Waardebepaling Achteraf voor muziek

Even voor de duidelijkheid, waardebepaling vooraf is:
Jij roept een prijs en de klant roept akkoord.

Waardebepaling achteraf:
De klant roept een prijs en jij roept akkoord.

In de praktijk zal het neerkomen op onderhandelen om de juiste prijs te kunnen afstemmen.

In Amerika is het begrip Gift Economie al wat langer ingeburgerd. Hier nog niet. In de Gift Economie vinden mensen het normaal om andere mensen een gift te geven voor hun werk. Die gift is variabel. Met name online zien we die vorm steeds vaker verschijnen. Wikipedia draait als organisatie bijvoorbeeld op dit systeem.

Een tussenvorm is de bepaal-zelf-de-prijs manier zoals in het groot gehanteerd door Radiohead. Eigenlijk is dit Waardebepaling Achteraf.

Het voordeel van Waardebepaling Achteraf is, is dat je direct aan de slag kunt. De klant hoeft namelijk niet vooraf akkoord te gaan, maar pas achteraf. Vooraf heb je soms zelfs geen klant nodig, die vind je waarschijnlijk achteraf wel. Voor muziek geldt dat met name, tenzij je in opdracht muziek schrijft (wat ik vaak doe).

Voor alle bands raad ik Bandcamp aan. Omdat je daar de prijs heel flexibel kunt instellen, bijvoorbeeld op basis van:

  • gratis
  • een vaste prijs
  • een variabele prijs met een minimum
  • een variabele prijs zonder minimum waarbij je de afnemer verplicht zijn/haar email-adres in te vullen om te kunnen downloaden

Zoals in dit voorbeeld:

Twisted by Marco Raaphorst

Meestal is de opdrachtgever de baas, maar via Waardebepaling Achteraf kun je daar verandering in brengen. En als het goed is levert dat je meer onafhankelijkheid, vrijheid, op.


Ontvang mijn blogposts per e-mail

Je kunt de frequentie hiervan zelf instellen.


Reacties

4 reacties op “Waardebepaling Achteraf voor muziek”

  1. ik denk wel dat jij het ook kan toevoegen; toepassen in je werk. met een startprijs, dat dan weer wel.

  2. gurdonark avatar

    I agree that value can be perceived in many contexts. I like the way in which jonathan coulton has created a fanbase which pays for music “after the fact” after he delivers the creative commons music to the audience.

    I think what I learn from this is that an audience can become a commmunity, who think of paying for music not as paying for a commodity, but as part of the joy of supporting that community.

    I do not mind music being sold as a product, but
    to me the way in which music has become purely a product misses all the other ways in which music can be heard–and even sold.

  3. Goed artikel. Ik worstel ook met de betaalmodus, maar dan voor tekstschrijven, en zal inderdaad overwegen die verschillende opties in te voeren. In ieder geval merk ik dat puur ‘de klant bepaalt’ bij de opdrachtgevers op weerstand stuit. De klanten willen die verantwoordelijkheid er niet bij. Zijn bang om te weinig of te veel te betalen.

  4. zo simpel kan het zijn. Heerlijk om het zo verwoord te zien!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.