Even voor de duidelijkheid, waardebepaling vooraf is:
Jij roept een prijs en de klant roept akkoord.
Waardebepaling achteraf:
De klant roept een prijs en jij roept akkoord.
In de praktijk zal het neerkomen op onderhandelen om de juiste prijs te kunnen afstemmen.
In Amerika is het begrip Gift Economie al wat langer ingeburgerd. Hier nog niet. In de Gift Economie vinden mensen het normaal om andere mensen een gift te geven voor hun werk. Die gift is variabel. Met name online zien we die vorm steeds vaker verschijnen. Wikipedia draait als organisatie bijvoorbeeld op dit systeem.
Een tussenvorm is de bepaal-zelf-de-prijs manier zoals in het groot gehanteerd door Radiohead. Eigenlijk is dit Waardebepaling Achteraf.
Het voordeel van Waardebepaling Achteraf is, is dat je direct aan de slag kunt. De klant hoeft namelijk niet vooraf akkoord te gaan, maar pas achteraf. Vooraf heb je soms zelfs geen klant nodig, die vind je waarschijnlijk achteraf wel. Voor muziek geldt dat met name, tenzij je in opdracht muziek schrijft (wat ik vaak doe).
Voor alle bands raad ik Bandcamp aan. Omdat je daar de prijs heel flexibel kunt instellen, bijvoorbeeld op basis van:
- gratis
- een vaste prijs
- een variabele prijs met een minimum
- een variabele prijs zonder minimum waarbij je de afnemer verplicht zijn/haar email-adres in te vullen om te kunnen downloaden
Zoals in dit voorbeeld:
Meestal is de opdrachtgever de baas, maar via Waardebepaling Achteraf kun je daar verandering in brengen. En als het goed is levert dat je meer onafhankelijkheid, vrijheid, op.
Geef een reactie