Ik had de prangende vraag via de socials uitgezet:
Podcasts worden het meest beluisterd met 🍏 Podcasts maar dat werkt alleen op iOS. Terwijl Android groter is. Hoe werkt dat cijfermatig?
Waarom heb ik zo weinig diskruimte over?
Een poos geleden merkte ik dat ik een tekort aan diskruimte had op mijn MacBook Pro, dit ondanks dat ik veel bestanden juist via een digitale liposuctie had laten weglopen naar iCloud en een externe SSD drive.
Wat bleek? 🍏 Podcasts was de boosdoener en vrat opslag als een ochtendontbijt. Want wat doet 🍏 Podcasts namelijk? Het downloadt nieuwe afleveringen van podcasts waar jij je op abonneert automatisch. En dat gebeurt ook op de 🥚foon, of althans, tot voor kort. Kom ik zo op…
En ook al luister je niet naar naar die podcasts, zelfs al open je de app niet, 🍏 zal ze allemaal voor je downloaden, aflevering na aflevering.
Lagere luistercijfers door iOS 17
Wat ik hierboven schets is nu een beetje aan het veranderen. Zo publiceerde Bumper van de week:
Over the past six weeks, many podcasters I know have seen declining download numbers.
De reden? Een aanpassing van 🍏 in iOS 17:
Automatic Downloads are paused when a device is out of available storage or when a listener hasn’t played a show they follow (latest five episodes for more than 15 days) to preserve device storage. This change is communicated to listeners with a pause indicator on the follow icon located at the top right of the show page.
Het kwartje is bij 🍏 nu dus eindelijk gevallen! Jouw 🥚foon zal het automatisch downloaden stoppen als je geen opslagruimte meer overhebt en wanneer jij niet luistert naar de podcasts. Maar let wel: dit gebeurt pas wanneer geen enkele van de laatste 5️⃣ afleveringen in geen 1️⃣5️⃣ dagen beluisterd wordt. Per saldo zal je 🥚foon dus wel van elke podcast nog altijd efkens vrolijk 5️⃣ downloads doen, of je luistert of niet.
Dat is wel wat anders dan bv via Spotify waar het meerendeel van de mensjes podcasts streamen ipv downloaden. Dus elke play is daar dan ook echt een play. Terwijl een download natuurlijk werkelijk helemaal naks, nada, nothing, zilch zegt over het luistergedrag van de medemens.
En daar hebben we dus ons antwoord
Dus voila pollekes: de reden dat we hogere cijfers zien voor 🍏 Podcasts is dus feitelijk wèl heel goed te onderbouwen. Het wordt veroorzaakt door hoe 🍏 werkt. De nieuwe cijfers lijken door de aanpassing in iOS 17 wat meer op het werkelijke luistergedrag, maar zijn nog altijd overdreven want nog altijd geldt: downloaden != luisteren.
Door de aanpassingen zien we een verschuiving in de statistieken.
Adverteerders voelen zich misschien in hun kuif gepikt nu het echt klip en klaar is dat de cijfers jarenlang niet klopten.
Brood
Tot slot wil ik nog een nuchter adviesje van de hand doen.
Luistercijfers kun je niet op je brood smeren, dus wat heb je er eigenlijk aan? Geldschieters en adverteerders vinden ze meestal belangrijk, logisch, maar voor wie daar niet mee te maken heeft, waarom zou je naar die cijfers kijken?
Want zeg nu eens eerlijk: wat vertellen die cijfers nu werkelijk? Het is kwantiteit versus kwaliteit. Als jouw podcast lage aantallen haalt, doe je daar dan wat mee? En zo ja, wat dan?
Ik heb dingen gemaakt die mega populair werden en dingen die nauwelijks aandacht kregen. Het maakproces was precies hetzelfde want ik doe altijd mijn best om er iets moois van te maken en maak geen onderscheid tussen opdrachtgevers. Als ik iets voor NRC op de NPO maak, natuurlijk zal dat automatisch een groter publiek vinden dan wanneer ik iets voor mijn eigen VERVORMER maak. Het wil nog niet zeggen dat het daarom ook minder van waarde is.
UPDATE: om alles te begrijpen van podcast statistieken, check het stuk van James Cridland ‘How to understand podcast stats’.
Geef een reactie