Micha Wertheim en het geheim van een goed verhaal

Gisteren bij Sophie & Jeroen zat Micha Wertheim aan tafel vanwege de 15e verjaardag van de podcast Echt Gebeurd. Deze podcast is opgericht door Paulien Cornelisse en Micha Wertheim en vindt maandelijks in Toomler plaats. De 15e verjaardag wordt echter morgen in een uitverkocht Theater Carré gevierd. Het bewijs dat de podcast enorm populair is. Volgens Wertheim is hij goed voor een paar honderdduizend luisteraars.

Het gebeuren van meneer Wertheim bij Sophie & Jeroen resulteerde in een kort lesje Goede Verhalen Vertellen. Handig voor elke podcaster die een opfriscursusje op dat vlak wenst, gratis en voor niets. Waarvan akte.

Je kunt de hele riedel natuurlijk ook zelf terugluisteren vanaf 34:25:

Wat maakt een verhaal tot een goed verhaal?

Volgens Wertheim is iets pas een goed verhaal wanneer er iets van de verteller op het spel staat. Dus geen verhaal uit derde hand maar een persoonlijk verhaal dat de verteller zelf heeft meegemaakt. Een verhaal dat iets anders liep dan waar de verteller op gehoopt had.

Bij Echt Gebeurd zijn ze alleen niet geïnteresseerd in heldenverhalen. Dat je de Mount Everest beklommen hebt is volgens Cornelisse en Wertheim geen interessant verhaal maar misschien wel als je bijvoorbeeld al op Schiphol bent gestrand. Er moet namelijk een spanningsveld bestaan tussen dat wat je dacht dat er ging gebeuren en dat wat er daadwerkelijk gebeurde.

Waar komen de verhalen vandaan voor Echt Gebeurd?

Wanneer Micha merkt dat iemand makkelijk praat gaat hij vissen om uit te vogelen of de persoon wellicht iets voor Echt Gebeurd kan betekenen, want:

mensen die goed kunnen vertellen maken goede verhalen mee

En het hoeven geen grote dingen te zijn, per ongeluk bij de verkeerde bushalte uitstappen kan al een goed verhaal maken.

Wat ze niet hadden kunnen voorspellen is hoe verschillend Nederland van Amerika is. Cornelisse en Wertheim maken vaak mee dat mensen waanzinnige dingen hebben meegemaakt maar zich toch afvragen waarom ze dat verhaal op een podium zouden vertellen. Volgens Wertheim ligt het aan onze Calvinistische inborst en is het enige juiste antwoord op die vraag: “omdat dat hartstikke leuk is!”

Wanneer tijdens een vakantie je caravan in het ravijn flikkert…

Volgens Wertheim werkt het louterend om een verhaal te vertellen over iets waar je erg mee zit. Het moment dat je er een verhaal van kunt vertellen, hoe naar het ook is, geeft je het besef dat je het eigenlijk niet anders mee had willen maken. Zoiets heb ik Wim T. Schippers ook weleens horen zeggen. Zo vertelde hij ooit dat wanneer je bijvoorbeeld een klote vakantie hebt gehad, bijvoorbeeld omdat jouw caravan in het ravijn stortte, je dan tenminste iets hebt om op verjaardagen te vertellen.

Zo’n oom had ik. Over wat ‘ie meemaakte kon hij kostelijk vertellen, de hele familie lag dubbel. Mijn ouwe gitaarleraar was ook zo.

Je moet je dus niet schamen voor de dingen die misgaan in je leven maar ze juist omarmen. Juist dat zorgt voor aansluiting met andere mensen en is volgens Wertheim veel interessanter dan de “perfecte leventjes” die mensen op Instagram tonen. Instagram werk natuurlijk heel verslavend maar je bent het ook gelijk weer vergeten terwijl zo’n verhaal over je afgebroken caravan wel blijft hangen.

Een verhaal is wat Wertheim betreft pas echt goed als het life changing is. Dat zegt de grote man achter This American Life, Ira Glass, trouwens ook altijd.


Abonneer je op mijn berichten

Bepaal zelf de frequentie waarin je mijn artikelen wilt ontvangen (direct, dagelijks of eens per week). De link om dit in te stellen vind je in de bevestigingsmail.

Reacties

2 reacties op “Micha Wertheim en het geheim van een goed verhaal”

  1. Huub Koch avatar

    Ook dit is een goed verhaal trouwens. Net als ‘Several short sentences about writing’ van Verlyn Klinkenborg. Lekker eten dus.

    1. Marco Raaphorst avatar
      Marco Raaphorst

      Goooeeed!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.