde items vanuit kunt kopiëren. Of je gebruikt de extra tab(s) voor sounddesign zodat je los van de tijdslijn van het hoofdproject een geluidseffect of een stukje muziek kunt manipuleren. Handig!
Reaper kan nog veel meer maar het meeste zal ik de komende tijd zelf moeten gaan ervaren.
Dit verhaal wordt dus zeer waarschijnlijk vervolgd…
Geef een reactie